ALGEMEEN > Stoken > Prijs berekenen van het bakken van aardewerk.

Goedendag,
Woonachtig in Z.Frankrijk en het hebben van een eigen oven :) vraag ik me af wat ik kan vragen als anderen bij mij willen bakken. Nu weet ik dat de electra en abonnement hier anders kosten dan in Nederland en ik ben me ook bewust van het feit dat er een verschil zit tussen het bakken van steengoed,biscuit etc. Dan is er ook nog rekening te houden met afmeting of gewicht...
Mij trekt het aan om per kilo te berekenen. Maar wat zijn de gemiddelde kosten in Nederland?
Ik heb al het net doorgespit,maar is erg moeilijk te vinden Ik vond bv 2.75 per kilo.Mijn oven is electrisch,120 ltr en 3 fase(zeg je dat zo?) Hartelijk dank voor de gene die mij advies kan geven. Anne

7 antwoorden

  • Wij vragen per kilo 2,50 voor biscuit en 2,75 voor glazuur stook aan buitenstaanders de cursisten betalen minder.
    beantwoord
  • dat is een duidelijk antwoord !!! hier kun je wat mee.
    beantwoord
  • Jill, is jullie oven 2fase of ook 3fase ? Dat maakt uit in verbruik. En hoe lang stookt de oven voordat ie de temperatuur van de biscuit heeft gehaald, plus idem voor de glazuurbrand (aardewerk, steengoed, porselein).
    Persoonlijk zou ik het eerst goed door rekenen en dan de natte vinger er nog eens langs halen om e.e.a. te vereenvoudigen. Niet andersom. Om problemen te voorkomen. Maar dat is dus mijn persoonlijke mening.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Alvast Bedankt! Ik zat er dus niet ver naast!
    Groet, Anne
    beantwoord
  • Op zich is het correct om de prijs van stoken te relateren aan het gewicht. Maar het stoken naar 1060 graden of naar 1260 graden maakt nogal wat uit in het verbruik. Om een idee te krijgen van de kosten kun je bijvoorbeeld de meter bijhouden bij het stoken. Zorg dan wel dat er geen groot verbruikende apparaten aan staan tijdens de stook. Vergelijk het verbruik van de oven bij biscuit, aardewerk glazuur en steengoed glazuur stook. Hanteer wel een vergelijkbare vulling inclusief stapelmateriaal, in kilo's.
    Bijkomende kosten zijn natuurlijk de afschrijving van de oven en de tijd die je besteedt aan het stoken voor derden.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Kijk ook onder trefwoorden: stookkosten
    of klik op onderstaande link
    http://oud.klei.nl/forum/o/5333/Wat%20kost%20het%20stoken%20gemiddeld?nm=t
    beantwoord
  • Ik heb een tussenmetertje op mijn oven gemonteerd. Zo weet je precies wat het verbruik is van je oven. Zo'n metertje is niet zo duur. Volgens mij heb ik daar ongeveer € 30 voor betaald.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.