ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Scheuren tijdens glazuurstook bij gietklei

Beste mensen,
Wie kan mij met het volgende probleem:
Ik het een aantal piramides gemaakt van zelfaangemaakte gietklei. Ze zijn eerst biscuit gestookt. Daarna geglazuurd met een witte glazuur of een transparante (KGG125) en gestookt op 1040 graden. Meer dan de helft heeft grote scheuren (door en door). Wat doe ik fout?
Met andere werken die ook op deze manier gemaakt zijn heb ik geen problemen, deze hebben alleen een andere vorm.
Bijlagen:

26 antwoorden

  • Ik zie dat het glazuur aan de buitenkant is gecraqueleerd. heb je een glazuur aan de binnenkant dat niet is gecraqueleerd? Ik verwacht dat dit het witte glazuur is en dat het glazuur aan de buitenkant het transparante glazuur is.
    Zo te zien drukt het glazuur van de binnenkant de vorm kapot. Probeer hetzelfde glazuur aan binnen-en buitenkant te gebruiken, waarbij de glazuurlaag binnenin liefst dun wordt aangebracht.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Michel, de piramides zijn alleen aan de buitenkant geglazuurd, niet aan de binnenkant. De foto betreft de transparante craquelé KKG125.
    Kan de dikte van de kleiwand een rol spelen?
    beantwoord
  • Dat probleem heb ik ook tegengekomen. Denkelijk was door het glazuren de scherf nog niet helemaal droog.
    Langzamer opstoken zou ook wel eens kunnen helpen.
    Hierbij de vormen die dit euvel vertoonden.
    Groetjes
    Roland
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik denk dat je de reden van de barsten eerder moet zoeken in de wijze van drogen. Indien de basis gehinderd wordt bij het krimpen, er een spanning in de klei ontstaat wat zich later gaat ontladen bij het bakken. Steeds laten drogen op verschillende lagen krantenpapier en stoken op ceramisch vilt.
    beantwoord
  • Hallo Jacky en Lucien, als ik het me goed herinner dan kan het best zijn dat het werk vrij snel na het glazuren gestookt is geworden. Sommige stukken stonden in mijn kelder te drogen waar het ietwat vochtig is.
    Ik heb nog een paar al geglazuurde werjen staan. Deze zal ik in mijn woonkamer nog een aantak dagen laten drogen op kranrenpapier.
    Keramisch vilt heb ik niet (weet ook niet war dit voor is), maar ik zal voorzichtig opstoken, 100 graden p/u tot 500 en dan door naar 1040. Hoop dat het nu gaat lukken!
    Dank jullie wel.
    beantwoord
  • Nelly, gebakken werk hoeft geen dagen te drogen op krantenpapier. Het drogen van het werkstuk wel. Ceramisch vilt kan je kopen bij je grondstoffen-leverancier en dient om het geglazuurde werk op te plaatsen tijdens de stook. Het is ook zinloos om zo langzaam het glazuur te stoken. 150°C/ uur tot 550°C volstaat, en dan 250°C/uur naar 1040°C.
    beantwoord
  • Hallo Lucien, ik ga zeker eens informeren naar dit ceramisch vilt. En nog iets langzamer stoken. De geglazuurde werken die ik nog had staan, staan nu op krantenpapier. Ik heb net nog eens gekeken, er staan geen vochtstrepen op de krant maar ik ga er vanuit dat deze toch nog vocht onttrekt. Ik zal nog een paar dagen wachten en dan pas stoken. Dank voor de info!
    Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Misschien nog een tip, en niet alleen voor jou, maar ook aan alle kleivrienden:
    In geval van "droog twijfel" laat ik al mijn biscuit op voorhand in de oven uitzweten d.w.z. : zeer langzaam opstoken tot 80 C° en dan zo 5 tot 10 uren aanhouden, dan ben je zeker dat je werk kurkdroog is en verder kan gestookt worden.
    Dit is voornamelijk voor klei bedoeld maar kan ook voor eventueel te natte glazuur stukken gelden, maar dan zou ik de tijd niet te lang aanhouden, ik denk dat 1 of 2 uren zouden moeten volstaan.
    Groetjes
    Roland
    beantwoord
  • Nelly, je hebt me blijkbaar verkeert begrepen. De geglazuurde werken hoeven niet op krantenpapier te drogen maar wel de werken in hun kleistadium. Klei krimpt bij het drogen en moet kunnen zonder hinder. Het stoken zal i.p.v. trager, maar sneller gaan. ( 150°C/uur i.p.v. 100°C/uur )
    beantwoord
  • Mijn. Idee: binnenkant niet geglazuurd, buitenkant wel en craqueleert. Dus aan de buitenkant is de glazuur eigenlijk 'kleiner' dan de scherf. De spanning die dat geeft, merk je normaal niet. Maar omdat er gaten in de scherf zitten en er geen tegenwicht van de binnenkant is, wordt de wand te zwak en scheurt.
    beantwoord
  • Bert, let eens op de vorm van de barst. Het glazuur is niet de oorzaak.
    beantwoord
  • Lucien , je raadt het gebruik van keramisch vilt aan, maar als ik antwoorden op andere vragen zie moet je daar wel zeer voorzichtig mee omgaan toch? Zie bv http://oud.klei.nl/forum/o/2796/Gelekt%20glazuur%20bij%201240C
    groet, Coosje
    beantwoord
  • Lucien, ik had je inderdaad verkeerd begrepen. Je zegt dat ik in eerste instantie het (nog ongebakken en niet geglazuurde) werk goed op krantenpapier moet laten drogen. Ik snap dat zo het vocht er goed uittrekt, maar als het eenmaal Bisquit gestookt is dan zit er toch ook geen vocht meer in? Bedoel jij dan dat het uiteindelijke scheuren tijdens de glazuurstook komt doordat het ruwe ongebakken werk niet goed droog is geweest voot de Bisquit stook?
    Bert, je geen aan dat er aan de binnenkant geen tegenwicht zit. Ben jij van mening dat ik minder problemen zou hebben als ik de binnenkant dan ook glazuur?
    Fijn dat jullie meedenken, ook al zijn er meerdere meningen. Ik stel ze op prijs en hou er zeker rekening mee voordat ik de volgende glazuurstook ga doen.
    Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Als de binnenkant niet is geglazuurd komt het scheuren niet door een verschil in uitzettingscoëfficiënt van twee verschillende glazuren. De opmerking van Bert is in deze onjuist.
    Het enige dat er overblijft als oorzaak is een te snelle stook tijdens de kwartsspring. Zijn de randen van het glazuur in de breuk scherp, dan is er te snel afgekoeld. Zijn de rand afgerond dan is er te snel opgestookt.
    Ter aanvulling op de reactie van Lucien. Met een dergelijke vorm is het wel zinnig het geheel te stoken op een biscuitgebakken plaatje van dezelfde klei. Dat helpt het meekrimpen van de vorm over de ovenplaat.
    Met deze twee maatregelen moet het toch echt gaan lukken.
    Succes, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Nelly, is was geen kwestie van vocht uittrekken, maar dat het werkstuk zonder weerstand kan krimpen, en daar zorgt dit krantenpapier voor. Indien er weerstand ontstaat aan de basis, gaat dit in de structuur een spanning opbouwen. Ook in de oven gaat de scherf krimpen en als door de ( ruwe ) ondergrond er wrijving ontstaat zal de scherf hierop kunnen barsten. Vandaar de raad ook in de oven te zorgen voor een flexibele ondergrond.
    beantwoord
  • En wat betreft de kwartssprong, daar heb je enkel last van wanneer de klei teveel vrije kwarts heeft. Ik kan met mijn gebruikte klei bisquit stoken in minder dan 3 uur ! Helemaal geen hinder van de kwartssprong.
    beantwoord
  • Michel, ik zal vanavond eens kijken of ik kan zien of de breukranden scherp of afgerond zijn. Zoals gezegd heb ik 100 p/u gestookt tot 500 graden en verder tot 1040. Daarna 20 min pendelen. Lijkt me niet te snel toch. Oven laten afkoelen tot onder 100 graden en toen pas opengemaakt.
    Lucien, de bisquit bak ik op een gewone ovenplaat, de geglazuurde werken had ik op triangels gezet.
    Misschien dat ik de randen onderaan vrij houd van glazuur zodat ik het werk direct op de ovenplaat kan zetten?!
    beantwoord
  • Nelly, indien je dit werk op triangels kunt zetten is dit OK, maar rechtstreeks op de ovenplaat zonder keramisch vilt is geen goed idee.
    beantwoord
  • Nelly, de kwartssprong is bij ongeveer 570 graden. Dus mocht de kwartssprong het probleem veroorzaken, dan zou ik adviseren om met 100 graden per uur te gaan tot ruim boven de 600.

    beantwoord
  • Of je zou ook een meer Al²O³ - rijke klei kunnen gebruiken en dan heb je van deze kwartssprong helemaal geen hinder en de € die je daaraan meer uitgeeft, win je dubbel terug aan stookkosten.
    beantwoord
  • Hallo nelly
    Alvorens ik mijn mening over je probleem geef had ik graag enkele antwoorden van je.
    Waren de scheuren reeds ontstaan tijdens de biscuit stook of tijdens de glazuurstook
    Hoe zwaar is je werkstuk.
    Groeten Leo eussen
    beantwoord
  • Michel: de randen zijn scherp. De oven laat ik vanzelf afkoelen (niet geregeld) tot onder 100 graden.
    Geert: ik neem aan dat je het nu hebt over de glazuurstook? Dit kan ik eens gaan proberen.
    Leo: de bisquit stook is goed gegaan. De werkstukken zijn zeer licht.
    Vanavond ga ik weer een oven aanzetten. De geglazuurde werken hebben nu een extra lange droogtijd gehad. Ik zal 100 p/u opstoken tot 650 en verder 250 p/u naar 1040.
    Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Hallo Nelly,
    Als de randen van de glazuurlaag scherp zijn betekent dat dat de scheuren zijn ontstaan bij het afkoelen van de glazuurstook, dus niet bij het drogen van de klei of bij het opstoken in de biscuitstook of in de glazuurstook.
    Om te snelle afkoeling bij de kwartssprong tegen te gaan kun je proberen het werk in een moffel te plaatsen of in een afgesloten pot waar die in past. Zorg dat het werk liefst midden in de oven wordt geplaatst, bij voorkeur met andere werkstukken er omheen.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Gisteren de oven opengemaakt: 2 middel grote piramides gebarsten, 2 klein piramides gelukt.
    Dit betekent dus dat een langere droogtijd van de glazuur en nog langzamer opstoken niet (helemaal) de oplossing is.
    Michel, jouw oplossing zal voor een andere keer zijn. Mijn oven is niet al te groot en een afgesloten pot neemt veel ruimte in beslag. Zal het wel onthouden om te proberen als ik wat meer tijd heb.
    Omdat deze vormen voor de kerst bedoeld zijn en ik ze dus snel nodig heb, zal ik de Biscuit vormen kleuren met acryl... Dan ben ik er in ieder geval zeker van dat ze het overleven.
    Bedankt allemaal voor het meedenken. Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Mijn idee: zelfde glazuur? Zelfde probleem. Tijdens afkoelen krimpt de glazuur meer dan de scherf (craquele) en trekt via de zwakke plakken een scheur.
    beantwoord
  • Hallo Bert, dit zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Maar ik weet niet goed hoe gecontroleerd te laten afkoelen. Inmiddels heb ik een aantal werken met betonverf gekleurd. Morgen volgt de 2e laag. Ben benieuwd wat het word.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.