ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > scheuren in tegels/kleiwals

Hallo, Ik heb het forum doorgespit om te weten te komen waarom er vaak scheurtjes ontstaan bij het bakken van tegels. Ik vind een aantal oorzaken. Echter, hoe gaat het dan bij het gebruik van een kleiwals. Dan wordt de klei toch ook in 1 richting uit gespreid, net als bij het gebruik van de (deeg0roller?

6 antwoorden

  • Als je de kleiwals gebruikt moet je nooit in één keer de gewenste dikte draaien. Iedere keer de klei iets dunner draaien door het toevoegen van platen. En bij het toevoegen van iedere nieuwe plaat draai je de klei een kwartslag.
    Maar als je een roller gebruikt kan je natuurlijk ook de klei regelmatig draaien.
    beantwoord
  • Hoi maria, ik weet niet hoe groot de tegels zijn die jij maakt gaat maken, maar bij het gebruik van een wals moet je de klei zeker in meerdere keren op de juiste dikte "walsen" en tussendoor steeds een kwartslag draaien. Ik maak zelf tegels van 6x6 cm en 12x12 cm met een dikte van 1,5 cm deze draai ik in 2 keer op plaaten door een ouderwetse mangel op de juiste dikte.
    Daarna langzaam, tochtvrij laten drogen en dan tijdens de bisquitstook de grote tegels staand bakken! Toen ik begon legde ik ze plat op elkaar tijdens de bisquitstook en had ik veel trgels met scheuren, na advies op dit forum bak ik ze nu staand en heb vrijwel geen breuk meer!
    Succes, groetjes Carien
    beantwoord
  • Dank voor jullie antwoorden.. Ik maak tegels van 1,5-2 cm dik. Er gaat vaak een tegel stuk. Altijd in het midden van de tegel tot de helft. Ik ben wel benieuwd hoe je de tegels rechtop kunt bakken. Bij de glazuurbak bak je wel liggend neem ik aan?
    groet, Maria
    beantwoord
  • Hoi Maria,

    Hierbij de link op het forum waar mijn vraag op de scheuren beantwoord is misschien voor jou ook interessant:
    http://oud.klei.nl/forum/o/5831/afkoeling%20biscuitstook%20vertragen?nm=t
    Ik bak de tegels nu echt verticaal/rechtop staand op de dunne zijkant tijdens de bisquitstook en dan zet ik ze in een rij-tje tegen elkaar aan.
    Uiteraard met de glazuurstook moeten ze wel vlak/liggend gebakken worden
    Groetjes, Carien
    beantwoord
  • hallo Carien,
    Het heeft even geduurd maar ik heb de tegels staande gebakken en ze zijn allemaal heel gebleven. Super. Dank je wel voor de tip.

    Groet, Maria
    beantwoord
  • Fijn te horen Maria.
    En zo geweldig dat dit soort tips gedeeld worden op dit forum want zo heeft het mij ook zo goed geholpen!
    Groetjes Carien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.