ALGEMEEN > Techniek > Opblazen van draaivormen.

Heeft iemand ervaring met het opblazen van gesloten gedraaide kleivormen?
Het is de bedoeling deze groter en dunner te krijgen.

11 antwoorden

  • Opblazen is gemakkelijk zat. Zet de volledig gesloten vorm maar in de oven en stook deze op. Door de luchtdruk zal de vorm vanzelf opgeblazen worden. Of bedoel je dat je een kleivorm in de plastische staat wilt vergroten door luchtdruk in de holte?
    beantwoord
  • Ja als de klei nog plastisch is.
    Doe je dat met een rietje en blazen of met perslucht?
    Het idee om het op te warmen lijkt me ook interessant om eens uit te proberen, maar moeilijk te controleren denk ik.
    beantwoord
  • Volgens mij gaat dat niet. De pot / vaas zal op de zwakste plek scheuren ipv groter worden. Probeer maar ;-)
    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • In de bijlage een stap-voor-stap van Roger Lewis voor het opblazen van een kleikussen.
    beantwoord
  • Lewis maakt schitterend werk. Hij laat zien hoe plastisch klei wel kan zijn. En ja, hij gebruikt hiervoor wel degelijk een rietje.
    beantwoord
  • Heel knap en interessant wat Lewis doet, maar ook heel wat anders dan wat de vraag van Gie is: het opblazen van een gedraaide vorm.
    beantwoord
  • Ik denk dat je jezelf dan helemaal duizelig blaast haha... Misschien een fietspomp nemen...;)
    (Geintje)
    Ik denk dat het toch het beste is om al doende en lerende, zo dun mogelijk te draaien op de draaischijf van een bolle vorm.

    Succes:) Jeanine
    beantwoord
  • Geert, het kan ook door een gedraaide vorm te deformeren en er dan lucht in te blazen. De ' ballon ' groter maken kan uiteraard niet.
    beantwoord
  • ja precies, en dat is wat Gie wil: 'Het is de bedoeling deze groter en dunner te krijgen.'
    beantwoord
  • Juist groter en dunner en extra spanning op het oppervlak.
    Vermoed dat het met een rietje het best zal lukken.
    beantwoord
  • Gie, succes ermee.( maar zal moeilijk kunnen :-) )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.