ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Glazuur verknald

Beste lezer,
Ik heb voor het eerst op steengoed temperatuur gestookt, op 1240 graden, 30 minuten gependeld.

Een aantal gedraaide bekers en schaaltjes die eerst op 1000 graden biscuit zijn gebakken, de oven heeft ook 30 minuten gependeld.
De binnenkanten heb ik met een porseleinglazuur (bak temp 1200-1300 graden), zo staat op de verpakking geglazuurd. Volgens Keramikos zou dat moeten kunnen op witte Creaton 254. Dit glazuur heeft op de meeste bekers en schaaltjes slecht gepakt. Het is a.h.w. gaan klonteren. Enkele bekers zijn wel glad geworden.

Ik heb deze glazuur stook in 3 uur tijd naar 1240 gestookt. Had ik dit rustiger moeten doen?
Ik heb de binnenkanten gegoten. De buitenkant gespat. Of is de glazuur te dik aangemaakt?
Bijlagen:
gevraagd

6 antwoorden

  • Het beste wat je kan doen in dit geval is een degelijk handboek kopen omtrent het vervaardigen van keramiek. Er starten momenteel ook enkele leuke zomercursussen.
    beantwoord
  • Of je het glazuur te dik hebt aangemaakt weet ik niet. Maar duidelijk dat het glazuur er aan de binnenkant veel te dik op zit.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt Michel en Lucien voor jullie reacties,

    Ik volg een opleiding bij de SBB in Gouda. We zitten nu in het het zomer reces;)
    In september ga ik die vraag ook daar stellen. Ik in de tussentijd zit ik niet stil. Ik lees al een tijdje de vragen op deze site en zag dat er goeie tips worden gegeven.

    Ik zou toch nog graag wat meer duidelijkheid willen krijgen en stel mijn vraag nog eens.

    Ik heb een aantal bekers geglazuurd. Op dezelfde manier. In de de binnenkant van de bekers heb ik het glazuur dmv gieten aangebracht. Hoe zou het kunnen dat dit dan bij een aantal bekers wel goed is gegaan en in andere zitten enorme klonten?
    Heeft iemand ervaring met het op nieuw stoken?

    beantwoord
  • 1- Pendelen bij bisquitstook is totaal overbodig.
    2- Glazuurstook naar 1240°C in 3 uur vraagt om problemen. In 6 uur en 30 min. pendelen is aanvaardbaar.
    3- Ken je de functie van pendelen?
    4- Glazuur is zoals Michel al aangaf te dik aangebracht. Het glazuur bevat ook teveel amfotere elementen wat het glazuur laat samentrekken. 1 a 2 % kwarts toevoegen kan helpen.
    beantwoord
  • Misschien verschillende biscuit temperatuur? Zijn ze echt even dik geglazuurd? Zij de allemaal even stofvrij? Heeft de kleihuid van de binnenkanten eenzelfde behandeling gehad?
    beantwoord
  • Bedankt weer Lucien en Michel voor jullie snelle reacties!
    Voel je niet verplicht om weer te reageren.

    Volgende keer zal ik inderdaad langzamer naar die eindtemperatuur gaan.

    Ik heb bij de bisquit stook gependeld nadat ik had gelezen dat dan elk geval alle stoffen uitgestookt zijn die gassen vormen om daarmee glazuur problemen te voorkomen.

    Dat van die amfotere elementen zal ik op zoeken. Heb van het begrip gehoord.
    Ik heb trouwens een gekocht, kant en klaar, glazuur gebruikt.

    Ik heb de bekers in een plastic kratje met deksel erop bewaard. Dat van dat stofvrij is me bekend.

    Het betreft gedraaide bekers. Ik heb eigenlijk niets speciaals met de kleihuid gedaan.

    Alle bekers zijn in één biscuitbrand gestookt.

    Ik ga een volgende keer eerst proeven doen met een nieuw glazuur. Met in verschillende diktes opgebracht glazuur, staand gestookt!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.