ALGEMEEN > Techniek > Aanmaken van pigment met glycerine?

Heeft iemand ervaring in het aanmaken van pigment met glycerine?
Je zou er dan strakker mee kunnen decoreren?

10 antwoorden

  • Ik maak zelf 'verf', een mengsel van oxides of pigmenten, frit en klei, voor majolica en heb gemerkt dat toevoeging van glycerine de verf beter doet vloeien. Een druppel glycerine (zijn meestal wel dikke druppels!) op een eetlepel verf is vaak al genoeg. Verf aanmaken met medium werkt ook heel goed.
    beantwoord
  • Glycerine wordt ook toegepast bij de samenstelling van plakkaatverf.
    beantwoord
  • Goede tip, waar kun je dit verkrijgen???
    beantwoord
  • Apotheek, drogisterij...
    beantwoord
  • Heb alleen toegepaste glycerine gevonden bij drogist en apotheek, bv voor je handen?! Werkt deze ook?

    De pure?! in literfles: ong. 16,00 bij bv De Hazelaar in Soest en bij de Apotheek.
    beantwoord
  • Ik zou geen toegepaste glycerine gebruiken - dat is heel wat anders. Bij ons in Engeland kun je pure glycerine zo in de supermarkt krijgen (bij de spullen om taarten te bakken). Ik weet niet of je het in NL ook in de supermarket kunt krijgen, maar het even gegoogled en kwam dit tegen: www.natuurlijkeolie.nl/werkstoffen/Glycerine.php
    Succes.
    beantwoord
  • Etos verkoopt glycerine in flesjes van 110ml van het eigen merk.
    beantwoord
  • Ik heb nog een halve liter vloeibare zuivere glycerine staan, was bedoeld voor het maken van likeuren, maar gezien de eerste prijs voor mijn koffielikeur niet echt nodig. Kun je zo ophalen. info@vrijetijdspottenbakker.nl
    beantwoord
  • Maria. Kun je een recept geven voor jouw mengseltje? Hoeveel procent pigment, hoeveel en welke kleipoeder en fritte? Het zal wel ergens staan onder trefwoord majolica, maar als iemand er goede ervaring mee heeft dan prefereer ik dat. b.v.d. Tjalda
    beantwoord
  • Hallo Tjalda
    Had niet in de gaten dat je nog een vraag gesteld had - verontschuldigingen voor de vertraging. Mijn mengseltjes verschillen nogal, afhankelijk van het oxide/pigment, en ook van het glazuur dat eronder zit. Ik heb die van mij afgeleid van recepten en informatie van Linda Arbuckle: ceramicartsdaily.org/.../ .
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.