ALGEMEEN > Stoken > Biscuit stoken

Ik wil graag een steengoed pot eerst op hoge temperatuur bakken 1250gr. en nadien glazuren en lager stoken om niet het risico te nemen dat de glazuur verbrand. Is dat mogelijk?

16 antwoorden

  • Waarom een klei voor 1250°C en niet een klei voor 1150°C ?
    En wat bedoel je met verbranden van glazuur ?
    beantwoord
  • Het is zeker mogelijk de scherf op steengoed temperatuur te stoken en daarna de pot met aardewerkglazuur lager te stoken. Het nadeel van deze aanpak is dat het opbrengen van het glazuur veel lastiger is omdat de scherf dan niet meer poreus is en geen water opneemt.
    beantwoord
  • Beste Pierre.
    Voor een niet meer zo poreuze scherf, of als die al eens geglazuurd is, kun je Peptapon 9 toevoegen. Dit in een verhouding van 0,2 - 0,6%.
    Peptapon 9 verlegd beter de vloeigrens van de glazuur.
    Succes Elly
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik heb een pot gemaakt voor buiten die ik zo hard mogelijk wil stoken om waterdicht te maken. Ik wil de pot echter ook nog glazuren om mooier te kleuren. Glazuren behouden hun kleur niet altijd bij hoge temperaturen daarom wil ik het proce omdraaien eerst hoog stoken en dan laag. Ik heb een steengoedklei gebruikt die kan worden gestookt tot 1260 gr. met 40 % chamotte 0-2 mm. Is deze gedachten goed?
    zie foto de pot is 55cm hoog
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Pierre,
    waterdichte scherf heeft niets te maken met het type klei, maar wel het sinterpunt van klei.Als voorbeeld dit pdf bestand:
    www.witgert.de/download/Technische-Daten.pdf

    Hier kan je zien hoeveel wateropname een bepaalde klei nog heeft op een zekere stook-temperatuur. Men hoeft dus geen klei te gebruiken voor hoge temperatuur, gezien ook aardewerkklei ook relatief dezelfde wateropname heeft op voorwaarde je deze maar hoog genoeg stookt. ook kun je hier op zien hoe hoog de verschillende kleisamenstellingen kunnen gestookt worden. Deze max. temperatuur ligt al dicht tegen het sinterpunt aan ( verweking/smelting ). Je hoeft, zoals je kan zien helemaal geen klei te gebruiken met een max. bereik van 1250°C. Het kan evengoed met klei tot 1120°C.
    Nog een misvatting dat klei met 2 mm.chamotte sterker zou zijn dan met chamotte tot 0,5 mm. De kans op haarscheurtjes in klei met 2 mm. is groter dan met poederchamotte. Het is niet de korrelgrootte, maar de hoeveelheid wat van belang is.In dit geval is 40% ruim voldoende.Let wel als dit een pot is voor de tuin, er geen water in mag blijven staan tijdens de winter, ongeacht in welke klei deze ook gemaakt is. Elke kleitype is geschikt voor buiten, zolang er maar geen water in kan opgeslagen worden, wat de reden tot stuk vriezen is. Zo kan je eenvoudig tot 950°C bisquit stoken en glazuurbak doen op 1080°C met een klei tot 1100°C.
    Ik hoop dat dit duidelijk voor je is.
    beantwoord
  • Pierre, wat een prachtige kan.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik heb een klei gebruikt van Creaton 480. De chamotte grootte had ik nodig(dacht ik)om zo'n grote pot met de hand op te bouwen.
    Ik heb de opgestuurde pdf bekeken maar ik weet niet hoe ik dat moet interpreteren met betrekking tot de door mij gebruikte klei. Bedankt voor de info, heel fijn. Ik zal in ieder geval gewoon bisquit bakken op 950 graden en de glazuurstook op 1080

    Truus, bedankt voor het compliment. Ook ik heb deze pot met kleirollen opgebouwd, zoals jij ook werkt begrijp ik. Ik probeer elke keer weer andere technieken. De kunst met het handwerk is om de symmetrie te bewaken. Dat is deze keer goed gelukt.
    beantwoord
  • Hallo Pierre,
    Het is ook lastig een klei van creaton terug te vinden in het datasheet van Witgert. In het datasheet van Creaton wordt hierover gemeld dat bij een stook van 1060 graden de scherf een wateropname heeft van ca 11%. Voor een vorstebestendige scherf moet je streven naar een wateropname percentage van 5% of minder. Als je deze klei op 1250 graden stookt is de wateropname ca 5%.
    beantwoord
  • Bij het lezen van vragen en antwoorden op het forum,
    ben ik altijd verbaasd bij het zien dat er zo hoog biscuit gebakken word.
    Heb zelf altijd biscuit gebakken op 750 C° en soms 800 C°, en nog nooit problemen gehad.
    Mijn bedoeling was om gemakkelijk te kunnen glazuren na de biscuitbrand, de scherf is dan nog zeer poreus en slorpt direct het water van het glazuur op, wat een plezierig werken ten gevolge heeft.
    Heb eenmalig moeten glazuren op steengoed gebakken stukken, en dat was miserie, miserie!
    Om dat op te lossen heb ik deze stukken in de oven geplaatst om ze goed warm te maken, anders hechtte het glazuur niet.
    Natuurlijk, er bestaan verdikkingsmiddelen zoals Peptaton of zoiets en CMC, arabische gom en dextrine, enz. Maar ik heb al meer dan 40 jaren ervaring met mijn 750 C°
    Je doet maar!


    beantwoord
  • Vriendelijk bedankt voor de antwoorden
    beantwoord
  • Pierre, hierbij de kleitabel van Creaton:

    http://www.toepfern-mit-creaton.de/US/products/

    Zo kan je reeds zien dat er maar 4 types zijn met een lager sinterpunt ( 267 356 366 579 ) waarvan enkel 267 witbakkend is ( 1120 - 1150°C ), maar slechts 15% poederchamotte bevat, wat voor uw toepassing naar de lage kant.
    Als je een type klei ( rechts ) aanvinkt kan je de water absorption aflezen.
    Ik denk dat nr.26 Witgert een betere keuze is.
    beantwoord
  • Jacky, goed voor je dat er nooit glazuurproblemen geweest zijn door deze lage bisquit stook. Reden om tot 950°C te stoken is alle nog wateroplosbare mineralen te ontbinden, gezien deze beneden 900°C nog voor gasvorming zorgen. De scherf is op 950°C ook al sterker in verhandelen.
    beantwoord
  • Awel, Lucien, 'k ga ne keer e proefke doen op 950 C°, en glazuren.
    Ge wet mor nooit!
    Gr
    beantwoord

  • www.toepfern-mit-creaton.de/US/downloads/category
    Beste Lucien,
    Op deze site staat te lezen dat de door mij gebruikte klei CREATON 480 bij een temp. van 1240 het laagste waterabsorptiepunt heeft bereikt van 5%.
    Groet
    Pierre
    beantwoord
  • Had ik al gezien Pierre. Misschien toch maar een andere klei gebruiken in uw geval.
    beantwoord
  • Pierre, nr. 24 lijkt me beter geschikt. Let ook eens op de relatie SiO² - Al²O³.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.