ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > tegen elkaar glazuren

ik wil glansglazuren (1020-1080) tegen elkaar aan glazuren op vlakke plaatjes. Na een proef bleken zij in elkaar over te lopen. Hoe kan ik dit voorkomen.
gevraagd

5 antwoorden

  • Hoi John,

    Ik heb geen ervaring met het tegen elkaar aanleggen van verschillende glazuren, maar misschien kun je nog een proefje doen op een wat lagere temperatuur. Als het zelfgemaakte glazuren betreft zou je evt. kunnen proberen er wat minder smeltmiddel in te doen. Ik verwacht dat het glazuur dan wat minder gaat lopen en hopelijk niet meer in elkaar vloeit.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi John,

    Door uit te testen welke vaste glazuren zijn dit betekent dat het niet zo in elkaar over vloeit .Ze blijven op de plek waar het aangebracht word.
    Over het algemeen gaat dit met mat glazuren wat beter.
    Dan nog wat handige tips : In je werk een relief randje maken tussen de twee glazuren zodat ze niet de kans krijgen om in elkaar over te lopen.Wat ook veel keramisten doen een afscheiding te maken d.m.v bv. wax resist of gevulcaniseerde resist( met een ringeloor) en dan glazuren .Het eerste brand weg en de tweede moet je voor het stoken verwijderen.
    En wat er bij steengoed glazuren wel eens wordt gedaan (en dit moet je maar even uitproberen op die lage temperaturen een beetje kali veldspaat toevoegen aan je recept en dan is het glazuur stijver en blijft het dus beter op zijn plek zitten.Het smeltpunt hiervan is vrij hoog dus het moet volgens mij zeker wel werken op aardewer temperaturen.

    Ik gebruik zelf mijn eigen gemaakte sinterengobes om toch strak kleuren over elkaar heen te verwerken(zoals de spettertjes in dit geval.Ik stook steengoed maar als ik die spetters met glazuur op glazuur zou doen dan heb ik nooit zo'n scherpe tekening als nu.

    Vr.Groeten Suus
    Bijlagen:
    beantwoord
  • John.