ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Schoonmaken met (nat of droog) stofzuiger

Hallo,

Ik las hier een oude discussie over stofzuigers (http://oud.klei.nl/forum/o/2704/stofzuigers?nm=t).

Ook ik zoek een stofzuiger geschikt voor fijnstof (klei, gips, enz.). Als ik het goed heb begrepen zijn er blijkbaar twee benoemingen voor filters: L / M / H en Hepa (H13 / U17).
Ik vraag me af welke filterklasse echt nodig is voor klei. Hoe hoger hoe beter lijkt me, maar ook hoe duurder het apparaat...

Daarnaast vraag ik me af of een (gewone) nat-stofzuiger goed genoeg is. Het bootst dweilen na neem ik aan.

Heeft iemand advies? Gebruiken jullie stofzuigers of nat-stofzuigers?

3 antwoorden

  • Vloer van atelier nooit schoonvegen of stofzuigen! Vegen doet stof opwaaien, dat je vervolgens weer inademt. Het stof dat de stofzuiger opzuigt, gooit hij er via het luchtfilter aan de achterkant weer uit. Het beste is gewoon door de vloer te dweilen. Je veroorzaakt geen stof, je dweilt het stof gewoon op.
    Wil je toch zuigen dan is een professionele industriƫle stofzuiger het beste. Informeer bij de leverancier of het bijgeleverde filter geschikt is voor fijnstof. Een huis/tuin/keuken alleszuiger filter de fijnstof niet.

    In het forum is al eerder over stofzuiger geschreven. Kijk op: http://oud.klei.nl/forum/o/2704/stofzuigers?nm=t
    beantwoord
  • Hoi!

    De eerdere discussie over stofzuigen gaf ik al aan als link met mijn vraag hierboven. Deze discussie is ook uit 2009. Het zou wel kunnen dat er toch iets nieuws onder de zon is in de tussentijd in stofzuigerland...

    Mijn vraag ging niet over een tuin huis en keuken stofzuiger, maar eentje die wel geschikt is voor fijnstof, een industriele stofzuiger met een speciaal filter dus. Ik vroeg me af hoe "sterk" het filter moet zijn (H13? U17? iets ertussen?)... Niemand op dit forum gebruikt zo'n industriele stofzuiger dus?

    Mijn tweede vraag ging over het gebruik van een stofzuiger die water spuit en weer opzuigt. Ik zou denken dat dat op dweilen lijkt maar dan met een efficientere zuiging (eerst nat, dan dweilen / opzuigen). Is dat niet te gebruiken?
    beantwoord
  • Sorry, had het bericht niet goed gelezen. Mvg Yoka
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.