ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > koperoxide

Ik heb net mijn oven leeggehaald en tot mijn verbazing waren alle koperoxides compleet verdwenen. Ik heb gestookt tot 1260 met een uur pendelen.
Is het een bekend verschijnsel dat koperoxide wegstookt op deze hoge temperaturen, of heb alleen ik die pech? Als koperoxide inderdaad wegstookt op hoge temperaturen, wat is dan ongeveer de maximum temperatuur?
Alvast bedankt, Karin.
gevraagd

16 antwoorden

• Bij het zoeken naar koperrood heb ik wel meegemaakt dat in de overgangsvlakken van rood en groen het soms lijkt alsof er geen koper in meer het glazuur zit omdat het er alleen maar grijzig uitziet.
    Heb je reducerend gestookt ?
    beantwoord
  • Hoi Hans,
    Nee, ik heb gewoon oxiderend gestookt in een elektrische oven. Ik heb een doosje geglazuurd met DV 9696-B van Joop Cock op 1260 graden, tevens heb ik een aantal porseleinen rollen geglazuurd met een mat transparant steengoedglazuur, uit mijn hoofd meen ik de KS 47 (ofzo). In beide gevallen is er (bijna) geen koperoxide meer te bekennen; in het geval van het doosje zelfs helemaal niets. Het is nu gewoon een (klei)wit doosje. Ik heb nog niet eerder op deze hoge temperatuur gestookt met oxides, dus vandaar dat ik me afvraag of koperoxide deze temperatuur misschien nooit aankan. Dezelfde objecten heb ik ook met cobaltoxide gestookt, met dezelfde glazuren en in dezelfde stookgang. Het cobaltoxide is wel heel mooi geworden.
    Groetjes, Karin
    beantwoord
  • Dag Karin,
    Hier weet ik geen raad mee.
    Koper wordt wel een beetje vluchtig zodat het soms overslaat op andere glazuren, als je op hoge temperatuur bakt.
    Maar helemaal verdwijnen heb ik nog niet eerder gehoord.
    Ben benieuwd of iemand anders daar een antwoord op heeft
    Groeten hans
    beantwoord
  • Hoi Karin
    Het is een feit dat koperoxyde boven de 1100 graden vluchtig wordt maar van totale verdwijning heb ik ook nog nooit gehoord.
    Koperoxyde is wel een sterk smeltmiddel dus kan het zijn dat op de plaatsen waar jij koperoxyde hebt gedaan de glazuur heel erg open is geweest en zo alle koper de gelegenheid kreeg om te ontsnappen.
    Meng je koperoxyde met wat klei of kaolien en probeer het dan nog eens.
    Door het te mengen wordt het koperoxyde minder smeltbaar.
    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,
    Dank je voor je antwoord. Ik zal het nog een keer proberen. Het probleem is dat ik het koper ingewassen heb. Ik weet niet of ik met het mengsel van koperoxide en kaolien/klei ook in kan wassen. Ik meld me weer als in een nieuwe poging heb ondernomen.
    Groetjes, Karin
    beantwoord
  • Dag Karin
    Vermoedelijk ligt het probleem bij het inwassen.
    Met inwassen komt er maar weinig oxide op het werkstuk. Verder gebruik je een transparant glazuur. transparante glazuren zijn behoorlijk vloeibaar en lossen kleurende oxiden gedeeltelijk op. Als er weinig koper aanwezig is geeft dit het effect alsof alles is verdampt. Voor een deel is dat waar maar er blijft nog wel een deel in het glazuur zitten maar te weinig om een duidelijke kleur te zien. Ieder ander kleurend oxide zal anders reageren. Kobald staat bekend om zijn krachtig kleurende eigenschap. Het minste spoortje geeft al een kleurend effect.
    Hoop dat je hier wat aan hebt.
    beantwoord
  • Ik wil toch even aanhaken bij deze discussie. het valt mij op dat bij het stoken van koperrood, reductie,1275 graden, het koper in het glazuur zich onvoorspelbaar gaat gedragen. soms prachige rode vlekken maar soms ook bijna helemaal wit. Bij porcelein breekt het heel mooi wit op de randen. Een andere vraag die ik hierbij heb is hoe je de kleur van het rood kunt beinvloedden. Ik zie soms zulke prachtige bloedrode vlekken. heeft dat te maken met de klei, de plaats in de oven, temperatuur, snel afkoelen,hoeveelheid koper in het glazuur, enz. Wie heeft er nog wat tips.
    Groeten, Geo
    beantwoord
  • Hoi Roland,
    Ik heb al eens eerder zo'n zelfde doosje gemaakt en ingewassen met koperoxide. Er zit wel een ander glazuur op en het is veel lager gestookt (veel te laag voor porselein, maar dat had ik toen dus even niet in de gaten), maar die is wel heel mooi geworden. Het kan natuurlijk zijn dat er inderdaad op het laatste doosje te weinig koperoxide zit, maar ik zou toch verwachten dat het met de temperatuur te maken heeft, maar weten doe ik het dus duidelijk absoluut niet.
    Groetjes, Karin
    Bijlagen:
    beantwoord
  • hoi karin,
    ik was mijn werkstukken vaak in met koperoxide, ong. 2 theelepels in 125cc water, glazuur transp. Ferro 9696 of een matte,stook op 1220 /1240 graden en de koper blijft goed zichtbaar in groeven en structuren, soms wel erg donker zelfs. hopelijk heb je de volgende keer succes.
    groetjes Tineke
    beantwoord
  • geo,
    op internet kan je soms zeer interessante artikels vinden over koperrood, bv. tik david platt eens in die in enkele bladzijden een serieuse theorie geeft over dit fenomeen.er bestaan zoveel soorten koperrood, maar ik herhaal nogmaals dat het stoken het belangrijkste is.
    succes jean
    Bijlagen:
    beantwoord
  • kijk eens naar de foto van een zelf ontwikkeld ossenbloed (koperrood)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Er is voor mij dus nog veel te doen, want het kan blijkbaar wel een stabiel glazuur zijn. Geo
    beantwoord
  • Hoi Geo,

Ik breng bij koperrood de glazuur wat dikker op en reduceer bij 850 graden. Misschien is dit een aanrader ?
    beantwoord
  • hey jan, het is niet vanzelfsprekend om een koperrood glazuur dikker te zetten . dit hangt af van het soort glazuur dat je gebruikt.je hebt koperrood glazuren die een opvangglazuur nodig hebben en deze worden dan niet dik aangebracht.
    vanaf 850° C beginnen reduceren heeft eigenlijk niet zoveel zin, je mag gerust beginnen aan 1050° C, meer dan tijd genoeg hoor.
    koper wordt pas vluchtig rond de 1110°c tot 1180°C
    groetjes jean
    beantwoord
  • ik krijg steeds meer goede adviezen. Reduceren bij 850 graden, tijd genoeg kan rustig bij 1050 graden, er zijn verschillende glazuren waarbij de dikte een rol kan spelen, eerst een onderglazuur gebruiken. En wat is een opvangglazuur? De temperatuur is van belang, maar dan speelt de samenstelling weer een rol. En natuurlijk is daar nog de klei, met of zonder ijzer, of gewoon porcelein? Ik ga nu even zitten!!!
    Ik wacht met smart op het boek van Kurstjens, want ik wil alleen maar een bloedrood stabiel koperrood glazuur.

Groeten,Geo

beantwoord
  • hoi geo,
    kijk een koperrood glazuur is per definitie een zeer lopend glazuur, hoe makkelijker het loopt hoe mooier, dus moet je proberen om er een glazuur onder te zetten
    dat dit opvangt.daarvoor kan je verschillende glazuren gebruiken o.a. een stijf celadonglazuur of een gewoon stijf transparant glazuur.let op we spreken hier over een opvangglazuur, geen onderglazuur.er bestaan zelfs recepten voor 1040° C, maar de mooiste resultaten krijg je op porselein en dat moet je altijd hoog stoken.
    je gaat nu ook niet alles vinden in het boek van kurstjens maar het helpt je een aardig stuk in de goede richting hoor.ik zoek morgen het recept voor het opvangglazuur voor je op.
    groetjes jean
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.