ALGEMEEN > Kleien voor beginners > oven en aceton?
Mijn moeder is bezig met een cursus keramiek en heeft een bol gemaakt om een tempexbol heen. Zij wil de tempex laten 'verdwijnen' door er aceton overheen te gieten. Nu is de cursusleidster bang dat er (een bestanddeel van) aceton, of wellicht residu tempex in haar oven terechtkomt en dat dat schadelijk zou kunnen zijn voor haar oven, of overige producten die in diezelfde stook zitten.
Vraag: Kan aceton/restje tempex de rest van een stook of zelfs de oven beschadigen?
Vraag: Kan aceton/restje tempex de rest van een stook of zelfs de oven beschadigen?
14 antwoorden
-
Hoi Helen,
Of aceton wel of geen schade geeft, weet ik niet. Aceton is brandbaar, dus ik zou het persoonlijk niet doen.
Ik vraag mij af waarom ze de keramiek bol niet in twee helften snijdt en de keramiek van de tempexbol afhaalt en daarna weer met slib aan elkaar zet?
Als de bol al helemaal droog is, is dat moeilijk, maar dan zou ze deze in een vochtige doek weer leerhard kunnen laten worden. Ik weet dat klei moeilijk van tepex los laat, maar het kan absoluut wel.
Mogelijk hebben andere lezers nog een ander idee.
In ieder geval succes.
Hanneke -
Nog even.
De tip bij de TIPS over het met een bakspray in spuiten van schalen e.d. om de klei makkelijk los te laten komen, is mogelijk goed bruikbaar bij een volgende keer.
Hanneke -
Hoi Hanneke,
Oké, dat stoken gaan we dus niet doen. Ik hoop dat ik haar nog te pakken krijg voordat ze met die aceton in de weer is! Inmiddels hadden we zelf ook al zitten denken over eventuele 'bollen in de toekomst' en jouw oplossing leek ons ook de beste. De huidige bol is overigens nog niet droog omdat mijn moeder natuurlijk bang is voor krimp en dus barsten van de klei. Dus misschien kan ze de truc van het halveren nu al toepassen. Bedankt ook voor de tip van de olie, die geef ik zeker door. -
Nog even over die aceton. Aceton vervliegt toch? Dus als je de bol goed laat 'luchten' voordat je hem in de oven zet, zou toch alles weg moeten zijn? Of zou je bang zijn dat er iets blijft hangen?
-
Helen,
Wat dat betreft heb je helemaal gelijk, maar toch..
Ik zou gewoon 2 halve bollen maken en die later door middel van slib aan elkaar zetten, dat is totaal geen probleem en het voordeel is dat je de tempex bol veel vaker kunt gebruiken.
Groet,
Hanneke -
Hoi Hanneke,
Ze gaat het gewoon op de veilige manier doen! Bedankt voor het meedenken,
Helen -
Hoi Helen,
Zelf heb ik ook al heel wat bollen gemaakt maar dan aan de binnenkant van een tempexbol. op de cursus die ik heb gevolgd begin je hiermee en in het begin denk je dat het nooit gaat lukken maar iedereen kan een hele mooie bol maken op deze manier!
Ik zal het probreren uit te leggen.
In de tempexbol leg je een stuk plastic (bv. opengeknipte plastic zak).
Hierin druk je telkens wat klei (ik denk op dezelfde manier als aan de buitenkant).
Door aan de zak te trekken kan je steeds weer een ander stuk van de bol aandrukken met klei totdat je bijna rond bent geweest.
Je houdt dan nog een kleine opening over die je dan "van buitenaf" moet dichten. Als je bol even laat drogen kan je hem aan de buitenkant mooi glad maken.
Op deze manier heb je geen last van krimp en eventuele naden die ontstaan door het aan elkaar "lijmen" van 2 halve bollen.
Mocht het niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel. Ik wil evt. wel eens wat foto's maken van de verschillende stappen.
Succes, Mirjam -
Mirjam dat is een goede manier van een mooie bol te maken zonder spanning op een aanhechting. Maar ik begrijp niet waarom jullie geen mal maken van gips en daar de klei in estamperen? Een tempexvorm heeft geen stevigheid, er kan geen vocht van de kei intrekken en je zal hem goed moeten ondersteunen, dat plastic zakje is denk ik ook niet zo gemakkelijk om mee werken. Dus ik zou zeggen maak een mal van de tempexvorm, laat deze goed drogen en kijk eens hoe fijn dat werkt.
-
Hallo Marga,
Gek, maar daar heb ik nog nooit aan gedacht. Ik red mij er prima mee maar als het zoveel prettiger werkt dan is het zeker de moeite waard. Maar heb ik in zo'n gipsen bol geen plastic zak meer nodig?
Mirjam -
Nee Mirjam, je hebt dan geen plastic zak meer nodig. Je kan zo verschillende maten mallen maken die je voor 'eeuwig' kan bewaren en gebruiken. Het vocht uit de klei trekt in het gips je kan zo steeds de klei verplaatsen en verder klei toevoegen totdat je hetzelfde effect hebt als de manier waarop je het nu doet. Je kan natuurlijk een mal maken op de buitenkant zodat je straks een mal hebt die je van binnenuit bewerkt of je maakt een mal van de binnenkant dan heb je een halve bol in gips. Bewaar dan je tempexbol als origineel. Hoop dat je er iets aan hebt. Groet,
Marga -
o ja, de tempexbol wel eerst insmeren met vloeibare zeep dat lost beter.
-
Is het nog mogelijk die foto's te mogen bekijken ? Ik zou ook eens graag een bol maken, maar heb geen mal in gibs.
Mvg Rita -
Hallo allemaal.
Stoken van aceton is geen enkel probleem.Aceton is een organische verbinding en bij 800C is deze totaal ontbonden en als gas vervlogen.
Geen enkel probleem dus !!
Pas alleen op met aceton buiten de oven,het is brandgevaarlijk en schadelijk bij inademing.Ventileren dus
Groetjes,
Lambert -
Ik vergat te zeggen dat hetzelfde geldt voor achtergebleven tempexresten.Er blijft niets van over !
Lambert
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.