ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Glazuur loop uit/ verdwijnt

Heb een glazuurproefje gemaakt voordat ik het op m'n "echte" werk ga zetten, maar er gebeurt van alles maar het resultaat is niet wat het moet zijn.... kan iemand zien, wat er fout gaat?
Heb een oude vingerling oven, biscuit gebakken op 980 grd (temperatuurstaafje voor de afslag) gladbranden temp.staafje 1110 maar slaat ergens (volgens de pyrometer) rond de 1000/1050 af. gebruikte glazuren Botz & terra collor 1020/1080 grd
Bijlagen:

5 antwoorden

  • Hallo Willem,
    In dat geval is het waarschijnlijk dat het rood en het oranje kleuren die gebaseerd zijn op cadmium. Een cadmiumglazuur van aardewerk temperatuur mag beslist niet te hoog worden gestookt, liever niet hoger dan 1040 graden. Door het hoger te stoken en ook nog eens door de eindtemperatuur langer aan te houden gaat het dekkende cadmium glazuur omslaan naar een transparant glazuur zonder kleur. Het stoken op 1110 graden is dus de boosdoener.
    Met groet van www.michelkuipers.nl

    Kun je aangeven wat je verwacht had en wat er nu anders uitziet? Op de foto is zoveel te zien dat ik niet weet waar je vraag over gaat.
    beantwoord
  • Hay Michel,

    Ja dat kan ik, het onderste randje had oranje moeten zijn en dat is helemaal naar onder gezakt, de zelfde kleur zou in het geheel (vlak) aan de ene helft van het dekseltje moeten zitten en daar is het gedeeltelijk "transparant" verder "lijkt" het of de transparante glazuur die op het ruwe verticale vlak (in het midden) Botzt ;-) met de rest

    Hartelijk dank voor je antwoord, dat verklaart alles! Ga het gelijk in de praktijk brengen ;-) en post het resultaat wel van de week :-)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • In dit geval small cone Orton 05 gebruiken ( +/_ 1060 °C ).
    Wat de thermokoppel aangeeft is van geen belang.
    Botz is minder stabiel in kleur dan Welte.
    Rood pigment( Cad./Selenium ) van Ferro gaat zonder verkleuren tot 1250°C.
    beantwoord
  • Oké Lucien bedankt voor je antwoord, ga ook dat uitproberen !!

    Michel & Lucien top adviezen, gladbrand temperatuur tot 940/950 et voila Bedankt

    en nog een combinatie ;-)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Willem,
    Mooie composities, de vorm is zowel nonchalant als uitdagend.
    Compliment. groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.