ALGEMEEN > Techniek > slip/engobe voor biscuitgebakken gladde steengoed

Ik heb me 2 dagen goed vermaakt met zoeken op het forum naar aanwijzingen en wel het een en ander gevonden. Ik wil witte slip-druppels spuiten op een al biscuit gebakken schaal met gladde huid, erna onderglazuur er omheen, bakken op nogmaals biscuittemp (1020C)zodat de kleurtjes niet uitlopen met glazuren en dan een voedselveilige basisglazuur er overheen. Het geheel moet uiteindelijk gebakken kunnen worden op 1220C, elektrisch.
Ik heb dit nog nooit gedaan en vraag me af of het een methode is die mogelijk is.

Ook ben ik 3 recepten tegen gekomen die misschien bruikbaar zijn:(met dank aan de schrijvers)
100% kleipoeder + 10% fritte (temp.? geen idee)
of
100% kleipoeder + 20% nepheline syenite (voor 1260C)
of
75% kleipoeder, 16% kaolin, 10% fritte voor 1200C.
Is er een bij die niet geschikt is of een die juist wel geschikt is?
Groetjes,Marlies

8 antwoorden

  • Marlies, belangrijk is de samenstelling van het kleipoeder, wat een zeer hoog Al²O³ - gehalte moet hebben. Vandaar dat men bij recept 3 ook kaolien aan toevoegt. In dit geval is het een laagbakkende witte klei met kaolien, wat dan weer smeltpunt-verhogend werk en het nodige Al²O³ aanbrengt. En vergeet vooral niet voldoende emulgator aan toe te voegen ( bvb CMC ), dan kan je deze dik aanmaken en blijft spuitbaar. Alle drie de recepten uitproberen.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor je antwoord. Ik zal het aanmaken met pehatine en uitproberen.
    beantwoord
  • Marlies,

    Waarom breng je de slipdruppels niet aan voor het bisquit bakken?
    Liijkt me een eenvoudigere manier om hetzelfde resultaat te bereiken.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Is het zoiets wat je in gedachte hebt Marlies ?

    http://www.carollongpottery.com/
    beantwoord
  • Geert, normaal doe ik dat ook, maar nu heb ik een schaal staan die al gebakken is dus ik wil het eens met biscuit proberen.
    Lucien, wow, da's erg mooi! Ik wil kleinere druppeltjes aanbrengen, alsof de schaal sproetjes heeft , die maar net iets boven het oppervlak uit komen.
    beantwoord
  • Schitterend werk van Carol Long !
    Jugendstill anno 2014, kort en oneerbiedig (misschien) samengevat. Fantastisch.
    Dank je wel voor de link, Lucien !
    beantwoord
  • Beste mensen, ik lees net deze berichten, veel info!
    Ik zou graag een sinterengobe toepassen maar heb dit nog nooit gedaan of zelf gemaakt. Het is voor een steengoed ontwerp (ca 1250C) en zou graag een fijne zandkorrelige structuur/oppervlak krijgen. Welke middelen kan ik gebruiken om zelf een sinterengobe (incl. zandstructuur) te maken en kan ik het inkleuren met gewone pigmenten/glaze-bodystains/farbkorper?
    Kun je een sinterengobe ook toepassen voor porselein?
    Bij voorbaat dank!
    beantwoord
  • Heeft iemand misschien tips/recepten voor een 'matte' sinterengobe met zandstructuur voor steengoed (1245C)? Ik zou graag stalen willen maken! Groetjes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.