ALGEMEEN > Stoken > Werkstuk drogen in hete lucht oven

Omdat ik een werkstuk ongebakken/ongeglazuurd al heb verkocht, en wat op een bepaalde datum klaar moet zijn, vraag ik me af, of je het droogproces kunt beinvloeden. Door bijvoorbeeld het werkstuk in mijn gewone keuken-hete-lucht-oven te zetten op 50-75 graden. Zou dit lukken?
Uiteraard ga ik daarna de biskwiestook nog doen, en daarna nog de glazuurstook.

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?
gevraagd

11 antwoorden

  • Hallo Irene,
    Ik denk dat versneld drogen al gauw barsten en scheuren zou veroorzaken. Je kunt beter geduldig zijn dan je werkstuk verknoeien en opnieuw moeten beginnen... Is het een dunwandig object of een massieve klomp klei?
    beantwoord
  • Irene, in een gesoten hete-lucht-oven op 50-75°C moet dit volgens mij geen probleem zijn. In openlucht kan dit niet, gezien men dan ongelijke droging hebt, wat niet zo is in een gesloten cel. Ook in de industrie wordt dit princiepe toegepast met de recyclage van de ovenkoeling.
    beantwoord
  • Irene, ik heb zelf geen ervaring maar m`n ovenbouwer heeft het wel eens gedaan voor een klant, met een keramiekoven. m`n controller heeft zelfs ook een programma om een werkstuk droog te stoken. Het ziet er zo uit: Het eerste uur op 50 graden, opstoken in drie uur naar 110 graden en daar 10 uur op laten staan.
    beantwoord
  • Beste Maria, het is een dikke plak klei, ongeveer 0,5 cm dik.

    Beste Lucien, dank!

    Beste Marcel, is hou het programma in de gaten. Dank!
    beantwoord
  • Marcel, 110°C is wel iets te hoog denk ik. Beneden de 100°C blijven om stoomvorming te voorkomen. ( stoom = boem )
    Na de droogtijd, uitgang v.d. oven aan de hand van een spiegeltje, controlleren op damp/condensatie.
    beantwoord
  • Ben het geheel met je eens en heb dit ook gevraagd aan de ovenbouwer, maar hij zei dat er dan al vocht genoeg uit was. Maar voor de zekerheid, blijf maar beneden de 100°C.
    beantwoord
  • Een ovenbouwer is een ovenbouwer.
    beantwoord
  • Hmmm, ja, das ook waar......
    beantwoord
  • Ik ben erg benieuwd of het sneldrogen uiteindelijk gelukt is. Ik droog mijn tegels (9mm dik) in een geisoleerde kast met een klein verwarmingselementje maar dan nog moet het proces langzaam verlopen, anders krijg ik barsten.

    Je was vast zelf ook al op het idee gekomen, maar ik vroeg me naderhand af of je het sneldrogen misschien eerst eens kon uitproberen met een proefstukje?
    beantwoord
  • Ik heb dit al meer gedaan met klei met fijne chamotte. Ik droog dan enkele uren in mijn keukenoven op 80°C!
    beantwoord
  • Regelmatig volgende programma gebruikt.
    10°C/h naar 90° C en daarna 3°C/h naar 110°C.
    Als het vrij grote stukken zijn ( ca 5-10kg), controleer ik rond de 100°C met spiegeltje of dit niet meer beslaat.
    Totaal droogprogramma ca 14 uur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.