ALGEMEEN > Stoken > Glazuurstookcurve

Hallo,

Heb onlangs voor de 1ste maal geglazuurd. Ik heb het geheel op 1040° gestookt in ongeveer 5 uur (inbegrepen 1/2 u pendelen). Nu hoor ik dat je bij het glazuren net zoals biscuit heel langzaam moet opstoken (ongeveer 120°/uur). Klopt dit? Ik heb 240°/uur ingesteld. Het geheel is er goed uitgekomen maar ik heb volgende keer misschien minder geluk.
Als je iets voor de 2de maal wil glazuren moet je het voorwerp dan eerst wat voorverwarmen of kan je het glazuur onmiddellijk bovenop het andere glazuur aanbrengen. Ik breng het glazuur aan met de kwast.
gevraagd

4 antwoorden

  • Hoi Carole,

    Ik stook zelf altijd op met 100 graden per uur tot 600 graden, zowel bij biscuit als bij glazuur. Dit, omdat op 573 graden zgn. kwartssprong plaatsvindt (altijd, bij elke stook). Daarna stook ik voluit naar de eindtemperatuur.

    Hoe je het moet doen met een tweede glazuurstook moet je denk ik uitproberen. Het kan zijn dat je een 'plakmiddel' aan je tweede glazuur moet toevoegen om het glazuur op het eerste glazuur te laten hechten.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Kan je dan nooit sneller opstoken dan 100°/uur? Indien je aan dit tempo stookt ben je snel zo'n 9u1/2 zoet.

    Heeft nog iemand advies aangaande de 2de glazuurstook? Volgens mijn tekenleraar (die ook wat met keramiek bezig is) moet je het voorwerp eerst voorverwarmen en dan je 2de glazuurlaag aanbrengen.

    mvg,


    Carole
    beantwoord
  • Hoi Mordant,

    Ik doe hetzelfde als Karin wat de biscuit stook aangaat maar met een glazuur stook mag je 180 gr. C per uur.
    Ik doe zelf met een glazuurstook de eerste 600 gr.C in 3,5 uur en daarna gaat de oven in zijn eigen tempo door naar de eind temperatuur(dit is bij mij boven de 1200 gr. C)
    De kwartssprong is er dan ook nog maar in mindere mate en ik moet zeggen ik heb hier prima resultaten mee en geen breuk...en het schild 3 uur op een glazuur stook.

    De tweede laag glazuren daar heb je de beste tip al voor binnen want dat is je werk verwarmen.Met een beetje plakmiddel door het glazuur wat hier zo prettig aan werkt is dat het water in het glazuur verdampt terwijl je het opbrengt en blijft het poeder op het voorwerp achter.
    Ik persoonlijk heb na veel oefenen dat het er liever in 1 keer goed opzit.Tenzij je natuurlijk met diverse glazuur lagen allemaal technieken aan het uitproberen ben.

    Plak middelen : peptapon,behangerslijm,CMC,honing,suikerwater,dextrin,tylose etc.

    Ik hoop dat je ook hier wat aan hebt.
    Vr.Groetjes Suus
    www.suuskeramiek.com
    beantwoord
  • Het probleem bij mijn regelcomputer is dat de systeem je verschillende beperkingen oplegt. Ofwel stook je op 60°; 120.; 240°, enz. dus 180° kan ik niet instellen.

    Ik ben nog maar pas gestart met glazuren en dacht echt dat je laag per laag kon aanbrengen zonder problemen. ja ik zal het nu eens proberen om het voorwerp te verwarmen en dan de nieuwe glazuurlaag aan te brengen. Ik doe een beetje arabische gom bij het glazuur, misschien volstaat dit. Ik ga het morgen uittesten. In ieder geval dank je voor de feed-back.

    mvg,

    Carole
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.