ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Optapix en tylose
Ik gebruik al jaren tylose zonder problemen. Nu werd ik geattendeerd om Optepix te gebruiken. Weet iemand wat het verschil met tylose is?
Alvast bedankt Jeltje
Alvast bedankt Jeltje
11 antwoorden
-
Ik ben erg tevreden over het gebruik van optapix.Het is sterk lijmend(handig bij glazuren/schilderen op niet zuigende ondergrond).Ik maak het aan apart in een groentepotje met water, het gaat niet rotten en verliest zijn eigenschappen niet.Aanrader om mee te nemen als je aan het inkopen bent.
-
Rob, bedankt voor je snelle antwoord. Gebruik je het in al je glazuren of alleen voor een specifiek glazuur.
Ik wil het gaan gebruiken in mijn raku glazuur.
gr Jeltje -
Ik gebruik het in de meeste glazuren,het is b.v. ideaal bij rauwglazuren.Behalve in gevallen waarin ik een deel van het glazuur weer wil 'afschuren'(het is met optapix er anders haast niet meer eraf te krijgen, zo sterk is het verlijmt).Ook wanneer ik aquarelschilder met onderglazuur dan gebruik ik het liefst alleen water.
Volgens de fabrieksbijsluiter kun je 0,3 tot 1,2% bijvoegen bij een glazuur.Maar gebruikt als onder/op/glazuur medium kan je het gewoon puur gebruiken( eerst aanmaken met water in het lege groentepotje).
Ik koop het in poedervorm bij Keramisch instituut Haarlem.Niet duur en zuinig in gebruik.Anderen zullen het ook wel verkopen.
www.keramikos.nl Oudeweg 153 2031CC Haarlem
Tel:023-542 44 16Fax:023-542 80 81 -
Bedankt Rob, ik weet nu voldoende. Zal het wel gebruiken voor mijn gewone Raku. ,maar niet voor mijn Naked Raku, daar gebruik ik dan Tylose voor.
Gr jeltje
-
Is het gebruik van optapix te prefereren boven peptapon. Want dat gebruik ik bij het schilderen met glazuur of met glaze stains
-
Ik heb peptapon niet geprobeerd.Ik denk dat het niet veel uitmaakt het zijn allebei bind/stelmiddelen.
-
Het EKWC heeft een technisch infoblad waarin een hoop glazuur hulpstoffen behandeld worden. Toepassingen, voor- en nadelen komen allemaal aan de orde.
Overigens staat deze info ook het boek 'The ceramic proces' van Rijnders. -
Rob, je zegt dat je de optapix apart aanmaakt in een groentenpotje; meng je het daarna met het op te brengen glazuur of hoe doe je het?
-
Hallo Tiny,
Ik maak het aan en bewaar het in een groentepotje,het blijft goed.Verder gebruik ik een grote fabrieks tegel, als palet.Op deze tegel meng ik wat(druppels)optapix met (onder)glazuur met een kwast of paletmes.
Water heb ik ook klaar staan om te verdunnen.
Een wat grotere hoeveelheid glazuur kan je in een glazen potje of plastic container aanmaken.
Rob -
Rob, hartelijk dank voor je snelle antwoord; je mengt het glazuur dus niet vooraf in een potje samen met de optapix, je mengt het pas met je glazuur op het moment dat je het glazuur daadwerkelijk op je voorwerp aanbrengt? danki
-
Tiny het mengen kan op meer manieren.Ik maak de optapix aan met water en bewaar het in een aparte pot, daarna meng ik het met glazuur en indien nodig met wat water.
Een aangemaakt mengsel glazuur/optapix is echter ook goed houdbaar en je kan wat op voorraad maken.
Rob
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.