ALGEMEEN > Stoken > gebruikskeramiek stoken op 1150 gr C.?

hoi,

ik heb een erg oude oven die een temperatuur van ca. 1150°C haalt. Nou wil ik graag weten of het mogelijk is om hiermee ook vaatwerk en andere gebruikskeramiek te maken. ik ben beginner en heb nog weinig ervaaring in het heele process. alvast bedankt voor reacties, groetjes annett
gevraagd

4 antwoorden

• Hoi Annett,

Met 1150 gr.C kun je best gebruikskeramiek maken.
    Ik zou het aanraden bij 1200 gr.C maar als de oven niet hoger gaat dan gaat dat niet.

Je zit nog wel in de aardewerk catagorie.
    Dus het gehele voorwerpje moet geglazuurd worden en dan op triangels gestookt worden.

Je zit alleen met de temperatuur 1150 gr.C dat je eigenlijk je glazuur zelf moet gaan samenstellen.
    Er is een nieuw glazuur en dat word onder de naam :9696 verkocht bij Cock keramiek te Berschenhoek en dat kan gestookt worden van 1020 gr.
    tot 1280 gr.C dus dat zou ik dan een keer uitproberen zo hebben ze daar ook een midrange glazuur.
    Het nadeel van de wat lagere temperaturen is als er een craqueleetje in komt en je doet het voorwerpje in de vaatwasser dan kan dat vocht erin trekken en dat word vaak smoezelig en er gaan op een gegeven moment bacterieen inzitten.

Ik maak zelf steengoed gebruiks voorwerpen.
    Kom een keer kijken op www.suuskeramiek.com
    Vriendelijke groetjes Susanne
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hi Annett,

Als je oven de mogelijkheid heeft om op z'n eindtemperatuur te pendelen, kun je wel op een hogere temperatuur uitkomen dan 1150 graden. Doordat je langer op de eindtemperatuur blijft hangen, reageert het glazuur alsof er een hogere temperatuur is bereikt. Hoe lang je moet pendelen en tot welke temperatuur je komt zul je moeten uitproberen met een paar proefjes, maar misschien is het de moeite wel waard om het een keer te proberen.

Succes,

Karin
    beantwoord
  • Helemaal mee eens.
    beantwoord
  • hoi,

allemaal hartstikke bedankt.
    Zal het op de pendel manier probeeren.

groeten annett
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.