ALGEMEEN > Techniek > Engobe

Ik heb een aantal potjes gedraaid, als ik die met engobe wil decoreren, moet de klei dan droog of leerhard zijn?
gevraagd

13 antwoorden

  • Mag allebei, is niet aan wetten of regels gebonden😊
    Vande week vroeg ook iemand dit op het forum en toen heb ik geschreven dat dat een kwestie is van uit proberen. Pak wat potjes die leerhard zijn, en wat droge exemplaren en zie hoe het proefondervindelijk uitpakt...
    beantwoord
  • Het gemak van leerhard is wel dat je makkelijker kunt schilderen (figuren of dergelijk) omdat je glazuur niet zo snel droogt. Het nadeel kan zijn dat je de klei wel verzwakt als je te nat werkt.
    beantwoord
  • Eens met Marcel.
    beantwoord
  • Volgens mij leerhard. Bij droge klei kan de engobe er later gaan afbladderen door ongelijke krimp.
    Verder denk ik dat juist droge klei kwetsbaarder is als je te nat werkt. Het zuigt namelijk sterker en droge klei is toch al broos (is dat het goede woord?).
    beantwoord
  • Beste Els. Natte klei is verzadigd en is sneller geneigd om modder te worden dan droge klei. Droge klei kan het vocht beter verspreiden over een groter gedeelde doordat het niet meer verzadigd is van vocht.
    beantwoord
  • Tussen natte klei en droge klei bestaat er ook zo iets als lederharde klei.
    beantwoord
  • Willem: ik zou zeggen, begin eens met leerharde wekrstukken van engobe te voorzien....!😊
    beantwoord
  • Zou ik ook zeggen. Zelfs gemakkelijker om de engobe egaal aan te brengen. Uiteraard ook een hechtere binding.
    beantwoord
  • Sorry voor de "late"reactie, beetje pc problems ;-) en nog een beetje...

    Ik ga het gewoon proberen in diverse stadia en kom er dan wel achter wat "mij" het beste bevalt.

    Laat het uiteraard even weten ;-)

    Dank allemaal voor de tips.!
    beantwoord
  • Had je ook gelijk kunnen doen.
    beantwoord
  • Ja klopt Lucien, zal geen vragen meer stellen, dan je, je er niet aan te ergeren.

    Toch bedankt
    beantwoord
  • WHaha... Ik moet toch een beetje lachen nu om dit "topic"; ik deel de gedachte van Lucien, maar ach... We hebben toch weer plezier gehad zo een en ander op te kunnen schrijven he! Hoewel het in twee woorden gezegd kon worden;) En dat vind ik dan het komische.
    En Willem, je vraagt maar hoor!
    Er zijn er altijd bij die er plezier aan beleven😊
    beantwoord
  • ;-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.