ALGEMEEN > Stoken > Organisch materiaal meestoken

Ik wil in mijn klei organisch materiaal meestoken in een electrische oven, zowel bij Bisqui- als bij glazuurstook (max. 1100 graden).
Organische materialen kunnen zijn: zaden, erwten, noten. Deze druk ik dan vooraf in de nog natte of leerharde klei.
Nu vraag ik me af of dit soort organische materialen probleemloos kunnen worden meegestookt? Kleine zaadjes zullen wel geen probleem zijn, maar wat bij groten vormen zoals noten, zonnepitten enz. Kan dit kwaad doordat ze bv vlam vatten? Loopt mijn oven enig risico?! Alvast bedankt.

9 antwoorden

  • Nelly, er bestaat wel papierklei, dus geeft dit ook geen probleem. Wel rekening houden met wat rookontwikkeling. Met open schouwgat stoken.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, dat zal ik zeker doen.
    Misschien voor de zekerheid eerst maar eens kleine hoeveelheden meestoken.
    Mochten iemand hier ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag.
    beantwoord
  • Hoi Nelly, ik heb al diverse schalen en platen gemaakt van in gietklei gedoopte wollen draden. Uiteraard stinkt de oven behoorlijk als je gaat stoken, maar het resultaat is heel grappig. Zo kun je dat volgens mij ook doen met zaden enz, alleen branden die uiteraard helemaal weg en krijg je gaatjes.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik wil attenderen op de eventuele schade aan de ovenspiralen t.g.v de bovengenoemde stookmethode.
    Men krijgt een reducerende ovenatmosfeer. en een hogere ovendruk in de oven. De levensduur van de spiralen zal verkort worden en bij sommige ovens ook de ovenwand.

    Men kan dit verminderen door:
    Minder organische materiaal mee te verbranden.
    De opstook-snelheid te verlagen (men krijgt dan relatief meer zuurstof in de oven.
    De wasemopening in de oven te vergroten, waardoor de ovendruk verlaagd wordt
    Voorkom grote rookontwikkelingen en stank tijdens het stoken Leo Eussen
    beantwoord
  • Beste Els en Leo,
    Ben wat aan de late kant, maar bedankt voor jullie reactie. Ga dit zeker meenemen. Experimenteren is leuk maar moet inderdaad geen risico betekenen voor mijn oven. Dus dank jullie wel.
    beantwoord
  • Hee Nelly, Zag even hier jouw vraag voorbij komen.hihihi. Op de academie maken we gebruik van een "klok" Een soort kom ,kubus...(makkelijk zelf te maken van klei) die je over je werkstuk plaatst. (wel eerst afbakken. Deze gebruiken we ook voor papierklei. Zo blijft de schade van rookontwikkeling en eventueel binnenbrandje in je oven (en ook daarbuiten)beperkt..Groetjessss Ankie
    beantwoord
  • Ankie, geen goed idee. Het carbon gaat alles binnen de oven reduceren. De enige gezonde methode is deze gassen via een schouw afvoeren en daardoor voldoende zuurstof toelaten. Zulke 'kapsels' worden gebruikt om in te roken ( bv.terra sigillata ) in een elektrische oven. Na iedere beurt moet men opnieuw alles oxiderend zuiver stoken.
    beantwoord
  • Ankie,
    Het antwoord van Lucien is prima. Misschien een idee dit sprookje de wereld uit te helpen op de academie waar jij het over hebt.
    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Beste Ankie, Lucien en Michel.
    Dank jullie wel voor jullie bijdrage. Zo zie je maar dat er vaak meerdere antwoorden kunnen zijn, maar of die allemaal goed zijn....!
    Dat is voor mij ook het fijne van dit forum. Je vraag word door meerdere mensen bekeken en beantwoord waardoor je een veel beter/duidelijker (in)zicht, of completer antwoord krijgt op vragen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.