ALGEMEEN > Techniek > wat gaat er fout bij deze majolica?? beschildering

Goedenavond,
Een vriendin heeft mij gevraag het geboortekaartje van haar zoon op tegel te schilderen.
Hiervoor heb ik unidekor van Botz aangeschaft en enkele test gedaan.
Nav die test was voor mij het resultaat het mooist om op de al biscuitgebakken tegel kant en klare witte botz glazuur (glans) aan te brengen en hier vervolgens de tekening met de botz unidekor.
Vervolgens heb ik de geboortetegel op deze wijze beschildert maar die komt niet mooi uit de stook.
Wat kan er verkeerd zijn gegaan?
Zowel de tests als de geboortetegel zijn op dezelfde temperaturen gestookt in een even volle oven.
Wie heeft ervaring en wil zijn kennis met mij delen?
Ik voeg de foto toe van de geboortetegel en de geslaagde test tegels. Alles wat hierop wit is is dus de witte kant en klare onderglazuur de rest in unidekor.
Alvast bedankt! Groetjes, Carien
Bijlagen:

13 antwoorden

  • Carien, heb je ook dezelfde klei gebruikt?
    beantwoord
  • Ja alles qua klei, drogen, stoken is precies hetzelfde geweest Maria.
    beantwoord
  • Het lijkt op kruipen/crawling van het glazuur.
    Is het mogelijk dat de biscuit stoffig of anderszins ietsjes vervuild was?
    Je schrijft dat je op onderglazuur geschilderd hebt, maar ik neem aan dat je glansglazuur bedoelde; is de glazuurlaag soms dikker op de geboortetegel dan op de testtegels?
    Aan de foto is moeilijk te zien of het probleem zich alleen voordoet in de decoratie, of ook in de onbeschilderde stukken. Als het eerste het geval is, dan denk ik dat de unidekor er wellicht te dik opzit, of dat de unidekor samen met de glansglazuur een te dikke laag vormt.
    beantwoord
  • Klopt Maria als onderlaagheb ik de kant en klare glans glazuur gebruikt en na drogen hiermet de unidekor op geschilderd.
    De witte vlakken in de koeien en buitenrand zijn wel mooi gebleven, hier zit geen unidekor op.
    De tegel was ook schoon en stofvrij.
    Misschien dan idd samen dan toch een te dikke laag geworden.
    Ik ga nieuwe tests maken met dikkere en dunnere lagen eens kijken wat er dan gaat gebeuren. Blijft raar dat de eerdere test tegeltjes wel goed waren.
    beantwoord
  • Carien, mogelijk was de Botz verf nog niet helemaal droog toen de tegel de oven in ging. Hetzelfde is mij overkomen-niet met Botz-na een te haastig bakken van een tegeltableau. De verf gaan dan koken met als gevolg white-spotting en crawling.

    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie gerard.
    Ik heb het beschideren van de tegel over meerdere dagen verdeeld.
    Begonnen met de blauwe lucht, waarvan het dan misschien nog zo kan zijn geweest dat de witte glazuur niet droog is geweest maar het kindje en gras is pas een paar dagen later er op geschilderd dus toen was hij zeker wel droog.
    beantwoord
  • Hallo Carien,
    Er zijn twee oorzaken te bedenken waardoor het glazuur zich misdraagt. Het eerste waar ik aan denk is dat de onderlaag van het witte glazuur te dik is aangebracht. Een wit glazuur heeft een grote oppervlaktespanning waardoor het de neiging heeft om op te trekken.
    Als het een kant en klaar aangemaakt glazuur is, dat al wat ouder is, kan de lijmende werking van de CMC(lijm) die er in in verwerkt wat zijn afgenomen, waardoor een relatief dikke laag aangebracht glazuur de neiging heeft om samen te trekken. Dit is vóór het stoken al te zien aan het droge glazuur omdat er dan een soort craquelé is te zien. Soms kan een toevoeging van extra lijm dit euvel van het glazuur verhelpen.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hoi Michel,
    Bedank voor je reactie.
    Ik heb idd een "oude" bijna lege kant en klare witte pot glazuur gebruikt. Maar ik heb ook nog een nieuwe staan en de oven is nog niet vol dus hier ga ik zeker nog een test met de nieuwe pot aan toe voegen.
    De lijm waar jij over praat is gewoon aangemaakt behangplaksel toch?
    En je begint met dat je denkt aan 2 oorzaken wat zou dan de 2e oorzaak kunnen zijn?
    Nogmaals bedankt, groeten, Carien
    beantwoord
  • De tweede oorzaak die ik noem is het verouderen van de lijm (door bacteriën)in het kant-en-klare glazuur. Ik gebruik zelf tylose, maar behanglijm kan ook werken. Ik ben benieuwd naar je nieuwe test.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hoi Michel,
    Bedankt voor je reactie. Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe tests, helaas is mijn dochtertje afgelopen vrijdag met spoed in het ziekenhuis opgenomen, blindedarmontsteking met perforatie, waardoor ik waarschijnlijk de komende week nog in het ziekenhuis "woon", dus de werkzaamheden zijn logischerwijs even stil gelegd.
    Uiteraard meld ik me weer als ik nieuwe test resultaten heb.
    Groetjes Carien
    beantwoord
  • Een weinig DETTOL aan de CMC pap toevoegen kan nooit kwaad
    Succes
    beantwoord
  • Dettol - goed idee, ga ik ook proberen.

    Carien, ik hoop dat je dochtertje de operatie goed heeft doorstaan en dat ze nu weer fit en gezond is. Wat een schrik moet dat geweest zijn.
    beantwoord
  • Bedankt nogmaals voor jullie reacties.

    Met mijn dochtertje gaat het gelukkig weer goed, energie opbouw gaat langzaam maar verder is ze weer helemaal oké.

    Ook ik heb het werk weer opgepakt, ik heb nog een aantal nieuwe test tegeltjes gemaakt met verschillende manieren van opbrengen. Tegel 4 sprak me hier het meest van aan (zie foto). Hier heb ik op een bisquit gebakken tegel een laag witte engobe van botz aangebracht en daarover een laag transparant glazuur van botz. Vervolgens is hierop met de unidecor van Botz de schildering aangebracht om dit is zo de glazuurstook in gegaan.
    Ook het geboortekaartje heb ik op deze manier beschilderd en het toeval wil dat ik deze afgelopen weekend meegestookt heb met een voor mij gewenst eindresultaat!
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.