ALGEMEEN > Stoken > gietklei hoger bakken dan maximale baktemperatuur

Beste mensen,

Ik heb een aantal voorwerpen van nog niet gebakken aardewerk-gietklei waarvan de maximale baktemperatuur 1080 is en een aantal waarvan de maximale baktemperatuur 1140 is. Mag ik beide tegelijk bakken op 1140? Gaan de werkstukken van 1080 dan niet kapot of worden ze misschien zelfs nog steviger? Waar ik ook benieuwd naar ben is welke gietklei (aardewerk/steengoed of porcelein)ik het beste voor voorwerpen die het hele jaar in de tuin staan (vriezen, zon) kan gebruiken?

Groet van Annemarie

15 antwoorden

  • Aardewerkklei heeft een laag smeltpunt. Heeft meestal een hoog ijzergehalte en bevat weinig aluminium (10-20%). Als aardewerk versintert gaat het doorzakken en blazen, vandaar zijn lage stooktemperatuur. De klei blijft dus relatief broos en poreus.
    De maximale baktemperatuur van 1080 graden aanhouden en niet stoken tot 1140 gr.
    Over gietklei is alk veel geschreven. Kijk eens onder trefwoord: gietklei of klik op onderstaande link:
    http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/21/gietklei
    beantwoord
  • Dank voor uw antwoord!
    Ik heb de link gelezen. Kom er echter niet uit welke gietklei nodig is voor buitengebruik. Sommige berichten zeggen alleen steengoed, anderen zeggen aardewerk op zijn hoogste temperatuur gebakken is ook oké. Hmm...
    beantwoord
  • Annemarie, zijn dakpannen van steengoedklei ? Zijn terracotta tuinpotten van steengoedklei ? Zijn de steenrode bas-reliëf gevelornamenten op patriciërswoningen ook van steengoed ?
    Het hoe en waarom is hier op dit forum al gegeven.
    beantwoord
  • Een vriendelijk woord was behulpzamer geweest.
    beantwoord
  • " Sommige berichten zeggen alleen steengoed, anderen zeggen aardewerk op zijn hoogste temperatuur gebakken is ook oké. Hmm... "

    Een vriendelijke uitleg was reeds gegeven, maar werd duidelijk in twijfel getrokken.
    beantwoord
  • Annemarie,
    Waar je uiteraard wel rekening mee moet houden is dat er geen water in kan blijven staan. Ik heb hier al vele jaren twee grote Marokkanse terra cotta (lees: aardewerk) potten zomer en winter buiten staan, daar heb ik onder gaatjes in geboord zodat er geen water in blijft staan. Anders vriezen ze zeker kapot. Maar dat doet steengoed ook als er water in kan blijven staan.
    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Hartelijk dank Geert, dit maakt het duidelijker voor mij.
    Groet van Annemarie

    Meneer/mevrouw Lucien, u heeft mijn schrijven verkeerd geïnterpreteerd. Maar ik zal maar denken dat u vanochtend met het verkeerde been in de klei bent gestapt.
    beantwoord
  • 29-6-2004 15:53:59 beantwoord

    Weerbestendige Keramiek:

    Om weersbestendig te zijn moet je op twee dingen letten.
    1: Je ontwerp moet zo zijn dat er nergens water in blijft staan.
    2: Je moet de klei zo hoog bakken dat deze dichtsintert en geen vocht meer kan opnemen.
    Hoe hoog je de klei moet bakken is afhankelijk van de kleisoort.
    Maar reken gemiddeld op 1250 celsius

    succes

    Dit kost me 1 minuut om het antwoord te vinden in TREFWOORDEN.

    En nee, m'n beste meneer/mevrouw Annemie, ik ben niet met het verkeerde been uit het bed gestapt, maar ik baal van beginnertjes die mijn advies in twijfel trekken. Zoek tenminste eerst uit tegen wie je uithaalt !
    beantwoord
  • Nog een extraatje:

    22-5-2014 4:52:31 beantwoord:

    Het is niet zo als je hoog stookt dat de scherft daarom waterdicht is. Als voorbeeld dit pdf bestand met klei-data. Let vooral op ' Water absorption ' tussen 1200 en 1300 °C :

    www.witgert.de/download/Technische-Daten.pdf

    Zo zie je dat je beter af bent met een klei met lager sinterpunt. Zo zie je ook dat steengoedklei daarom niet altijd beter is voor buitenwerk zoals wel eens gezegd wordt.



    beantwoord
  • Beste Annemarie,
    Het komt vaker voor in het forum dat een vraag niet goed wordt gelezen. Natuurlijk kun je daar een opmerking over maken; dat is geen "uithalen" of "antwoord in twijfel trekken". Het is voor jou ook lastig als er zo cynisch wordt gereageerd.
    beantwoord
  • Michel, ik dacht niet dat ik cynisch gereageerd heb. Scrol maar eens terug. Ik heb enkel enkele voorbeelden gegeven waar aardewerkklei perfect de tand des tijds kan weerstaan. Er stonden trouwens reeds antwoorden onder ' trefwoorden ' van zeer deskundige collega's die in een mum van tijd konden geraadpleegd worden.
    beantwoord
  • Beste allen,

    Laten we over en weer een beetje respect in acht nemen en ons realiseren dat
    - domme vragen niet bestaan
    - iedereen ooit een 'beginnertje' is geweest
    - kritisch zijn niet negatief is
    Dan blijft het leuk om op dit forum actief te zijn.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Michel, blij dat jij 't begrijpt en de onprettige bewoordingen ziet die kant nog wal raken.

    Lucien, het is duidelijk dat ik waarschijnlijk de zoveelste ben waardoor je je in je kennis niet gezien voelt op dit forum. Ik kan me voorstellen dat dat niet leuk is. Echter, je kunt 't een beginner niet kwalijk nemen verward te zijn door tegenstrijdige berichten van, in haar ogen, even kundige mensen.
    Laten we dit verder beëindigen.

    beantwoord
  • Ik doe ook maar even een duit in het zakje met risico dat dit een ellenlange discussie wordt, wat geenszins mijn bedoeling is.
    Edoch Annemie, ik vind je onnodig kwetsend en onbeleefd en dat is op geen enkel forum de bedoeling/toegestaan.
    Laten we het aardig houden!
    beantwoord
  • Na Marion wil ik graag even melden dat het me zo lijkt dat een excuus wel op zijn plaats zou zijn Annemarie. Waar blijven de beginners onder ons op dit forum, zonder bepaalde voortstuwing van de mensen die het vak door en door kennen. Die voortstuwing heb ik gelezen in de vragenstelling van Lucien. Wanneer er tijd was genomen om vanuit deze vragen op onderzoek uit te gaan, wat aardewerk en wat steengoed is, had je een hoop geleerd zonder trammelant. Vanuit die wetenschap had je rustig nieuwe vragen kunnen stellen. Wanneer men met de klei aan de slag wil gaan moet men kunnen incasseren. Voordat je tot het uiteindelijke allerbeste resultaat komt, ben je misschien al veel tegenslagen tegen gekomen. We zijn allemaal verschillende mensen met verschillende ideeen en we verwoorden dingen allemaal verschillend en daarom vind ik een beetje respect hier wél op zijn plaats. Wat je hier werd aangeboden was een duwtje in de rug naar hogerop. Gewoon een uitbreiding van kennis en gewoon de verwijzing dat dit onderwerp eerder is besproken waar je, je voordeel uit had kunnen halen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.