ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuurproblemen

Op objecten van rode chamotte klei heb ik een bronsglazuur aangbracht (60%mangaanoxide, 10 % koperoxide,20% rood kleipoeder en 10% kaolien) en de objecten gebakken op 1140 graden.
Nu zijn de objecten helemaal vervormd en aan de ovenplaat vastgebakken. Hoe kan ik dit bij een volgende serie voorkomen?
Komt het door gebruik van de rode klei? Ik heb nog een serie gemaakt die ik ook brons wil maken maar weet niet hoe ik dit probleem kan oplossen.
Graag spoedig antwoord iv.m. geringe tijd.
gevraagd

18 antwoorden

  • Anne, je hebt aardewerkklei gebruikt die beneden de 1100°C dient gestookt te worden. Andere klei of lager smeltend glazuur. En nog dit; een laagje degelijke ovenplaatbeschermer kan verkleven voorkomen.
    beantwoord
  • Beste Anne. Kun jij eens een plaatje van je brons laten zien? Ik ben op zoek naar een recept van een mooie bronsglazuur. Bij voorbaat dank.
    beantwoord
  • De rode chamotteklei kan tot 1250 gestookt worden Lucien. Dus daar kan het niet aan liggen. Op mijn ovenplaten zit een beschermlaag. De objecten stonden op metalen triangels. Maar de klei met het glazuur zijn zodanig vervormd dat ze vast zaten op de ovenplaten. Kan het zijn dat de combinatie van mangaanoxide,koperoxide en de ijzeroxide uit de rode klei oorzaak zijn van deze vervorming?

    De tweede vraag: Weet jij een recept voor bronsglazuur op 1040 op rode klei??
    beantwoord
  • Heb de indruk dat dit geen glazuur is maar een engobe/slib. Zet je dit op biscuit gebakken werk of op ongebakken werk?
    beantwoord
  • Anne, glazuur kan klei niet vervormen. Is het de klei of het glazuur wat verkleving geeft. Als de klei zodanig vervormd is op 1140°C , dan is deze klei niet geschikt om tot 1250°C te kunnen stoken. Hier is ergens toch een vergissing gebeurd.
    beantwoord
  • De kleisoort is WBB Vingerling/Fuchs klei K126 new, baktemperatuur 1000-1250 0.0 - 0.5 chamotte.
    De klei biscuit gestookt op 1040.
    De klei is in de oven vervormd op 1140, bij de glazuurstook. Daardoor op de ovenplaat aangebakken. Ik heb nog een serie biscuit liggen maar durf geen tweede keer deze combinatie te doen alvorens ik weet wat er fout gegaan is.
    beantwoord
  • Anne, er is dus duidelijk wat mis met de klei of je thermokoppel. ( ik gok op je meettoestel )
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor het snelle meedenken. Als ik meer weet zal ik het je laten weten.
    beantwoord
  • Maar welk glazuur heb je gebruikt? Ik zie in het recept alleen maar toevoegingen.
    beantwoord
  • Jaap, als de scherf reeds gaat vervormen, wat voor zin heeft het, het over het glazuur te hebben?
    beantwoord
  • Lucien, ik kreeg de indruk dat er helemaal niet sprake is van een glazuur, alleen een soort oxidepapje. Dat vroeg ik me af.
    beantwoord
  • Bestaat er rode of zwarte klei die je op 1250° graden kan stoken? Waar ik mijn klei haal heb ik die nog niet gevonden. Ze hebben 3 soorten rode klei en van ieder is 1200° de max. temperatuur en die zou ik toch nog zo hoog niet durven bakken. Wegens het vervormen.
    beantwoord
  • En waarom wil je hoger stoken ?
    beantwoord
  • Het gebruikte bronsglazuur tast wel degelijk de scherf aan. Vooral als de scherf relatief dun is zal deze door het glazuur sterker/eerder gaan sinteren.
    Nu je ovenplaat is vervuild met het glazuur dien je de plek waar het glazuur er helemaal uit te slijpen. Zou je dit niet doen dan zal het bronsglazuur op de ovenplaat er steeds verder intrekken en het toekomstige bakwerk ter plaatse doen vastkleven.
    Om het glazuur nog beter brons te laten worden kun je nog wat kobalt toevoegen.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor je reactie Michel. Dat idee had ik zelf ook al. Klopt het dat dit glazuur op rode klei sterker reageert dan op witte klei omdat rode klei veel ijzeroxide bevat? En daardoor de vervorming sterker is?
    En als ik cobalt toevoeg hoeveel moet ik dan toevoegen?
    beantwoord
  • Anne, klei dat tot 1250°C kan gestookt worden, wil zeggen dat dit het sinterpunt van de klei is en het punt waarop deze klei zou kunnen vervormen. Indien je deze klei gestookt hebt op 1140°C zoals je hebt aangegeven, kan deze niet vervormen door glazuur van welke kleur of type ook. Indien dit een chamotteklei is, zal de wanddikte ook wel meer dan 2 mm. dik zijn mag veronderstellen. Het zou nuttig zijn bij de volgende stook gebruik te maken van enkele smeltkegels binnen uw veronderstelde werktemperatuur.
    beantwoord
  • Hallo Anne,
    Ik heb 2 recepten voor bronsglazuur op 1040 graden.:
    1-40 gr. R.B. kleipoeder 2-40 gr. R.B. kleipoeder
    54 gr. mangaanoxide 40 gr. mangaanoxide
    60 gr. GG 300 B 10 gr. fritte 15.10
    15 gr. koperoxide 10 gr. nepheline syenite
    6 gr. koperoxide
    Zelf maak ik het aan met pehatine (1/1) en het resultaat op w.b en r.b. klei is goed.
    Glazuur nr.1 is glad , nr.2 is ruwig.
    Groet Joke van Diermen.
    beantwoord
  • Sorry Anne, het is een beetje rommelig op de site gekomen.
    Ik had de rijtjes netjes onder elkaar gezet,maar zo is het niet overgekomen.
    De ingredieenten links horen bij 1 , die rechts (dus er nu achter) bij recept 2.
    Ik hoop dat je er zo uitkomt!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.