ALGEMEEN > Gips > afdruk van afdruk

we gaan een afdruk maken in gips, van een afdruk in klei

wat moeten we doen zodat we de twee afdrukken, zonder brokken van elkaar kunnen halen

11 antwoorden

  • Hierover is in het forum al veel geschreven. Kijk o.a. onder de trefwoorden: gipsmal maken, mallen etc. Of gebruik de zoekfunctie
    beantwoord
  • beste, dank voor uw reactie. Het is onze eerste maal dat we zo iets doen, maar we willen het wel goed doen, daarom gingen we op zoek naar mensen, een site of forum die ons kan helpen. Het antwoord staan mss wel tss de vele vragen en antwoorden, maar ik vind het antwoord op mijn vraag niet terug.

    Ik heb een afdruk gemaakt in klei, hiervan wil ik een afdruk maken in gips, wat moeten we gebruiken zodat we de gips terug van de klei kunnen halen en dat zowel de afdruk in klei als in gips niet stuk gaat
    beantwoord
  • Klei en gips zijn elkaars tegenpolen. Ze lossen dus van elkaar.
    Echter afhankelijk van de hoeken is het de vraag of het klei object helemaal in tact blijft. Misschien dat er kleine stukjes klei mee komen, maar die kun je eventueel later bijwerken.
    Dan was je de gips, zodat de klei eraf komt.(bv met afwasmiddel en evt een zachte tandenborstel)
    Verder hoef je geen lossing middelen te gebruiken als de klei niet droog is.
    Je kunt hier bv kijken: oud.klei.nl/forum/o/7104/gips-klei-gips?nm=ov
    Daar staat ook evt de tip voor rubber als je meerdere afdrukken wilt en allemaal precies hetzelfde. Succes
    beantwoord
  • Wel goed wachten tot de gips uitgehard is, en afhankelijk van de grote en vorm eventueel verstevigen aan de achterkant met bv jute.
    beantwoord
  • dank u wel la lala
    beantwoord
  • de klei is reeds een week aan het drogen dus deze is reeds goed hard
    beantwoord
  • Dat is dan wel vervelend afgieten, nu de klei al is gedroogd. Het vocht van het gipsmengsel zal de droge klei intrekken en deze onregelmatig doen uitzetten. Met gips een afgietsel van een klei object werkt het beste als de klei nog plastisch is.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • we gaan de gips er niet opgieten, het is geen vloeibare gips maar gipsverband die we op de klei afdruk gaan leggen
    beantwoord
  • Maakt geen verschil. Je kan best eerst water op de klei vernevelen en een tijdje onder plastic laten ' rusten '. Dan pas met het gipsverband erop werken.
    beantwoord
  • dan word de klei terug vochtig ?
    beantwoord
  • Ja, dat is de bedoeling. Lees nog eens de post van Michel.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.