ALGEMEEN > Klei - Zilverklei > zilverklei

Keramiek is uitstekend te combineren met zilverklei....
Alleen vraag ik me wél af, hoe het hechtingsproces verloopt...
Ik zou een werkstuk helemaal "af" willen maken en na de raku-stook pas de zilverklei op het werkstuk aan willen brengen. ( vanwege de verschillende temperaturen die ik nodig heb, voor het smelt-bakproces)
Ik mag van zilverklei een krimp verwachtten van 28%.
Dat vind ik best wel veel....
Kan ik enige hechting verwachten of zal ik moeten denken aan aparte ornamentjes en die te gaan verlijmen???
Ik vind zilverklei nogal prijzig en te kostbaar om mee te gaan experimenteren.....
Heeft iemand hier enige ervaring mee???
gevraagd

12 antwoorden

  • Hoi Marry,

    Kijk eens op site van Noortje Meijering (of Meijerink) , zij geeft hier voorbeelden van op de site en geeft ook workshops.

    Emmy
    beantwoord
  • Hallo Emmy.
    De site van Noortje Meyering is bekend bij mij. De site geeft verder, voor mij, te weinig informatie. Op zich, hoeft een site dat ook niet te vermelden. Een mooie verzorgde site, maar niets van informatie, die ik zoek. Heb ook al een beetje geinformeerd naar een workshop, maar deze vind ik zo duur, dat het eventueel nog nét zo aantrekkelijk is om zelf met de klei aan de slag te gaan.
    In ieder geval, bedankt.
    Marrie.
    beantwoord
  • In het komende maartnummer van KLEI komt weer een artikel over zilverklei. Ook in het septembernummer van 2005 heeft KLEI over zilverklei geschreven.
    beantwoord
  • Het septembernummer van 2005 waar in de zlverklei wordt beschreven geeft nog geen antwoord op mijn vragen... Ik wacht rustig het nummer van maart af en ondertussen heb ik het één en ander van Internet kunnen afplukken. Ik ga hier zeker mee aan de slag.
    Degene die informatie en ervaring mocht hebben met de combinatie zilverklei, keramiek, en daar óók uitleg over wil geven, vooral over het hechtingsproces, zou mij een stukje zekerheid kunnen bieden...
    Marrie
    beantwoord
  • uit de verhalen die ik heb gehoord, hecht het spul zich goed aan de klei (gebakken ). Net zoals goud en zilverlusters zich aan gebakken en geglazuurde klei hechten. (bij 700-800 graden)
    Ik durf, vanwege de prijs, ook niet zo goed te experimenteren. En ik wil graag de zilverklei gebruiken op al versmolten glas.....
    Als ik wat meer lef heb gertoont en wel heb gegoocheld met met spuitje zilverklei in mijn ateliertje (eng, eng....)
    zal ik het via deze site laten weten.

    Emmy
    beantwoord
  • Ben nog steeds druk met van allerlei informatie in te winnen. Dat loopt goed.
    De zilverklei heb ik inmiddels in huis.
    Binnenkort ga ik er mee aan de slag.
    Weet nog niet exact op welke manier ik opstart.
    Mocht ik succes hebben, dan laat ik het weten... Duurt echter nog eventjes... Eerst werkstukjes maken....

    Marrie.
    beantwoord
  • Resultaat eerste werkstukje zilverklei!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Leuk je eerste resultaat. Zo zie je maar weer, de aanhouder wint.
    Succes met je zilverklei.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Afgelopen zaterdag heb ik 'n workshop zilverklei gedaan om wat meer te weten over hechting op keramiek etc.
    Hier konden ze mij niet mee helpen, de baktemp. is 5 min. op 800 graden of 30 min op 625 graden.
    Er bestaat ook slow dry zilverklei die langer te bewerken is en langzamer droogt.
    Ik heb aan deze workshop een leuke zelfgemaakte ring overgehouden dus 't was geen weggegooid geld en er is qua bewerking weinig verschil met gewone klei.
    10gr zilverklei kost 16,95 excl. BTW. Goudklei komt ook op de markt en is nog iets duurder.ken op 900 graden. Het blijft dus experimenteren maar wel weer leuk zo'n uitdaging alleen 'n beetje erg duur.
    Wie nog wat meer over zilverklei weet - laat het horen svp - zodat we elkaar kunnen helpen.
    beantwoord
  • Er zijn in ieder geval 2 merken/soorten zilverklei.
    Onderling verschillen de soorten óók.
    Er zijn verschillende baktemperaturen mogelijk.
    Mijn zilverklei had een andere bewerking dan gewone klei.

    Goudklei is al op de markt......
    En inderdaad een leuke uitdaging, en behoorlijk aan de prijs.
    Zoveel haal je niet uit een zakje van 10 gram.
    Ik ben dus ook met zéér kleine werkstukjes bezig.
    Bij belangstelling wil ik best nóg een foto plaatsen....
    Marrie.
    beantwoord
  • Beste mensen,

    Noortje Meijerink heeft een uitstekende inleiding geschreven over het werken met zilverklei (gratis download):
    www.pmcguild.com/.../....html

    Ik kan elke beginner aanraden om een workshop te volgen en te investeren in een goed boek. Ik kan er 2 aanraden:

    The art of metal clay (Engelstalig) door Sherri Haab
    Zilverklei en keramiek door Noortje Meijerink.

    Afbakken
    Je hebt 2 merken op de markt: Art Clay en PMC

    Art Clay kun je in 15 minuten afbakken op een roostertje op je fornuis (zo'n roostertje en een handleiding zitten in de meeste startpakketten). Blijf er wel bij, het wordt bloedheet! Het schijnt ook met een soldeerbrandertje te kunneN, maar daar heb k geen ervaring mee.

    PMC heeft verschillende soorten klei die allemaal hun eigen krimppercentage hebben. Ik heb geen ervaring met het stoken van PMC op het fornuis. Zie voor baktips handleiding van Noortje Meijerink.

    Goede workshops vind je hier:

    www.kraalenmo.nl (Art Clay)
    www.goldenartdesign.nl/Default.asp?pageid=821 (PMC)


    For the record: ik heb geen financiele belangen in bovengenoemde partijen.

    Veel plezier en succes, groeten Monique
    beantwoord
  • In het boek "Precious Metal Clay Techniques" (ISBN 978-0-7136-8757-6) staat het uitgebreid beschreven.
    Je moet geen Art Clay Silver gebruiken maat PMC standaard. (Dus niet PMC3 of PMC+) Deze kan hogere temperaturen hebben en is dus geschikt om op keramiek te gebruiken. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar mijn werkstukjesliggen klaar om deze week raku te stoken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.