ALGEMEEN > Stoken > Kan porseleinfolie in elektrische oven?

In KLEI van jan/feb 2014 stond een artikel over de verwerking van Keraflex porseleinfolie. Dit lijkt me wel wat om mee te experimenteren, maar kan het in een elektrische oven gestookt worden?

7 antwoorden

  • Ik heb het al een paar keer gestookt in mijn elektrische oven. Bij het starters-pakket zat een boekje, dit ligt in mijn atelier (niet aan huis). Ik maak een kopie en zal het als bestand toevoegen. Wordt wel donderdagavond. In het artikel van Netty Janssens (KLEI 2014-1) staat ook dat het in de oven is gestookt. Er staat niet bij dat het in een elektrische oven is gestookt, maar als dit niet kon, had ze dit zeker vermeld. Gr. Yoka


    Kijk voor meer info op: www.ceramicartcart.com/Keraflex_Porcelain.html
    beantwoord
  • In bijgevoegde link vind je informatie v.d. leverancier over keraflex. Daar staat niks bij over gas of elektrisch stoken. Ik zou het ook heel vreemd vinden als dat niet zou kunnen. Wel wordt porselein over het algemeen mooier als het reducerend (dus in gas of hout oven) wordt gebakken.

    www.keramikos.eu/.../Datenblatt_Keraflex_deu.pdf

    Succes, Geert
    beantwoord
  • Onder de trefwoorden: keraflex en porseleinfolie kun je nog meer informatie vinden o.a. een beschrijving in het Nederlands: http://oud.klei.nl/forum/o/6474/keraflex?nm=t
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties, maar in geen van de artikelen wordt melding gemaakt van het type oven. Heeft er iemand ervaring met het stoken van porseleinfolie in een elektrische oven? De spiralen kunnen er niet tegen als er iets anders dan klei in de over verhit wordt en op deze porseleinfolie zit een laagje van iets.
    beantwoord
  • Ik heb het nog specifiek nagevraagd bij Ceramic Art Cart of het kan en het is geen probleem.
    Hun antwoord:

    Keraflex can be fired in an electric kiln without concern for your elements. We only have electric kilns in our workshop. I always use an electric kiln and have been firing Keraflex since 2004 without any issues.

    You will need a cone ten electric kiln which can be fired to 1260-1280C.
    I have included the information sheet for more information on firing Keraflex.

    We do recommend having good ventilation during the first stages of firing, while the organic polymers are burning off. Treat it the same way that you would if you were firing paperclay for example.

    You may also be interested in our other ceramic sheet – PC Substrates.
    PC Substrates is a pre-fired ceramic sheet which is very dense, strong and highly translucent. It is available in a range of sizes and thicknesses. We currently have some sizes that are discontinued that are very good value for testing the material.
    They ship from our US store via USPS. The postage is calculated automatically through the online store.

    If you are interested in having a look to see what artists are doing with this material, please check out our online gallery here http://www.ceramicartcart.com/PC_Gallery.php

    Please let me know if you have any questions

    Thank you for your interest in our products.

    Best regards
    Rachel


    Ceramic Art Cart
    Keraflex US, LLC
    US/CANADA
    PO Box 2822
    Gilbert AZ 85299 USA.
    Ceramic Art Cart Logistics
    NSW AUSTRALIA
    www.ceramicARTcART.com
    beantwoord
  • Ik ben ook eindelijk begonnen met keraflex en kan het betreffende nummer van Klei natuurlijk nu niet vinden. Bij mijn starter set zat geen boekje, helaas.
    Ik vraag me af of je het slib aan beide kanten van de folie kunt gebruiken. Gaat het goed als je het op de suspensielaag aanbrengt? Anders wordt het lastig om bv een ring vorm te maken.
    beantwoord
  • Vaak hebben folies, transfers etc. organische dragers (om zodoende het spul verwerkbaar te maken op het moment dat je er mee bezig bent) die weg branden in een keramiekoven. Ik zo'n geval kan porseleinfolie gewoon in een (electrische) keramiek oven, zonder dat deze schade ondervindt.
    Groet,
    Jeanine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.