ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Hoe werkt mijn oven?

Beste mensen, ik heb me kortgeleden aangemeld bij deze website. En heb meteen een dringende vraag en ik hoop dat iemand me wil helpen. Ben nu een paar jaar bezig met keramiek en laat mijn werk altijd bakken. Maar nu heb ik van een vriendin een oven gekregen. Helaas was daar geen gebruiksaanwijzing bij en op internet kan ik niet vinden wat ik zoek. Mijn vriendin weet zelf ook niet hoe het werkt, ze heeft 'm tweedehands gekocht. Het is een porselein-oven van met merk Kiln LT3. Nu heb ik er een pyrometer bij en cones voor de baktemperatuur. Ik weet inmiddels waar ik de cone moet leggen, maar helaas ontbreekt er een ijzeren pinnetje om 'm op te leggen. De pyrometer die ik er los bij heb heeft een keramieken staaf, maar ik zie zo gauw geen opening in de oven om 'm in te doen en ik ben bang dat dat niet kan, zodat ik dus niet precies kan zien hoe de temperatuur is. Ik wil graag heel langzaam bakken om breken te voorkomen. Mijn tweede vraag is dus, hoe kan ik de temperatuur goed regelen op deze oven? voor alsnog kan ik er nog geen koekje in bakken.. Wie kan mij helpen?
Bijlagen:

30 antwoorden

  • Hallo Kristine,

    ik heb niet direct het antwoord op je vragen maar wel een link voor de handleiding voor de kilnsitter: www.potterieskilns.co.uk/controller_manuals/Kiln%20Sitter%20LT3%20Manual.pdf. Ik hoop dat je daar iets aan hebt.

    Maria

    PS Kiln is het engelse woord voor oven, dwz een hoge-temperatuur oven, niet zo een waar je koekjes in bakt. Dat heet een "oven" in het engels!
    beantwoord
  • Kristine, dit lijkt me een zeer mooi geschenk, net uit de verpakking.
    http://www.paragonweb.com/files/manuals/ACF1B.pdf
    http://www.youtube.com/watch?v=5Pul7fEeOOE
    Hier kom je al een hele eind mee.
    Wat betreft de pyrometer: Indien er geen ingang voorzien is zal je noodgedwongen een gaatje in bovenste deel van de ovenwand moeten boren ter grootte van de keramische buis.
    De stooksnelheid kan je met de knop op het rood paneel. Deze regelt het vermogen, net zoals een keukenoven.
    Persoonlijk advies : Maak ook gelijk een 2 cm. diam. gaatje in het centrum van het deksel om een betere ventilatie te bekomen. Enkel afdekken bij reducerend stoken.
    Deze kiln sitter heeft het grote voordeel dat je steeds hetzelfde stookresultaat bekomt, ongeacht de stookcurve of te stoken massa. Hierover kan meer vinden op dit forum.
    beantwoord
  • Een metalen pinnetje, zoals jij dat noemt, kun je bestellen bij de firma's die ovens verkopen met kilnsitters. Ga het niet zelf maken want het betreft een speciaal materiaal waar deze van gemaakt zijn.Je kunt eens proberen bij Keramikos, Silex of Veka.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, dit kan je best bij je leverancier aankopen, echter kan je daar ook een lasstaafje voor chrome-nikkel legeringen voor gebruiken met dezelfde diameter. Dit werk bij mij al jaren zonder probleem.Enkel voor nerds. :-)
    beantwoord
  • hoi Kristine,
    om te beginnen moet je contact opnemen met keramikos haarlem, daar verkopen ze de betreffende staafjes om je cones op te leggen, als je belt weten zij wel waar je het over hebt, en sturen ze je die voor je op.
    Ik had toentertijd ook geen gebruiksaanwijzing en die hebben ze mij ook opgestuurd, incl. stook schema's. deze kan ik je ook mailen als ik een adres heb, succes , groetjes A.
    beantwoord
  • De gebruiksaanwijzing van de KilnSitter LT3 is te downloaden via DOWNLOADS:

    http://oud.klei.nl/forum/o/3201/Economy%20ovens%20Keramisch%20Instituut%20Haarlem

    http://oud.klei.nl/forum/o/3203/Kiln%20Sitter%20modellen%20LT-3%20en%20LT-3K

    beantwoord
  • Wat een hoop antwoorden! Dankjewel! Ik kreeg hieven geen melding in mijn mailbox dus lees het nu pas. Ok, Michel, de staafjes ga ik bestellen, dat is een goed idee. En beste A, een stookschema is welkom. De gebruiksaanwijzing heb ik van secretariaat KLEI ontvangen zie ik. Lucien, een goed idee om een gaatje te boren voor de pyrometer. Iemand had het over een ijzerdraadje aan de pyrometer maken en deze onder de deksel doorschuiven.. maar ik zie niet hoe ik dat op een goeie manier moet doen. Een gaatje is geloof ik ook niet zo erg voor de zuurstoftoevoer en de vochtafvoer begreep ik? Lucien, dit begrijp ik niet zo goed: Deze kiln sitter heeft het grote voordeel dat je steeds hetzelfde stookresultaat bekomt, ongeacht de stookcurve of te stoken massa. Hierover kan meer vinden op dit forum .
    Dankje dat je uitlegt waar de rode knop voor dient. Nu nog de zwarte knop.. hoe moet ik die dan gebruiken? Ik weet inmiddels gelukkig wel hoe ik de cones moet gebruiken en de oven aan moet zetten. Ik wil de oven langzaam opwarmen, 110 graden per uur tot 600 graden en dan naar 1040 grdaen voor het glazuur. Zo doet de keramist het altijd voor mijn werkstukken. Mijn laatste vraag (hoop ik) is hoe ik die twee draaiknoppen moet gebruiken? Alvast bedankt iedereen!
    beantwoord
  • heb je een mail gestuurd voor een stookschema.
    beantwoord
  • De rode knop (Sunvic)schakelaar is een traploze schakelaar. Bij normaal (niet te dik) werk zet je deze schakelaar op stand 1, 1,5, 3 en 5, bij dikker werk op stand 1, 2, 3, 4, en 5 (Full), steeds met een halfuur tussenruimte.
    Met de zwarte knop kun je de eindtijd van de stook aangeven. Zet je de knop op bijv. 8 dan slaat de oven na 8 uur stoken af.
    Het staat beschreven in de Nederlandse gebruiksaanwijzing van oven van K.I. Haarlem (de eerste link).
    De tweede link is de handleiding van de KilnSitter LT3, maar deze is in het Engels.
    mvg Yoka
    beantwoord
  • [ Lucien, dit begrijp ik niet zo goed: Deze kiln sitter heeft het grote voordeel dat je steeds hetzelfde stookresultaat bekomt, ongeacht de stookcurve of te stoken massa.]

    Kristine, cones ondergaan wat de klei ondergaat en meet niet enkel de temperatuur in de oven. Als er bv. 1040°C wordt gegeven voor een bepaalde glazuur is dit maar een richtlijn. Als je snel naar deze temperatuur stookt gaat niet hetzelfde resultaat geven wanneer je traag stookt. Bij een volgeladen oven gaat dit bv. ook iets langer duren dan een met een licht geladen oven. Indien je zeer langzaam stook zul je zelfs niet tot 1040°C moeten stoken en wanneer je snel stookt is het mogelijk dat het glazuur nog niet zal uitgesmolten zijn. Bij snel stoken gaat men dan ' pendelen ' , dit is op 1040°C deze temperatuur enige tijd aanhouden. Stoken is een optelling van tijd, temperatuur en atmosfeer. Indien je reducerend stookt gaat rood ijzeroxide, wat een amfotere is, overgaan naar zwart ijzeroxide, wat een basevormer is ( en daardoor een ' smelter ' ). Al deze elementen ondergaat ook deze cone. Hoe je volgende stookkurve ook is, het resultaat zal met deze cone steeds dezelfde zijn. Geen gependel meer nodig.
    Laat maar weten of er nog iets niet duidelijk is, gezien dit voor vele mede-lezers ook nuttig kan zijn en er vele misvattingen over bestaan.
    beantwoord
  • Dankjewel voor al die waardevolle tips en informatie!
    Ja, ik heb nog wel een vraag.. Ik laat mijn werk altijd bakken zonder bisquitstook. Terwijl ik wel glazuur gebruik. De keramiste die voor mij bakt doet dat dan ook langzaam. Zodat het vocht er goed uit kan gaan. In een keramiekwinkel kreeg ik het advies om zelf dan ook langzaam re stoken, 100 graden per uur tpt 650 graden. Ik krijg hier nu adviezen om veel sneller te stoken. Maar misschien was het niet duidelijk dat ik de ongebakken klei met glazuur en al laat bakken.
    Hoe dan ook weet ik nu niet hoe ik de timing het beste kan doen.
    beantwoord
  • Ik denk dat iedereen is uitgegaan van biscuitstook. Informatie over biscuit en glazuurstook samen (Rauwglazuren) is o.a. te vinden onder de link:
    http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/1573/Glazuur%20Rauwglazuren
    beantwoord
  • Dankjewel secretariaat Klei, ik heb veel aan de tips en linkjes. Ben nu aan het stoken. een glazuurstook. En doe het gewoon rustig aan, stand 1,2,3,4,5. met een half uur tussenruimte. De werkstukken zijn niet dik. Ik doe het maar even zonder pyrometer want wil eerst eens kijken of het met de cones goed gaat. Voor de pyrometer moet ik een gat boren en dat durf ik nog even niet zo goed aan, de oven is van een vriendin te leen. Heb wel de tijdsklok op 8 uur gezet. Groet Kristine.
    beantwoord
  • Succes! mvg Yoka
    beantwoord
  • Beste Yoka, nu je toch even langskwam, ik heb nog een dringende vraag waarvan ik het antwoord niet kon vinden in de gebruiksaanwijzing of bij deze antwoorden. De rode knop op mijn oven is dus de stookregelaar. Ik zet 'n nu elk half uur een halve slag verder, dat is dus elk uur een hele slag. Dus 1,2,3,4,5, dan ben ik straks 5 uur verder en dan mag ik 'm op full zetten. Zo ben ik nu dus bezig. Maar ik heb dus niet gelezen hoeveel de temperatuur stijgt per instelling. En wat de temperatuur ongeveer is als ik bij stand 5 ben aangeland?!
    beantwoord
  • Kristine, de vermogenknop heeft helemaal niks te maken met temperatuur. Die regelt enkel de energie die je in de oven stopt. Hoe hoger de stand, hoe meer energie en hoe sneller de opwarming. Bij een lege oven gaat de temperatuurstijging sneller zijn dan met een nokvolle oven. Je moet enkel in de gaten houden hoe snel de temperatuurstijging per uur is. Gaat dit te snel, moet je een lagere stand nemen en gaat dit te traag moet je een stapje hoger instellen. Dit kan je enkel meten met de toegeleverde thermokoppel en ben je wel genoodzaakt hiervoor een gaatje in de ovenwand te boren. Verder moet je de stookcurve volgen. Eens je op 600°C zit mag je de knop op vol vermogen stellen ( 5 ).
    beantwoord
  • Nou Lucien, ik heb het dus blijkbaar niet goed gedaan, want de oven is na 4 en een half uur stoken afgeslagen. Niet doordat de stop is doorgeslagen maar waarschijnlijk omdat het coontje is gesmolten want hij is op de gewenste manier afgeslagen alleen een beetje te snel! Ik heb elk half uur het vermogen een halfje hoger gezet. Ik zat nu pas op vermogen stand 4. Ik weet nog niet wat ik verkeerd heb gedaan. En er zit standaard geen pyrometer bij dus hoe doen andere keramisten het met zo'n oven? Ik ga igg nu een gaatje maken Lucien voor de Pyrometer want dan heb ik veel meet zicht op het stookproces. Nu ,oet ik de oven gewoon maar af laten koelen. Ik heb al een metaalboor vabn 9 mm gekocht(moet een stukje door de metalen wand boren. Maar ik wilde het eerst zo proberen. Ik heb het coontje bij een keramiekzaak gekocht specaal voor glazuurtemp 1040 en voor deze oven, het nummer is 05. Ik heb 'm er volegsn mij goed opgelegd,maar ja, misschien toch niet precies goed. Wat denk jij Lucien, of andere (veel meer!) ervaren keramisten op dit forum?
    beantwoord
  • Oh ja, de oven was niet erg vol. Misschien is de temperatuur toch heel hoog geweest?
    beantwoord
  • Kristine, als er een ontluchtingsgat in het deksel zit, kan je ook de gloed observeren. Op rode gloed zit je aan 600°C. en dan gaat het naar oraje en geel. Deze kleurverschillen kan je vergelijken met de temperatuur die je afleest op de meter. Geen gesloten hoed meer waar je nadien een wit konijn uit haalt.:-)
    beantwoord
  • haha, ja.. ik denk dat het iets anders was wat fout is gegaan. Dat de tijdswekker niet goed stond, op circa 5 uur, dat is ie daardoor afgeslagen is. Kan ik 'm nu nog weer aanzetten? Want wellicht is de coon niet gebroken?
    beantwoord
  • Kristine, je kan de klok nog steeds verzetten zolang de cone niet is doorgezakt. ( half gesmolten en niet gebroken )
    beantwoord
  • als ik gewoon overdag stook, en ik doe het alleen als ik thuis ben, gebruik ik die tijdklok helemaal niet en volg het schema die ik je heb gestuurd, prima geen probleem !!! succes laat maar weten hoe het is afgelopen.
    beantwoord
  • Heb net al even in de oven gekeken en zag tot mijn verbazing dat de smeltkegel was doorgezakt en de oven dus daardoor afgeslagen was. Ik zag ook dat het glazuur op mijn werk al een beetje verglaasd was! Dus de temperatuur is al heel hoog geweest. Dit was mijn stookschema: 1,2,3,4/5 met tussenruimte van een uur. Hij heeft dus maar 5 uur gestookt en niet eens op full vermogen.. Het was niet voorgebakken, dus het was geen bisquit, maar het was glazuur op ongebakken klei. Hoe lang moet ik trouwens wachten voordat ik de oven open kan doen?
    beantwoord
  • Kristine, de temperatuur is zo hoog geweest als het nummertje aangeeft op de cone welke temperatuur en tijd dit gaat doorbuigen.
    Ik adviseer je ook ten zeerste wat lectuur over ovens en stoken er op na te slaan.
    beantwoord
  • Hoi Lucien! Nou, het is toch een wit konijn uit een hoge hoed geworden! Ik deed vanmorgen de oven open en zag dat het coontje netjes doorgebogen was. (het is een coontje voor glazuur temperatuur, dus voor 1040 graden) En ook dat alles gebakken was en het glazuur mooi was uitgevloeid. En dat in 5 uur! Ik heb de gebruiksaanwijzing doorgelezen en hier veel gelezen en jouw tips opgevolgd.
    Maar ik heb nergens kunnen vinden hoe snel de temperatuur stijgt in deze oven in relatie tot de instelling van het vermogen. Daarom wil ik nu de pyrometer gaan installeren zodat ik er meer greep op krijg. Maar ik had echt niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Weet jij hoe dat kan? Ik denk nu dat dat komt omdat het een porselein-oven van Kiln is die snel een hoge temperatuur bereikt. Ik zal je raad opvolgen en er nog meer over gaan lezen. Een cursus zou ook niet verkeerd zijn. Groet!
    beantwoord
  • ik stook ook altijd in deze oven, en het glazuur programma wat ik bij deze oven heb gekregen is van Keramikos ,en duurt ook plm 5 uur, maar als alles goed is gegaan wat is dan het probleem ?
    beantwoord
  • Kristine, zoiets als een oven speciaal voor porselein bestaat niet. Je hebt de vermogenknop te snel van 1 naar 5 overgeschakeld zodat je te snel op vol vermogen zat. Na het installeren van de pyrometer gaat dit duidelijker worden. Indien je biscuit had gestookt zou dit vermoedelijk brokken gemaakt hebben. Nog dit over cones:
    Deze gaan op een lagere temperatuur doorsmelten als je langzaam stookt en pas op een hogere temperatuur doorsmelten als je snel stookt. Op de cones staat een nummer en men geeft er enkel een richt-temperatuur aan wanneer de gemiddelde stooktijd 150°C / uur is. In de betere receptenboeken wordt dit aangegeven met SK en een nr. SK staat voor Seger Kegel. Met dit systeem is het resultaat steeds gelijk of je nu snel of langzaam stookt, wat je niet hebt bij een automatisch regelapparaat, wat enkel de lucht eromheen meet en niet wat het werkstuk ondergaat.
    beantwoord
  • Beste Lucien, Ik doe mijn best alles te begrijpen en begin het een beetje door te krijgen. En beste A, ja ik ben zeker blij verrast dat het toch gelukt is! volgens mij begrijp ik nu ook je stookschema beter. Eerst langzaam opwarmen en dan steeds wat sneller naar de hoge temperatuur. En het doet me goed te weten dat 5 uur ook voor jou een normale stooktijd is. ik dacht dat het veel langer duurde. Weet je dan ook hoeveel graden per uur de oven gemiddeld verwarmd in verhouding met hoe je de vermogensknop instelt? Of is dat afhankelijk van de hoeveelheid werkstukken in de oven?
    Dank voor jullie geduld met mij. :)
    beantwoord
  • Kristine, nog maar eens goed alle post nalezen. Deze antwoorden zijn reeds gegeven.
    beantwoord
  • het biscuit bakken doe ik langzamer, dat duurt plm 8/9 uur,
    over temperatuur verloop heb ik geen informatie, heb alleen deze 2 schema's om te stoken, verder niet in verdiept, voor mij is het hobby. als je meer wilt weten over het temperatuur verloop moet je denk ik echt met een pyrometer te werk gaan.
    Maar begrijp dat jij glazuurt op ongebakken klei... en dat zal ook wel weer z'n eigen gebruiksaanwijzing hebben.
    ik ga eens kijken of hier op dit forum er iets meer over kan vinden.
    gr.
    gr.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.