ALGEMEEN > Gips > gipsvorm van gezicht?
Hallo, graag tips. Ik zou graag van mijn gezicht (om te beginnen) een gipsmal maken. In de klas is mij gezegd van de huid in te smeren met vaseline en daarna wordt het speciale gips erop gelegd in repen (zoals in de kliniek). Ik zou die gipsen vorm graag gebruiken om dan in uit te duwen of te gieten. Maar ik heb een beetje schrik voor mijn ogen, wimpers en wenkbrauwen, kan dit niet worden afgeplakt zodat al het gips-vaseline mensel niet in mijn ogen komt en bij het verwijderen mijn haartjes niet mee komen? En is vaseline om de huid te beschermen het beste?
13 antwoorden
-
Hallo Liliane,
Volgens mij is het t beste om die afdruk van klei te maken en daar dan een gipsafdruk van maken daar heb je verder geen vaseline of andere dingen voor nodig en je wimpers zullen daar ook niet onder lijden lijkt me
suc6 Frans -
Beste Liliane,
Je omschrijft de werkwijze uitstekend.
Je gezicht en alle haar goed insmeren met vaseline.
Ogen gesloten natuurlijk
Ademen door een buisje, probeer de mond daarbij niet teveel te vervormen want dat zie je op de afdruk.
Met gipsverband een afdruk maken van je gezicht.
Niet meer dan twee lagen gipsverband.
Als dat is opgesteven heb je een heel kwetsbare gipsvorm die je voordat je die kunt gebruiken steviger moet maken door meer gips aan de buitenkant aan te brengen.
Vaseline is goed voor de huid en zorgt ervoor dat de gips niet vastplakt.
Heb je met deze techniek van afgieten van lichaamsdelen geen ervaring, begin dan niet met een gezicht. oefen eerst op handen en voeten, als het dan de eerste keer niet lukt is het probleem, als de mal niet los wil komen minder ernstig.
Ook handig om eerst uit te proberen of je niet allergisch reageert op gips.
succes
Hans -
Hallo Liliane.
Je bent weer lekker aan 't uitdenken...nietwaar??? haha
Bovendien open je weer een leuke discussie.
Zelf heb ik zo'n gipsmasker al ruim een jaar op het zoldertje liggen van mijn ateliertje. Het gipsverband daarvoor gebruikt, heb ik gehaald bij de dokters-apotheek.
Ik zie het echter niet zitten om met het masker aan de slag te gaan....
De werkwijze van Hans klopt, tot een bepaalde hoogte.
(Sorry Hans)
Je hoeft namelijk écht niet te ademen door een buisje, zorg maar gewoon dat je neusgaten vrij blijven en adem je lekker door je neus. Je mond wordt dan niet vervormd. Het is gemakkelijker met hulp van iemand, want een gipsmasker maken bij jezelf, valt niet mee... Ik heb het alleen gedaan en het wordt een groot gesmeer in je uppie. Het afhalen van het masker vond ik om alleen te doen, erg moeilijk. Dat moet nogal voorzichtig gebeuren want het gips korrelt na droging vrij veel af.
Er is mij echter aangeraden om de ogen vrij te laten.
Vaseline mag dan goed voor de huid zijn maar is het niet schadelijk voor de ogen??? Gips broeit wél en krijg je de vaseline en/of gips dan niet in je ogen????? Dan zijn er nog verschillende vaseline's, zuurvrije en niet zuurvrije. Het is het informeren waard denk ik....als het om je ogen gaat.
Stel je bovendien eens voor, dat je bij deze moeilijke handeling met dat vervelende materiaal, niets zou kunnen zien.... ( als je het alleen doet )
De ogen zou je dus zelf kunnen boetseren.
Het gipsverband leg je tot op de haargrens van je hoofdhaar. Wenkbrauwen is geen probleem, na insmeren met vaseline, laat dat net zo "makkelijk" los als de huid.
Doordat het materiaal na droging nogal korrelig is moet je dus, zoals Hans ook al benoemd, het masker bij gaan werken. Het is zo ook veel te kwetsbaar om er mee te werken. Ik heb dus gedacht: als ik de binnenkant bij ga werken is de gelijkenis weg. Zo gebruiken kan ook niet want ik krijg gips in de klei, wat weer breuk veroorzaakt.
Bijwerken is een vrij moeilijke zaak want zodra het masker nat wordt van het nieuwe aangemaakte gips, gaat hij ook weer vervormen.
Dat van mij, ligt dus nog steeds te wachten op de oplossing!!!
We zijn dus benieuwd!!!!!
Groetjes, Marrie -
Dag Marrie,
Fijn dat je mijn theoretische kennis met praktijkervaring aanvult.
verder als een afdruk van voeten en handen en een zwangere buik ben ik niet gekomen.
Volgens mij is het een klus waar je alleen niet aan moet beginnen.
Ik heb wel afdrukken gezien waar de ogen ook bij gedaan zijn.
eens afwachten of er nog meer reacties komen op deze discussie
groet
Hans
-
Hallo en al bedankt voor de tips, we gaan het in de klas doen, dus van elkaar, ik zal mij moeten inhouden om niet te lachen, maar ik zal mijn best doen. Vanaf volgende week beginnen ze eraan, ik zeg wel ze, ik ben eerst op reis en dan als ik terug ben, zal er iemand van mijn gezicht een afdruk nemen. Maar ik zal zeker de resultaten hier laten zien.
-
Hans.
Ik ben dus nog niet aan die voeten en handen toe gekomen maar je brengt me wel op een idee. Uiteindelijk ligt er nog wat verbandgaas. Nu alleen nog wat tijd????
Maar zonder gekheid, en misschien hét antwoord op gedeeltelijk eigen vraag en die van Liliane natuurlijk.....
Zit ik ineens te denken: zouden we zo'n gipsmasker niet in kunnen spuiten met een sneldrogend materiaal waaraan de klei niet "plakt". Zo'n masker is toch bedoeld voor eenmalig gebruik en zolang we het contact van het loslatende gips tegen de klei aan kunnen voorkomen, betekent de rest, voorzichtig te werk gaan want met een gespoten "vliesje" over je masker blijft je mal, kwetsbaar..... Zelf zit ik ook te denken aan rubber. Het zal los laten tegenover het gips, het zal plakken aan de klei, maar dat zou mogelijk voordelig kunnen zijn. We zullen toch het werkstuk in de mal moeten laten drogen vanwege de kwetsbaarheid van de mal......
Wie denkt er met me mee en wie weet hoe het contact rubber-klei verloopt??
-
Dag Marrie,
Wat een mens allemaal niet kan bedenken.
Het meest eenvoudig lijkt me om de kwetsbare gipsen mal te versterken met extra lagen gipsverband en daarna een laag gips. Inderdaad wordt door het vocht je oorspronkelijke afdruk erg kwetsbaar. Langzaam opbouwen.
Een andere mogelijkheid is aan de buitenkant van je mal een laag purschuim aanbrengen. weegt niets, plakt aan de mal zonder vocht en na harding is het erg sterk. Nadeel is dat purschuim geen vocht opneemt.
Nog een optie:
In je oorspronkelijke gipsmal kun je een laag siliconen aanbrengen. er is speciale tweecomponenten siliconenrubber voor beeldhouwers, maar die is erg duur.
Een goedkoop alternatief is de siliconen uit de bouwmarkt. Aldi heeft ze een keer per jaar in de aanbieding voor 2,5 euro.
Als het laagje siliconenkit is uitgehard vul je dat verder op met gips.
Je hebt nu een drager van gips die zorgt dat je siliconen mal niet vervormt.
Op die siliconenmal, dat is dus een positief, kun je makkelijk van gips (geen gipsverband) een mal maken.
Nu heb je een stevige gipsmal waarin je goede afdrukken kan maken.
succes
Hans -
Hallo Marie,
Gipsverband kan een niet glad resultaat opleveren. Tenslotte zit er gaas in en deze gaaslijnen kunnen zichtbaar worden in je masker
Dus even terug naar het begin:
Die wenkbrauwen moeten in de vaseline en de buisjes in de neus of een klein stukje gaas.
Er zijn echter hele mooie materialen in de handel die in de filmindustrie gebruikt worden.
1 daarvan is Body Double.
Hiermee worden o.a. die gezichtspassende maskers gemaakt.
Het is een kunststof van 2 componenten en is huidvriendelijk, hard snel uit en uitermate geschikt voor gezichten en kindervoetjes en handjes die niet stil blijven zitten. Je smeert het met een kwast op en trekt het als bv. een sokje weer uit.
Het maakt dus niet uit of er ondertussen bewogen is.
Voor een komplete voet of hand heeft het geen steunmal nodig wanneer je er dan weer gips in giet bv. Wel wanneer je een zwangere buik of alleen je gezicht doet.
Maar eenmaal van het gezicht af kan er een gipskap gemaakt worden die het openzakken van je vorm door de druk van bv gips of klei tegengaan.
Kunststof absorbeerd echter geen vocht uit de klei dus zal het lossen van je vorm lastig gaan. Je kan nu echter het materiaal van je klei afstropen.
Ook kan je een tegenmal maken van een in je kunststof vorm gegoten gips afdruk.
Body Double kost ongeveer 25 Euro.
En is bij de betere beeldhouwwinkel te koop.
Succes!
-
Gisteren heb ik samen met mijn dochter een gipsverband op mijn gezicht gelegd. Op de ogen heb ik een beetje tissue (natgemaakt) en dit over mijn ogen gelegd. Heel mijn gezicht goed ingesmeerd met vaseline en alles is goed gegaan, de neusgaten hebben we vrijgelaten, niets ingestoken omdat ik dan zou beginnen lachen. Dit alles een kwartiertje laten hard worden, je voelt het koud en hard worden, komt vanzelf los. Nu ligt het te drogen, als ik er een vorm in uitgeduwd heb, zal ik hier eens een foto plaatsen. In de akademie gaan we nu woensdag nog een maken, en verstevigen aan de buitenkant, ik denk van het plaatseren masker in zand te leggen.
-
Hallo Susanne.
Een nogal late reactie op jou leuke tip.
Voorlopig zal ik aan het masker niet toekomen maar ik wil toch even melden dat je bericht wel is gelezen en dat ik het ook met me meeneem....
Body Double zal lijken op rubber, waar ik wel eens mee heb gewerkt, het heeft kennelijk een andere samenstelling. Ik had nog nooit gehoord van dit materiaal en het lijkt mij, met een goede tegendruk een prachtige oplossing.... Je krijgt met deze werkwijze óók geen gips in de klei.
Dat het materiaal geen vocht uit de klei opneemt, is niet zo erg.
Je kan de klei wat laten drogen in de mal en lossen als de klei wat gehard is.
Bovendien zou ik de gips mal, die toch al klaar ligt, als ondersteuning kunnen gebruiken voor de mal van Body Double. Gips om het gipsmasker heen, desnoods met plastic er tussen want dan wordt de gipsmasker niet nat en kan niet vervormen. Masker van Body Double in het gipsmasker plaatsen na droging en druk de klei er maar in.
Theoretisch lijkt het me nu opgelost, mede dank zij jou!Nu nog de praktijk hé?
Zou ik Body Double kunnen bestellen Susanne??
Weet jij toevallig ook bij wie?
Anders ga ik zelf wat informatie inwinnen.
In ieder geval bedankt voor de leuke tip!!!
Groetjes: Marrie.
-
-
Oké Rob.
Dankjewel!!!!
Marrie -
Hier is het resultaat, ik heb er twee gemaakt, morgen uitduwen (voorzichtig). Het was niet moeilijk.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.