ALGEMEEN > Stoken > te vlug gestookt

Beste keramisten,

Ben alweer een tijdje intensief aan het stoken in mijn kiln-oven en heb ondertussen redelijk wat ervaring opgedaan. Maar nu heb ik een flinke fout gemaakt, ik heb namelijk mijn ongebakken werk per ongeluk te snel gestookt, de vermogensknop stond op vol vermogen en daardoor is het werk binnen enkele uren naar 400 graden gegaan. Help! Terwijl ik altijd heel langzaam stook om scheuren te voorkomen en het werk langzaam te laten drogen. Ik heb de oven nu uit gezet om de temperatuur te laten dalen. Gelukkig is de kwartsprong nog niet geweest. Maar wat kan ik verder nog doen om mijn werk te redden? Er staan goed gedroogde werken in maar over een (verder goed uitgehold) portret ben ik wat minder zeker. Alvast bedankt. Groet, Kristine

11 antwoorden

  • Bedoel je op 2 uur tijd? Als het op 3 uur tijd is dan mag het geen probleem zijn voor de droge stukken. Werk moet altijd volledig droog zijn voor je het bakt. Ik forceer dit wel eens door nog iets vochtige stukken enkele uren te laten drogen op 80°C (klei met chamotte). Ik vrees dat 400°C nefast is voor een nog vochtig stuk.... Het zal afwachten worden tot je de oven kan openen (- 100°C)
    beantwoord
  • Kristine, gewoon doorgaan. Wat stuk is, is stuk. Het meest gevaarlijke punt is tussen 100 en 120°C. Daar was je al doorheen. Je kan enkel de stook hervatten, met of zonder scherven.
    beantwoord
  • Ja Ingrid, ik vrees dat het veel te hoog was de temperatuur en Lucien, ik stook nu toch maar gewoon door en neem het zoals het is. Heb gecontroleerd of er nog damp was, maar dat is er niet dus het is nu langzaam naar de kwartsprong en neem het maar zoals het is. Dankje voor jullie reacties!
    beantwoord
  • Daarnet bisquit gestookt in een gasoven. Eindtemperatuur :1060°C. Totale tijd : 2u.45 min.( twee uur en vijfenveertig minuten ) Object ( waterspuwer ) met dikteverschillen tussen 4 cm en 0,5 cm . Gebruikte klei : Witgert nr.26 ( indian summer ) 40% poederchamotte en extreem plastisch. Geschikt tussen 1000°C en 1300°C.
    beantwoord
  • Nog dit: Tijd afkoeling 3 uur. Feilloos resultaat en reeds geplaatst. Totaal geen last van de zgz. kwartssprong. Winst in stookkosten: 5 uur.
    beantwoord
  • Lucien, ik lees je antwoord en besluit daaruit dat droge stukken gemakkelijk in heel korte tijd biscuit kunnen gestookt worden. Kan ik dat in mijn kiln sitter ook zo doen? Dat zou wel wat minder stroom vragen. Tot nu toe ging ik langzaam en voorzichtig tewerk.
    beantwoord
  • Beste Christ,
    Droge klei is zo 'droog' als de luchtvochtigheid. Het eerste deel van de stook dient om die reden altijd langzaam te worden gedaan. Daar moet je nooit op bezuinigen omdat de voorstook zo goed als geen stroomverbruik heeft. Geduld is hier een schone zaak.
    beantwoord
  • Dank je wel, Michel. Werken met klei is inderdaad een zaak van veel geduld.
    beantwoord
  • Christ'l, je trekt een foute conclusie uit mijn post. Klei moet ten allen tijde droog zijn. Indien dit niet het geval is gaat het nog aanwezige water in de klei tussen 100 en 120°C stoom vormen en je klei zal dan exploderen.
    Mijn punt is dat je wel snel kan stoken met klei van goede kwaliteit. Indien een kleisoort weinig vrije kwarts en veel aluminiumoxide bevat heeft die totaal geen hinder van de zogeheten kwartssprong. En reken maar zelf uit wat het verschil in elektriciteitsverbruik is tussen een stook van 3 uur en eentje van 8 uur. Doe zelf de proef met bovenvermeld kleitype.
    beantwoord
  • Ok, Lucien! Dank je wel. Ik heb enkele jaren geleden eens per ongeluk veel te vlug gestookt en toen kwam alles goed. Nu kan ik het nog eens proberen.
    beantwoord
  • Ter aanvulling op al het bovenstaande. Vertraagd stoken tussen 520 en 620 graden is amper duurder dan snel stoken. Het enige verschil is dat de warmte meer tijd krijgt door de wand van de oven deze te verlaten. Bij langzaam stoken wordt er amper meer energie verbruikt, zeker bij lage temperatuur als waar het hier om gaat.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.