ALGEMEEN > Stoken > welke stookcurve bij glazuren

Ik deed een biscuitstook aan 950° .
Zou nu graag glazuren, kan er iemand tips geven aangaande de stookcurve. Welke temperatuurindeling en tijdsduur? (electrische oven)

Moeten mijn geglazuurde potjes dan allemaal op een triangel in de oven , ik zal ze bespuiten met een loodvrije glazuur van veka , ik moet opletten dat ik ze niet tegen elkaar zet. Zijn er nog belangrijke tips?

alle nuttige tips welkom
gevraagd

4 antwoorden

  • Hoi Christine,

    Als je gaat glazuren (en biscuitbakken) moet je rekening houden met de kwartssprong, die elke keer plaatsvindt. Dit betekent in feite dat je tot 573 graden niet te snel moet stoken. Zelf stook ik eigenlijk altijd met 100 graden/uur tot 600 graden. Soms pendel ik heel kort op deze temperatuur, waarna ik voluit naar de eindtemperatuur ga. Op de eindtemperatuur pendel ik wel altijd 30 tot 45 minuten.

    Of je geglazuurde potjes op een triangel stookt is afhankelijk van een aantal factoren. Stook je op steengoedtemperatuur, dan kan je niet op triangels stoken; de klei wordt zo zacht, dat het werk over de triangel zakt. In dat geval kun je zorgen dat de onderkant van je werk - bv. je standring - vrij is van glazuur. Dit kun je natuurlijk altijd doen als je een standring hebt, of als je het niet erg vindt om een ongeglazuurde plek op de onderkant van je werk te hebben. Ik vind het zelf makkelijk om - zeker in het geval van een standring - deze vóór het glazuren in te smeren met wax resist of latex. In vind het namelijk een vreselijk gepiel om met een sponsje ofzo te gaan rotzooien om het glazuur wél van de standring/onderkant af te krijgen, maar niet van de rest van het werk. Als je was gebruikt hoef je alleen maar te zorgen dat er geen kleine druppeltjes glazuur op de was achterblijven; daarna kun je het gewoon stoken. Als je latex gebruikt, kun je het m.i. het best niet te dun opbrengen. Als de latex droog is kun je je potje glazuren en trek je de latex er gewoon af.

    Trouwens, wij stoken op de opleiding altijd het biscuitwerk op 1020 graden. Werkt goed, maar het is een keuze.

    Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel van je.

    Groetjes en succes,

    Karin
    beantwoord
  • Karin dank je voor de snelle deskundige uitleg.

    Nog een klein vraagje, daar ik ik echter mijn biscuit maar tot 950° stookte, en jij er de voorkeur aangeeft om tot 1020° te gaan welk nadeel kan dat geven t.O.V mijn biscuitpotjes en het binnenkort glazuren daarvan??

    Vriendelijke groetjes
    Christine


    beantwoord
  • Hoi Christine,

    Voor zover ik weet heeft het op lagere temperatuur biscuitstoken niet echt een nadelig effect. Het is zo dat de scherf minder poreus wordt als je hoger biscuit stookt. Wij stoken op de opleiding in Gouda op 1020, maar wat daar de reden precies van is weet ik niet. Het enige wat ik kan bedenken, is dat je misschien nu iets meer op moet letten dat de scherf niet te droog is als je gaat glazuren. Doordat de scherf bij 950 graden minder dichtgesinterd is, zal er misschien meer kleurstof uit je glazuur in de scherf worden gezogen. Als je de scherf iets bevochtigt voordat je gaat glazuren, verminder je volgens mij ook het risico op speldenprikken in je glazuur die kunnen ontstaan doordat er lucht in de scherf zit (poreuze scherf betekent dat er lucht in zit; als je bevochtigt neemt dat water dus in feite de plaats in van de lucht). Volgens mij gaat het dus gewoon goed, als je maar niet op een te droge scherf glazuurt.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • oke Karin ,
    de tips in acht genomen zal ik binnenkort een poging doen tot glazuren, al doende zal ik moeten leren en zo nodig aanpassingen doen.

    Alvast bedankt!!!!!!

    groetjes Christine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.