ALGEMEEN > Diversen > Vraag over stapelmateriaal

om kegels, met een diepte van 15 tot 20 cm., te glazuren wil ik deze op/over één pin plaatsen. welk materiaal (metaal draad!?) zou ik daarvoor kunnen gebruiken? temp. tot 1250 graden.

Deze vraag is gesteld door Henk van Hest
gevraagd

10 antwoorden

  • Ik zou kegels draaien die in de betreffende kegels pasten met voldoende ruimte rondom.

    De bovenkanten zo smal mogelijk en met halve maantjes uitgesneden in die bovenkant zodat je eigenlijk 3 puntjes krijgt waar de betreffende kegel dan op kan rusten.
    kanthaldraad zal snel ombuigen door het gewicht en moet dan ook in een soort van voetstuk staan.
    tot slot is het ook mogelijk om roestvrij stalen (inox)buisjes te gebruiken die uiteraard ook in een voetstuk moeten staan.

    Frans

    beantwoord
  • Frans wil je daarmee zeggen dat die roestvrijstalen inbox buisjes niet smelten????

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Bij voldoende wanddikte kan het tot 1150 graden gebruikt worden Ginie
    er zijn ook triangels van roestvrij staal die vaak gebruikt worden.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord Frans.
    Aangezien ik meestal op 1200 graden de glazuurstook doe, is dat dus geen optie, maar ik kan het nu dus wel gebruiken voor glas, raku en houtbrand.
    Dus bedankt voor de tip Frans!

    Ginie
    beantwoord
  • Er zijn ovenstenen te koop. Van erg zachte materiaal. Die zou je als pin kunnen vormen, en gebruiken.
    Nadeel is dat je keramiek krimpt bij afkoelen en de ovenstenen waarschijnlijk veel minder, waardoor je kegels kunnen barsten.

    Dus misschien kun je beter een trechter maken uit ovensteen, en daar je kegel in kunnen zetten.

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Wij hebben een poos die roestvrij stalen triangels gebruikt Ginie.
    Wij stoken op 1250 graden. de triangels bogen wel iets door maar smolten niet wel bladderde er schilfers af wat problemen ging opleveren.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Henk,

    Als je onderstaande link volgt kom je bij standaarden terecht met porseleinen buisjes, deze kunnen wel de temperatuur aan van 1200c.
    http://www.toma.nl/prijslijsten/Triangels%202012.pdf

    Groetjes Corine

    PS: zie ook bijlage
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Liset en Corine bedankt voor de suggesties, maar inmiddels heb ik het idee van Frans overgenomen en binnenkegels vervaardigd. Bedankt Frans!
    groet, Henk.
    beantwoord
  • Als je de binnenkant van je kegels glazuurt doe dat dan zo dun mogelijk op de plek waar de binnenkegel de buitenkegel raakt Henk.
    Maak het topje van de binnenkegel vochtig en druk dat topje in aluminiumoxide,kwarts of kaolien voor het vastbakken

    Frans
    beantwoord
  • om precies te zijn, ik overweeg op de top van de binnenkegels een "eenangel pyramide" (gezien in de online brochure van keramikos)te zetten. De uitvoering laat nog even op zich wachten. Henk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.