ALGEMEEN > Stoken > Betonklinker in oven

Hallo,

Ik heb een zittend beeld gemaakt maar weet eigenlijk niet hoe ik deze in de oven moet gaan bakken. Weet iemand of ik eventueel een betonklinker of baksteen kan gebruiken als "stoeltje"voor het beeld???

Of heeft iemand andere suggesties, of moet ik gewoon van klei een blok maken?

Graag jullie ideeën.

groeten,
Edith
gevraagd

6 antwoorden

  • Een betonklinker zal uit elkaar spatten omdat beton slecht tegen hitte kan.

    Een baksteen kan wat meer temperatuur kunnen hebben maar niet boven de 1050 graden denk ik bovendien krimpt de steen niet mee met je beeld en dat kan ook kwalijke gevolgen hebben.

    Ik denk dat een blok klei de juiste oplossing is maar maak geen massief stuk klei boor er een aantal gaten in dat is beter om te drogen

    Suc6 Frans
    beantwoord
  • Beste Edith,

    Een ovensteun of ovensteen is een kant en klare oplossing.
    Bv drie ovensteuntjes en een oud stukje ovenplaat
    Als dat niet gaat is een steun maken van dezelfde klei het beste. Bij voorkeur niet massief maar hol

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Niet doen met een betonklinker!
    Grote kans dat deze helemaal uit elkaar spat.
    Eventueel een (hol) blok klei nemen, een stoeltje maken van een halve ovenplaat en hoge ovensteunen of een ovensteen nemen als stoel.
    beantwoord
  • Edith
    Heb zelf laatst enkele zittende poppen in mijn oven gebakken, door een zitje te maken van ovensteunen
    en een gebroken ovenplaat, gaat heel goed.
    Dit bouwwerkje kan veel gewicht hebben ,mijn pop(pen)
    had een gewicht van 1 1/2 pak klei (15 kilo) en een grootte van kop naar voet 55 cm.
    SUCCES
    Jef
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord. Als ik jouw berichtje lees lijkt het wel of jouw werkstuk (pop) niet uitgehold is. Is dat ook zo?? Ik heb namelijk altijd geleerd alle werken uit te hollen, maar moet dat eigenlijk wel. Ik snap dat de droogtijd dan aanzienlijk langer is maar kleven er nog meer nadelen aan het niet uithollen van je werk?? Weet je dat misschien?

    groeten,
    Edith
    beantwoord
  • Hoi Edith,
    Een werkstuk dat niet uitgehold is, is uiteraard veel zwaarder dan noodzakelijk is. Verder duurt het erg lang voor het helemaal door en door droog is, waarbij je het langzaam moet laten drogen, daar er anders veel verschil komt in het vochtgehalte van de klei aan de buitenkant en aan de binnenkant, wat scheuren kan veroorzaken. Verder is uithollen beter om evt. luchtbellen in het midden te verwijderen.
    Groeten,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.