ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > cobalt chloride

Wie weet voor mij het verschil tussen cobalt chloride en cobalt oxide?
Kan je cobaltchloride net als de oxide gebruiken in een glazuur om een kleur te krijgen. En wat voor kleur kan je verwachten, blauw net als bij de oxide?
En welke percentage moet je gebruiken?

alvast bedankt Jeltje
gevraagd

4 antwoorden

• Cobaltchloride is een verbinding met cobalt en chloor.
    dus als je dat gebruikt is er kans op een giftige damp uit de oven maar je hebt er maar weinig van nodig dus zal het wel meevallen.
    Meestal wordt het gebruikt bij zoutglazuren.
    De kleur zal overwegend blauw zijn.
    2% zal al een donkerblauw geven in een transparante glazuur.
    chloor kan een bron zijn voor de z.g speldenprikken.

Frans
    beantwoord
  • Het belangrijkste verschil is dat cobalt chloride in water oplost en dus met het water uit de glazuur je scherf inloopt. Het is dus ook veel giftiger! Verder heb je 2 keer zoveel CoCl3 nodig als Co2O3 om de zelfde hoeveelheid cobalt in je glazuur te krijgen.

Hans-Peter
    beantwoord
  • Wat ik hier dus uit opmaak is, dat je in een Rakuglazuur je beter gebruik kan maken van cobaltoxide, of blauwe kleurpigmenten, dan van cobalt chloride, het heeft geen extra toegevoegde waarde. Of heb ik het mis?

Jeltje
    beantwoord
  • Ik heb een keer een podiumdag bijgewoond van een Engelsman waarvan me de naam is ontschoten.
    Hij maakt heel fraaie decoraties met chlorides.
    Hij waarschuwde zeer nadrukkelijk voor de giftigheid van chlorides en om altijd handschoenen te dragen als je daar mee werkt. Het wordt nl door de huid opgenomen.
    groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.