ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Gebakken schaal lijmen/plakken

Hallo, ik heb een schaal gemaakt bestaande uit allemaal rondjes. Helaas (was wel te verwachten) is de "schaal" bijna volledig uit elkaar gevallen. Hoe kan ik deze weer aan elkaar lijmen/plakken en waarmee. De bedoeling is om de schaal naderhand te glazuren.
gevraagd

8 antwoorden

  • Jacqueline, Ik maakte ook eens een schaal met allerlei rondjes, ook bij mij viel deze uiteen. Al voor de stook, was blijkbaar erg kwetsbaar gemaakt.
    Ik heb de schaal weggedaan. Gewoon opnieuw een poging doen. Lijmen is oplappen en niet erg leuk. Wil je persé lijmen en heb je al biscuit gestookt, dan kan dat met biscuitlijm daarna evt. glazuren en stoken. Succes, groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mooie schaal Truus, heb je deze in een gipsen mal gemaakt?
    Ik heb hier geen ervaring mee, maar zou me voor kunnen stellen dat je (als je een nieuwe schaal zou maken) de rondjes, als deze los komen te liggen (maar nog niet volledig droog zijn) met inkervingen en kleislib aan elkaar bevestigt. Dus met de raakvlakken van elk rondje tegen elkaar.
    Groet, Jeanine
    beantwoord
  • Misschien is het nog eenvoudiger om een "dichte" schaal te maken en de cirkelvormige binnenvlakjes en driehoekige restvormpjes uit te snijden.
    Eventueel kun je het patroon eerst aanbrengen door heel licht rondjes in te drukken met een buisje of eierdopje o.i.d.
    beantwoord
  • Wellicht eenvoudiger, en sneller, maar het is ook minder speels en de uitsnijdingen zijn dan erg strak en voorspelbaar, willekeurig rondjes aan elkaar plaatsen geeft leuke tussenruimtes,en spleten. Jeanine, ik heb als ondergrond een glazen schaal gebruikt, bedekt met plastic. Het stukgaan was een stoot/ongelukje! Dat kan gebeuren.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Omgekeerd drogen op een kleinere kom zonder de randen de tafel raken.
    beantwoord