ALGEMEEN > Gips > zelf gipsmal maken

ik heb zelf een mal gemaakt van een halve bol en heb daarvoor een tempex halve bol gebruikt.
deze heb ik ingesmeerd met vaseline, zodoende was het mogelijk de bol te verwijderen.
nu blijft de binnenkant van de mal wat vettig, ik wil er met klei in werken en zo een hele keramiek bol maken.
ik weet niet of het erg is als de klei ook wat vet wordt.
hoe maak ik een mooie droge gipsmal?
gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Karin,

    Ik zorg altijd dat mijn gipsvorm lossend is dit wil zeggen dat de kopie makkelijk uit de mal komt zonder dat er klei delen ingesloten raken.Bij het maken van de eerste mal raakt het orgineel vaak beschadigt of gaat verloren bij het verwijderen.Hardere modelen moeten vaak los gebroken worden en de gipsmal raakt beschadigt.De beschadigingen werk ik weg in een zachte klei kopie en hier wordt dan een nieuwe werkmal van gemaakt.De gemaakte mal moet zowiezo drogen op een warme plaats.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Hallo karin
    Als je zelf een vorm wild maken kan je beter zelf zeep maken om het model mee in te zepen
    Hier het recept
    neem 3lieter water raspt hier 1 pak (daar zitten 2 stukken in) sunlicht zeep in kook dit tot het is opgelost
    Laat dit 24 uur staan dan voelt het stevig aan
    roer dit los met een verfmenger die je op een boormachine doet
    Als het is losgeklopt voeg dan 3/4 lieter slaolie toe en meng het goed door
    Gebruik een handje van dit zeep in een bakje neem een verf kwast en zeep het model goed in en laat dit 1/12 uur zitten wel regelmatig het model blijven zepen
    Na 1.1/2 uur alles met de kwast verwijderen nu zal het niet meer aan het gips blijven zitten
    wil je meer weten vraag maar
    kijk maar eens op goudsplateel.nl
    groetjes
    Lucas
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.