ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuurzeef

Ik heb een vraag over het zeven van glazuren. Op de pakken van Veka staat soms 40/80 en soms 40/60. Nou heb ik begrepen hoe hoger, hoe kleiner de gaatjes. Is het nodig om allerlei maten zeven aan te schaffen? Of zijn er andere methodes om hetzelfde effect te verkrijgen.
gevraagd

12 antwoorden

• Sommige glazuren moet je heel fijn zeven, om te voorkomen dat er klontjes ontstaan die lelijke sporen geven. Andere glazuren moet je niet te fijn zeven omdat deze deeltjes bevatten voor een effect die je er uit zou zeven als je gaatjes te klein zijn. Zelf heb ik een aantal zeven, 6o, 80 en 100 mesh, zo heb je altijd wel een zeef die in de buurt komt. Koop de zeven in maten die op je voorraadpotten passen, niet die op emmers passen. Die laatste zijn veel te groot voor een klein beetje glazuur, je verspilt dan erg veel. Een kleine zeef heeft soms als nadeel dat je geduld moet hebben om een grote hoeveelheid te zeven.
    beantwoord
  • Hoi Erika,

wat Deddy zegt klopt.
    Een zeef heeft meestal een aardig prijs kaartje ongeveer 12,50 tot 17,00 euro.
    Inderdaad hoe hoger het getal hoe kleiner de gaatjes.Het gaat geloof ik zo hoeveel gaatje er in een vierkante cm. zitten en dat is het getal in mesh.

voor engobes 9kleislibs0 word over het algemeen 60 gebruikt. en voor glazuur 80, 100 en sommige gebruiken zelfs 120 of hoger.

ik zelf zeef al mijn glazuren met een 100 mesh zeef maar ik gebruik dan ook geen glazuren met van die effect korreltjes erin want die blijven zelfs achter in een 60 mesh zeef daar zou dan de 40 mesh zeef wel weer volstaan.Alleen dan kun je het glazuur volgens mij ook gewoon goed omroeren.

Het zeven is een must als je het spuitend op gaat brengen.
    en anders is mijn tip begin met een 80 mesh zeef dan kom je al erg ver.(Behalve met de effect korreltjes)

Vr.Gr.Suus
    beantwoord
  • Wat ik ook wel gebruik(en daar heb je er maar een van nodig) is een vrijfglas.Dit glas wordt gebruikt door mensen die zelf hun olieverf aanvrijven,de kleuren worden dan mooier als verf uit een tube.
    Het voordeel is je kan zeer kleine hoeveelheden poeders aan maken ,handig voor bijvoorbeeld onder of opglazuren.Verder heb je dan nog nodig;een paletmes en een fabriekstegel als vrijfondergrond.
    beantwoord
  • Wat mij uitstekend bevalt zijn de zeeftrechters, voor kleinere hoeveelheden glazuur werken die heel praktisch.
    Erg kostbaar zijn ze niet 5 - 6 euro en de zeefmaat zit rond de 60 mesh.
    De enige aanpassing is dat je eenstuk van de tuit moet afzagen.

groeten
    Hans
    beantwoord
  • Ik vergat mijn foto nog.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wat mij opvalt is dat de online keramiek winkels bijna alleen 80 mesh zeven verkopen, maar daar past dus niet alles doorheen.
    De tip van een glazuurtrechter spreekt mij aan, waar kan je die kopen?
    Ook het vrijfglas is nieuw, ook hier de vraag hoe je er aan komt.
    Verder iedereen bedankt voor het reageren tot nu toe, het is dus altijd een tijdrovend werkje, hoe je het ook doet.
    beantwoord
  • Beste Erika,

De trechterzeven koop ik bij Emergo, dat is een groothandel voor laboratoriumartikelen.
    Nadeel daarvan is dat je daar alleen kunt bestellen als je een bedrijf hebt. Ook moet je een behoorlijk bedrag besteden bij je bestelling.
    Ik heb de laatste keer een paar extra besteld dus je kan er een van me overnemen.
    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Het vrijfglas heb ik gekocht bij van Beek in Rotterdam.
    hoogstraat 58-64
    www.vanbeekonline.com

Een ander adresje dat zeer goed gesorteerd is op het gebied van olieverf aangelegenheden is de ambachtelijke verfmoolen " de kat" anno 1782--ook voor patina's!
    kalverringdijk29(zaansche schans),1509 BT Zaandam
    Tel 075-621 04 77 Fax 075-657 05 50

Nu ik toch zo aan het reclame maken ben,nog even mijn
    eigen site http:// www.reliefs.nl met wat nieuw schilderwerk.
    beantwoord
  • Ik wil er wel één van je kopen. Hoe doen we dat?
    beantwoord
  • Mijn laatste reactie was dus op die van de zeeftrechter.
    Daarnaast ga ik zeker op de nieuw genoemde sites kijken.
    Ik had ook aan Veka een mail gestuurd, volgens hen kunnen alle glazuren door de 80 zeef, zal eens wat proberen. Dit zal,zoals eerder genoemd, niet voor de effectglazuren gelden.
    beantwoord
  • Beste Erika

Je kan langskomen of ik kan hem opsturen.
    De verzendkosten zijn € 7,00 exc btw

groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans, graag zou ik hem opgestuurd willen krijgen.Zullen we verdere info via de eigen mail uitwisselen? Die van mij is: harbarteer@tiscali.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.