ALGEMEEN > Stoken > stook 1200° en 1080°

Zoals in mijn vorig bericht te lezen kan ik (voorlopig) niet meer tot 1240° stoken.
Zouden hangpotten kapot vriezen indien klei met max. temp. van 1280° gebakken wordt tot 1200° en er geen water kan blijven in staan.
Zouden gewone potten kapot vriezen indien gebakken op 1050° en volledig geglazuurd en er eveneens geen water kan blijven in staan.
De grond welke in de potten gebruikt wordt is zeer poreuse grond welke niet de kracht heeft een pot kapot te drukken bij vorst. Enkel het opzuigen van water zou de oorzaak kunnen zijn, m.a.w. zouden beide voorbeelden 'zuigbestendig' zijn?
gevraagd

12 antwoorden

  • Beste Willy,

    1200 graden kan nog net, hangt ook een beetje van de klei af.
    Gewone potten van 1050 vriezen zeker kapot, ook als ze geglazuurd zijn.

    groeten

    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle reaktie. Zo leer je toch bij. Ik had gedacht (en gehoopt) dat geglazuurde potten waterdicht waren.
    beantwoord
  • Hoi Willy,

    Kijk eens op de site van wba-bouwstoffen.nl zij hebben een middel waar je potten mee kunt behandelen waardoor ze volkomen waterdicht zijn en daardoor vorstbestendig. Althans dat is wat zij zelf zeggen.
    Mogelijk heb je er iets aan.
    Groet,
    Hanneke Burijnjé
    beantwoord
  • Er zijn inderdaad hulpmiddelen om keramiek waterdicht te maken.
    Let er wel op dat je de behandeling om de paar jaar moet herhalen

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Moet ik hieruit ook verstaan dat een vaas gebakken en geglazuurd op 1050° niet waterdicht is, of juist wel?
    Is dit soms niet vorstvrij omdat de onderzijde niet gegelazuurd is.
    beantwoord
  • Kennelijk is die dus niet waterdicht,of het moet gebonden water zijn dat bevriest!??Of er zat al een
    minuscule scheur in die bij vorst een kans krijgt?!
    Een kopje koffie zou dus nooit van geglazuurd aardewerk kunnen zijn .Voor buiten en voor gebruiksgoed wordt altijd steengoed aangeraden.Kijk maar eens naar al die gescheurde naambordjes als je langs de huizen loopt.En de uitdrukking hotelporselein.
    Groeten Rob
    beantwoord
  • Beste Willy,

    Aardewerk is waterdicht op basis van de glazuurlaag die op de klei zit.
    Zodra daar een haarscheur in zit trekt daar vocht doorheen die in de poreuze scherf (de gebakken klei) trekt.
    Door het vocht wat in de scherf trekt zet de klei ook een beetje uit waardoor er nieuwe haarscheuren kunnen ontstaan.
    Goed geglazuurd aardewerk waarbij het glazuur onder lichte drukspanning staat zal dus waterdicht zijn.

    Het probleem bij aardewerk vazen kopjes en buitenpotten is dat er door al dat water wat erin staat of intrekt tijdens de afwas op termijn akltijd wel wat daarvan in de klei trekt
    Zodra dat gebeurt beginnen er dus problemen te ontstaan. Dat kan een tijdje duren.
    De poreuze scherf die deze problemen veroozaakt heb je niet bij steengoed en porselein.
    Vandaar dat die materialen beter geschikt zijn om serviesgoed, vazen en buitenpotten te maken.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans&Willy,

    Wat ik wel zou willen proberen is proeven in deze richting te nemen met behulp van een onderliggende
    sinterengobe.Ik heb een vriezer.Voor gebruiksgoed is steengoed en porselein veel sterker maar voor naambordjes/potten zou ik het wel willen weten.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Mensen

    Gelukkig een discussie over steengoed en aardewerk. Aardewerk is gewoon kwalitatief van minder kwaliteit dan steengoed. Ga nou niet met allerlei trucs aardewerk waterdicht maken, maar geef aan dat aardewerk, dus ook raku, niet vorstbestendig is, en ook niet waterdicht. Ga gewoon op hogere temperatuur stoken als je buitenpotten of gebruiksgoed wilt maken.

    Geo
    beantwoord
  • Geo,

    Ik sluit me daar helemaal bij aan

    groeten

    Hans
    beantwoord
  • Ik sluit mij daar volledig bij aan; het houdt in dat bij de grofkeramiek(bakstenen,straat klinkers,dakpannen,terracottapotten)niets
    poreus is anders zou half Nederland immers door midden scheuren bij het eerste nachtvorstje.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Hans

    Ik ben blij dat je het met me eens bent. Ik denk dat onze kracht als ambachtelijke pottenbakkers ligt in het feit dat we ons vooral in het gebruiksgoed onderscheiden van het fabrieksaardewerk door op steengoed temperatuur te stoken. Dat moeten we ook uitdragen. Dat het veel moeilijker is bijv. qua kleur is voor mij juist de uitdaging.

    Geo
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.