ALGEMEEN > Ovens > Waar koop ik voor een redelijke prijs ovenstenen?
Waar koop ik voor een redelijke prijs ovenstenen om en in grote variƫrende gasoven mee te bouwen (is idee uit Klei, no.??)en zijn die mogelijk te vervangen door bakstenen?
Ik wil graag een in grote variƫrende gasoven (propaan) kunnen bouwen. Ik heb echter geen idee waar ik die stenen het beste kan kopen. En misschien wat naief gedacht, maar waarom is het niet(?) mogelijk om hier gewone bakstenen voor te gebruiken? Te slechte isolatiewaarde of kunnen die de temperatuur niet aan? Ik moet tot ca 1300 graden kunnen stoken.
Ik wil graag een in grote variƫrende gasoven (propaan) kunnen bouwen. Ik heb echter geen idee waar ik die stenen het beste kan kopen. En misschien wat naief gedacht, maar waarom is het niet(?) mogelijk om hier gewone bakstenen voor te gebruiken? Te slechte isolatiewaarde of kunnen die de temperatuur niet aan? Ik moet tot ca 1300 graden kunnen stoken.
5 antwoorden
-
Grappig hoor Jen.
-
Het beste advies is: niet aan beginnen.
-
Kijk onder trefwoord: oven: zelfbouw of klik op de link: http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/2442/oven%20zelfbouw
-
Kijk eens op www.vrijetijdspottenbakker.nl voor info of kom eens langs in de NOP.
-
Hallo Jen,
Gewone bakstenen zijn niet bestand tegen 1300 graden en isoleren onvoldoende.
Als je een steengoedoven wilt bouwen, dan doe je er verstandig aan je eerst goed in de theorie te verdiepen. Zowe vwb de constructie van de oven, als de te gebruiken materialen. Voor raku en aarderwerk kun je met een beetje creativiteit wel iets in elkaar 'prutsen', maar om steengoedtemperuren te kunnen bereiken moet een oven technisch goed in elkaar zitten, goed zijn geisoleerd etc.
Hier vind je meer informatie: www.amazon.com/.../ref=dp_ob_title_bk
Een ander goed boek over ovenbouw is Handbuch der Keramikbrennofen van Bernd Pfannkuche.
Succes, Geert
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.