ALGEMEEN > Stoken > lustres

Ik vraag me af wat engelse onder lustres verstaan,Ze zouden daarmee een hele pot insmeren en dan in de papieroven (pitfire) doen.gr Vera
gevraagd

3 antwoorden

  • Beste Vera,


    Lusters zijn de weerschijn van metaal, zilver goud platina koper.
    Lusters aanbrengen op je werk kan op verschillende manieren.

    Er zijn potjes met verschillende kleuren goud zilver en platina die je inbrandt op 700 celsius

    Met raku stoken kun je bij zware reductie koperlusters maken met koperoxide.
    Gebruik je zilvernitraat (gevaarlijk spul, vreet in de huid) dan krijg je zilverlusters

    Dan is er nog een smoortechniek waarbij je een pasta op het glazuur smeert en de luster zich van de pasta overzet op je glazuur, een oude perzische techniek als ik het goed heb.

    Wat de Engelsen bedoelen weet ik niet.

    Met vriendelijke groet

    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor u reactie,
    lusters zijn toch vrij kostelijk als je daarmee een hele pot zou behandelen.Zouden ze sulfaten bedoelen??
    beantwoord
  • Beste Vera,

    De zilver en goudlusters zijn behoorlijk kostbaar.
    De laatste keer dat ik een zilverluster nodig had was dat 11 euro voor een flesje met 2 gram.

    In raku kun je met koper heel goedkoop een luster maken. Let wel het resultaat is niet blijvend, het koper heroxideert.
    Zilvernitraat geeft mooiere lusters in raku dan koper.
    mengen met koper kan trouwens ook.
    Zilvernitraat kostte me de laatste keer ongeveer 250 euro voor een kilo. Dat is dus 25 eurocent per gram.
    In een kilo glazuur stop ik 20 tot 30 gram, darmme kun je een heleboel werk glazuren.
    Het is moeilijk verkrijgbaar.

    Pas er mee op, handschoenen aan en oogbescherming.
    Zilvernitraat is erg agressief het vreet overal in en laat dan zwarte vlekken achter nadat het zilver oxideert.

    Met koperoxide en zilvernitraat kun je dus in raku tegen heel betaalbare prijzen lusters maken.

    succes
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.