ALGEMEEN > Ovens > isolatie van oven verbeteren

Een paar jaar geleden kocht ik op Marktplaats een oude oven, een zg. kiln-sitter. Men regelt de gewenste eindtemperatuur dmv een cone. Een grappig systeem, en het werkt goed. De voormalige eigenaar vezekerde mij dat zelfs 1300 graden geen probleem zou moeten zijn. Als hobby-pottenbakker ben ik tot nu toe al zeer tevreden met 1100 graden. Recht toe recht aan gestookt doet de oven daar ongeveer 4 uur over. Onlangs kreeg ik van iemand op de club een kg porselein klei en met wat ik daar van gemaakt heb ben ik super tevreden. Stoken dus op 1200 à 1280 graden, maar helaas, wat blijkt? Mijn oventje haalt die temperatuur nèt niet.
Is het mogelijk om met wat simpele handelingen deze oude oven extra te isoleren? Ik dacht bv zelf aan een laagje gechamotteerde klei aan de buitenkant tussen de kieren van zowel deksel als bodem. En doet het er wat toe hoe vol de oven is en of het beneden of boven staat? Voor alle duidelijkheid: alle spiralen branden en de oven lijkt verder helemaal in orde. Alvast hartelijk dank, peter

1 antwoorden

  • Peter, er zijn twee mogelijkheden en de kieren dichten met klei is er geen van.
    - Vermogen spiralen verhogen.
    - ontmantelen en isolatie vervangen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.