ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Kant en klaar glazuur

Hallo allemaal,

Voor mij is het werken met klei nog erg nieuw, ik heb zelf een broodje klei gekocht en ben -met hulp van een boek voor de juiste techniek- begonnen een aantal dingen te maken. 2 objecten heb ik nu laten bakken.
Graag zou ik ze-omdat ik het nog nooit geprobeerd heb- met kant en klare kwastglazuur willen glazuren.
Een winkel in de buurt verkoopt het assortiment van
Ve-Ka.
Zijn er dingen die ik moet weten en kan ik deze glazuren gebruiken met de verwachting dat het resultaat mooi is?

(Ik heb nu roodbakkende aardewerk-klei met fijne chamotte gebruikt)

Groetjes,
Marlies.
gevraagd

5 antwoorden

  • Hoi Marlies,

    Met betrekking tot de verschillende glazuren die je kunt kopen kun je volgens mij met vrij grote zekerheid zeggen dat je eigenlijk nooit van te voren zeker weet hoe iets uit de oven gaat komen. Het resultaat is namelijk van een heleboel factoren afhankelijk; hoe hoog stook je, hoe is de vulling van de oven, wat is je stookschema etc. etc. etc.

    Het is daarom altijd goed om eerst de combinatie die je wilt maken (klei en glazuur) op een proefplaatje uit te proberen. Het nadeel daarvan is natuurlijk, dat je niet voor 1 proefplaatje je oven gaat stoken en je niet altijd een volle oven gaat stoken waar je dat bepaalde proefplaatje in mee kunt nemen.

    Je kunt de gok nemen en je werkstuk glazuren en laten bakken, maar het kan dan dus gebeuren dat het resultaat tegenvalt. Ik zou het dan ook zelf niet proberen op een werkstuk waar ik met bloed, zweet en tranen aan gewerkt heb. Je kunt ook eventueel een simpel voorwerpje maken en dat als proefje laten stoken; wordt het mooi dan heb je een leuk werkstukje; wordt het niet mooi, dan heb je in ieder geval niet je mooiste werkstuk verpest.

    Succes,

    Karin
    Karin
    beantwoord
  • Hallo Marlies.
    Ik heb even in mijn ateliertje gekeken, omdat ik daar een paar mooie glazuurtjes van Ve-Ka heb staan.
    De GL 5005 bronts, zal het leuk doen op rode klei.
    De GL 5004, doet het óók goed op rode klei.
    Beide glazuren zijn ook erg mooi met de witte ondergrond......

    GL 5010 en 5037 en 5017 zijn ook goed te kwasten. Deze vind ik alleen geschikt voor witte klei/ondergrond.

    Let wel op dat je af en toe, rustig de glazuur doorroert, want de zwaardere deeltjes zakken nogal vrij snel terug naar de bodem. De zwaardere deeltjes behoren in de glazuur te blijven 'zweven' want deze zorgen juist voor het 'effect'. Ik verwacht dat die winkel een plaat met voorbeeldjes heeft en deze komen behoorlijk overeen met de te verwachten kleur van bovenstaande nummers. ( ondergrond: witte klei)

    Nu heb ik nog een aantal glazuren van Ve-Ka staan, die ik echter alleen geschikt vind, om te spuiten.

    De doorgegeven nummers zijn een volgende keer óók weer goed 'los' te roeren en dan zitten ze niet, zoals sommige glazuren, als een kluit, vast op de bodem. Voordeel is dus, dat je er verder niets aan toe hoeft te voegen.....

    Veel succes gewenst en ik hoop het resultaat te horen!!!
    Marrie
    beantwoord
  • Hoi Marrie,
    Dank je voor je reactie,ik heb hier thuis een kleurenkaart van Ve-Ka, dus kon ik meteen kijken welke nummers je me gaf.
    Nou zat ik zelf te denken aan warme kleuren als rood en lichtbruin met donkere stippels.
    Ik had op de kaart nr. GL-9585 of GL-1678 en nr. GL-1167 als mogelijkheid aangekruist. Heb jij wel eens een van de warme kleuren geprobeerd?

    Groetjes,
    Marlies.
    beantwoord
  • Marlies.
    Met deze kleuren heb ik geen ervaring. Als je de kleur rood kiest, dan zal hij naar mijn mening niet helder worden omdat je geen heldere ondergrond hebt (ondergrond is niet wit)
    Lichtbruin, zal donkerder worden. Mogelijk vind je geen stip terug.
    Hangt ook een beetje af, van bovenstaande..(zie Karin)
    Kies je voor bruin, met een beetje blauwe gloed, dan kies je voor GL5004. Deze heb ik op een rode klei gezet.
    Geglazuurd op 1040 graden en 20 minuten pendelen.
    2 keer opgebracht.
    Groetjes Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie en Karin,

    Dank jullie voor je reacties.
    Ik ga morgen glazuur kopen, en zal jullie laten weten of alles gelukt is.

    Groetjes,
    Marlies.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.