ALGEMEEN > Stoken > Tegelijkertijd biscuit stoken en glazuren

hallo,

Heb pas een 2de hands oven aangekocht en gisteren voor de 1ste maal biscuit gestookt op 950°. De dame van wie ik de oven kocht heeft me 50 glazuren meegegeven. Vele van die glazuren kan je stoken op 1020°. Ik vroeg me af of ik de biscuit stook en het glazuren niet samen kan doen op 1020°. Is dit nadelig?
gevraagd

27 antwoorden

  • Je kan werkstukken in een keer bakken en glazuren.Het glazuur moet je dan in een leerhard stadium op het ongebakken werkstuk aanbrengen .
    Als je net begint met pottenbakken kan je beter eerst biscuit bakken en daarna glazuren en opnieuw bakken.
    Probeer iets nieuws altijd uit op een proef werkstuk.
    beantwoord
  • hoi Carole,

    Volgens mij bedoel je niet dat je wilt rauwglazuren, zoals Rob heeft aangenomen, maar dat je én stukken wilt biscuitbakken, én sommige stukken geglazuurd en al in één oven stoken op 1020 graden.

    Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar op de opleiding doen we de biscuitstook altijd op 1020. Ik denk dat ik het zelf in zo'n geval gewoon een keer zou proberen. Je zou het natuurlijk kunnen doen met bv. maar 1 geglazuurd stuk in een biscuitstook of andersom.

    Ben benieuwd of het lukt.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • ja Karin dit bedoel ik. Het is toch voordeliger om alles samen te bakken. ik ga het gewoon eens testen en zal het laten weten op de site of het gelukt is.
    beantwoord
  • Hoi,
    Het is absoluut geen probleem om in één stook een bisquitbak en een glazuurbak te doen.
    Voor een vriendin bak ik vaak bisquit mee in een oven als ik toch stook. Gaat altijd goed.
    Ik stook dan op 1060.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Carole,

    Als je dit gaat proberen, kun je het beste wel de biscuitgestookte stukken later met een glazuur stoken dat een hogere temperatuur moet hebben. Met andere woorden, het is gebruikelijk dat de temperatuur voor de biscuitstook lager ligt dan de temperatuur van de gladbrand (van hetzelfde stuk dus). Dit komt omdat de scherf nog enigszins poreus moet zijn als je glazuurt, en dat is niet meer het geval als je de biscuitstook als op de sintertemperatuur van de klei doet.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • Soms wordt (om haarscheuren te voorkomen ) eerst bisquit gebakken op bv 1060 graden en daarna geglazuurd met een glazuur voor 1020 graden.
    Dit is geen antwoord op de oorspronkelijke vraag maar een kanttekening die ik even wilde vermelden

    Frans
    beantwoord
  • Goed dat je het zegt Frans, want ik wist eigenlijk niet beter dat de gladbrand altijd op een hogere temperatuur plaatsvindt dat de biscuitstook.
    Leuk om te weten.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • hallo,

    dank u voor jullie snelle reactie. Wat een tof forum is dit!
    Uit jullie antwoorden blijkt dus dat tegelijk biscuit bakken en glazuren samen kan.
    Ik sta op het punt biscuit te bakken en wil ook wat stoken met glazuren en oxides. Zou dit allemaal samen, kunnen. Mijn glazuren mogen gestookt worden vanaf 1020° en oxides rond de 1050° dacht ik. Mag ik dan alles samen inzetten op bijvoorbeeld 1050°. Dit zou heel wat tijd en energie besparen vandaar deze vraag.
    Moet ik ergens speciaal op letten?
    beantwoord
  • Ik zou nog willen toevoegen aan al deze info, dat je de stookcurve neemt voor de biscuit. Anders zouden er problemen kunnen ontstaan als je te snel opstookt. Bij gladbrand kan de temperatuur nl. veel sneller oplopen dan bij biscuit. Voor glazuur maakt het meestal niet uit of je in het begin van de curve de temperatuur langzaam of sneller laat oplopen.
    beantwoord

  • Ik ben het volkomen met Deddy eens maar zou wel een half uur ook de eind teperatuur vast houden ,om dat dat het belangrijkste punt is .
    Als je dat niet doet vind ik ,dat de glazuur niet helemaal tot zijn recht komt en dat is zonde van al het werk .

    Groeten Gerrie .
    beantwoord
  • hallo,

    Heb gisteren biscuit gestookt op 1020° en tegelijkertijd staaltjes met oxides en glazuren meegebakken + 1/2 u gependeld. Alles is er goed uitgekomen.
    Kan ik 2 glazuren of 2 oxides tegelijkertijd op een voorwerp aanbrengen? Heb bijv een grote torso gemaakt en wil er eerst een laag zwart ijzeroxide en daarma synth rood ijzeroxide op aanbrengen. Moet ik dan 2x stoken of kan dit tegelijkertijd? Hetzelfde geldt voor glazuren, wil 2 glazuren op elkaar aanbrengen.
    Misschien een hele rare vraag maar had al mijn staaltjes genummerd en zoals verwacht is mijn nummertje na de stook verdwenen. Bestaat er misschien een soort van stift of pen die je wel nog kan lezen na de stook. Hoe doen jullie dit met staaltjes?
    beantwoord
  • Ik gebruik altijd een glazuurpotlood om aan de onderkant van mijn proefjes gegevens op te schrijven ,het blijft goed zichtbaar .
    beantwoord
  • Dank je voor de tip Joke. Heb jij misschien ook een antwoord op mijn andere vraag of je 2 glazuren of 2 oxides of glazuur+ oxide op elkaar mag aanbrengen en slechts 1x stoken?
    beantwoord
  • Alle varianten zijn mogelijk Carole.
    Alleen het effect kan verschillend zijn.
    Als je b.v. 2 glazuren over elkaar heen doet kunnen ze doorelkaar gaan lopen tenzij de onderste glazuur wat minder vloeibaar is.

    Gewoon je ideeen uitproberen op proefplaatjes is het beste en noteren hoe en waarom je het hebt gedaan

    Frans
    beantwoord
  • Ja, ga het zeker uitproberen, bespaart een hoop stookkosten.
    beantwoord
  • Mijn ervaring is dat het prima samen gaat. Alleen heb je een heel groot probleem als er een werkstuk tussen zit die tijdens het biscuitstoken kapot gaat. Stukjes die daar vanaf komen kunnen dan aan de glazuurwerkstukken blijven plakken en komen er nooit meer vanaf.
    Erg jammer. Ik heb het zelf al 2 keer gehad.
    beantwoord
  • bij sommige glazuur gestookte werkstukken zitten er
    druppels"önderaan het werkstuk(met de kwast opgebracht)kan ik dit voorkomen en hoe is het weg te schuren
    beantwoord
  • Hallo Karen,

    Ik breng mijn glazuur liever niet te dik aan. Als de eerste laag gedroogd is nog een laag.Daarna kijk ik de achterkant nog na op glazuur resten en die haal ik met een vochtig stukje spons weg.

    Ik leg de werkstukken dan zonder triangels op de oven plaat.

    Het lijkt me moeilijk met b.v. een dik loodglazuur dat is gaan ''lopen''en een druppel is gaan vormen aan de onderkant, om die onbeschadigd weg te krijgen.Sommmige ''langwerpige ''druppels zijn nog weleens af te knijpen met een combinatietang en daarna wat glad te schuren met een vijl.Voorkomen lijkt me beter.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Mogelijk dat het met een slijp machine of met de dremel beter gaat.Denk dan wel aan een veiligheidsbril.
    beantwoord
  • Het lukt wel met een niet te snel draaiende slijpmachine

    Anders wordt de druppel te heet en gaat die gloeien .
    je kan ook proberen de druppel voorzichtig weg te tikken met een beitel of zo iets maar wel tikken naar de scherf toe als je het er vanaf doet kunnen er stukjes van de scherf mee afbrokkelen.

    Voorkomen is beter dan genezen dus als je een lopend glazuur hebt glazuur dan aan de onderkant wat dunner

    Frans
    beantwoord
  • Nog even Karen,als je uit een potje kwast is het misschien handig om ook een palet te gebruiken.De dikte van je glazuur is constant bij te regelen.

    Ik maak gewoon gebruik van een fabriekstegel als palet,spiegelglas wordt ook wel gebruikt.

    Op het bijgevoegde fotootje schilder ik glazuur op een reeds geglazuurde ingebrande laag.Ik heb het glazuur wat laten indikken op het palet.Moet het omgekeerde gebeuren voeg ik druppelsgewijs water bij.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie,ik zal het proberen te voorkomen.Nog een vraag over het plaatsen op een plaat in de oven.Jij zegt dat je het zonder triangel doet maar loop je niet de kans dat het vast plakt aan de plaat(in smeer ze wel in met ovenpasta)?
    beantwoord
  • Ik maak tegels die ik meedere malen bakt;door geen triangels te gebruiken gaat het oven laden

    van veel kleine werkstukken sneller.Ik glazuur de achterkant niet.
    Boven op de tegels en tegen de zijkanten zit meestal een transparant loodglazuur van normale

    dikte.Als het me toch gebeurd dat er wat vastbakt is dit te wijten aan een vergeten plekje

    glazuur dat niet met het sponsje is weg gehaald, en niet aan '' lopen''.

    In gevallen dat ik te dik wil glazuren(voor nog meer transparantie/contrast)gebruik ik wel

    triangels,omdat '' lopen''en druppels/glazuurplekken dan onvermijdelijk op de achterkant zijn

    ,ondanks dat daar niet geglazuurd is.Als je de tegel aan de muur hangt valt de plek /druppel

    minder op,maar een ander werkstuk staat misschien niet meer waterpas.
    beantwoord
  • sorry voor de lelijke opmaak van bovenstaand stukje,maar dit is het gevolg dat de eerste keer dat ik wilde uploaden ik de mij bekende mededeling kreeg"wegens een technisch storing...

    Tegenwoordig kopieer ik eerst het verhaal richting textverwerker om dan 2 keer schrijven/typen te voorkomen.Als ik dan van tekstverwerker richting uploader terug kopieer is het resultaat deze lelijke opmaak.
    beantwoord
  • Rob, om dit probleem te voorkomen kan je je stukje tekst blokken (alles selecteren) en dan kopiëren. Vervolgens de pagina opnieuw laden met refresh-button of met F5. Dan de tekst plakken. Je hebt dan geen tekstverwerker meer nodig. Op het virtuele kladblok, waar je gekopieerde tekst tijdelijk is opgeslagen, blijft het staan totdat jij weer iets anders kopieert, of het programma afsluit.
    Je tekstverwerker plaats namelijk zogenaamde tags aan het einde van een regel, waardoor deze verschuivingen ontstaan als je van daar uit kopieert.
    beantwoord
  • Bedankt Deddy,ik ga het op deze manier proberen.
    beantwoord
  • Hallo Carole,

    Mischien een Tip voor je nummertjes?
    Ik kras bij het maken van de proefjes met een naald een getal in de klei aan de onderkant en dan noteer ik in een schrift de nummers en welke glazuur ik daar op heb gebruikt en gelijk daarbij waar de glazuur vandaan komt evt. met bestel nummer en evt. nog wat opmerkingen die ik ondervind tijdens gebruik

    Succes.
    Marc
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.