ALGEMEEN > Glazuur - problemen > De biscuit bekers van Keramikos

Ik heb de bekers van Keramikos gebakken met een steengoed strokleurig glazuur, en een paar met transparant glazuur van Keramikos op 1240 graden.
Het glazuur heb ik met een spuit gespoten.Er zitten allemaal wratten op, zoveel dat het leuk word. Maar ik wil toch graag weten wat hier mis is gegaan. Het zijn denk ik luchtbellen. Mogen de bekers van keramikos op 1240 de glazuurstook wel in? Of moeten ze eerst in water worden ondergedompeld? was het glazuur te dik?
Bijlagen:
gevraagd

5 antwoorden

  • Er ontstaat gas in de scherf die er niet meer uit kan omdat de scherf al is gesinterd (verglaasd). De bekers die je hebt gebruikt zijn hoogstwaarschijnlijk in aardewerk gietklei gemaakt, een klei die niet boven 1140 graden mag worden gestookt. Als dat het geval is, betekent dit dat de scherf begint te koken.
    Als je een biscuitproduct wilt glazuren en bakken is het belangrijk dat je informeert naar de aard van de scherf (aardewerk/steengoed).
    Met groet, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank je wel voor dit waardevolle antwoord Michel!
    beantwoord
  • 1100 graden geven zij aan op hun website. Succes verder
    beantwoord
  • Naar mijn idee is het maximaal 1060 graden en niet hoger.
    beantwoord
  • ik heb het niet kunnen vinden, maar weet het nu. de volgende bekers ga ik maar zelf gieten. Bedankt allemaal!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.