ALGEMEEN > Stoken > Wat kost een gemiddelde biscuitbak aan stookkosten?

Mijn oven een nabertherm heeft een nominaalgebruik van 9kw( staat in het boekje)
Is er ook een verschil in kosten voor een ruwbrand en een glazuurbrand?
We vinden namelijk onze energierekening zo hoog 7100kw

6 antwoorden

  • Hallo Conny,

    Ik heb toevallig een paar weken geleden bij een bisquitstook (1000 graden, kwartier pendelen) de meterstanden vooraf en achteraf opgeschreven. Ik had precies 30 Kwh verbruikt. Keer 23 cent is dat 6,90. (Dat zit dus heel dicht bij de theoretische berekening van Ine) Laat daar een beetje stroom van de koffiezetter en een lampje bij zitten, dan kom je tussen de zes en zesenhalve euro. Mijn oven is 170 liter en 10,5 kw, dus redelijk vergelijkbaar met die van jou.
    Afhankelijk van eindtemperatuur, pendelen ed zul je bij glazuurstook een beetje meer (aardewerk) tot veel meer (steengoed) stroom verbruiken. Ik ga het ook nog bij een glazuurstook bijhouden, maar dat zal voor de meesten van jullie niet representatief zijn aangezien ik met mijn kristalglazuren meerdere uren pendel.

    Essent & co zijn blij met ons ;-(

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • De genoemde 9kw is waarschijnlijk 9kwh. Dat wil zeggen dat de oven bij een full-stand, volle kracht, 9 Kw per uur gebruikt. De glazuur stook is meestal hoger dan een biscuit stook en zal er dus ook wat langer over doen.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • De stookkosten zijn afhankelijk van het verloop en de duur van het stookproces. Ik zal met een voorbeeld de berekenmethode aangeven.
    Stel dat het stookproces 5.uur duurt, waarvan het eerste uur op 25%, het 2de uur op 50%, het 3de uur op 75% en het 4de en 5de uur op vol vermogen 100%. Het totale verbruik is dan:
    25% x 9kw= 2,25kwh
    50%x 9kw = 4,5kwh
    75% x 9kw = 6,75kwh
    2x100% x 9kw = 18kwh
    Totaal dus 31,5kwh.
    De kwh prijs ligt ongeveer op 23 cent dus reken dan op een totaalprijs richting €7,-.
    Ik hoop dat je met dit voorbeeld uit de voeten kunt.
    beantwoord
  • zoals Michel al zei, elk uur dat je oven vol aan is, is het verbruik 9 KwH, dus als het stookproces totaal 8 uur is waarvan gerekend 5 uur vol aan, dan is je verbruik 45 KwH. Dus kijk eens als je begint met stoken wat je stand is op je KwH meter, en als de stook klaar is, dan heb je ongeveer het verbruik,
    of maak eens gebruik van een KwH meter alleen voor de oven, en gebruik bij de stook niet teveel andere verbruikers als je geen extra KwH meter gebruikt.
    Met vriendelijke groet,
    John Schouren.
    beantwoord
  • Zie ook eerdere berichten onder de trefwoorden: stookkosten en stookkosten berekenen.
    beantwoord
  • Dank jullie alle! Ik ben er weer wijzer van geworden. groet Conny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.