ALGEMEEN > Atelier/werkruimte > Onverwarmde ruimte geschikt om te draaien

Ben nu zo'n 2 jaar aan het draaien,maar wil heel graag thuis meer gaan draaien en oefenen. als enige geschikte ruimte zou dat de schuur moeten worden. Dit is echter een schuur met enkelsteense muur, zonder isolatie en verwarming. Mijn vraag is als ik daar wil draaien, wat me op zich niet het probleem lijkt (los van de kou), is dat een probleem/te koud, voor de spullen die je net gedraaid hebt, en leerhard moeten worden? Normaal in de ruimte waar ik nu werk, bij een vereniging, is er altijd verwarming in het pand en staan de geraaide spullen in plastic verpakt, zodat ik, meestal na een week kan afdraaien. Ben benieuwd naar jullie ervaringen in deze.

5 antwoorden

  • Ik draai ook in de schuur (nu ruim 1 jaar) en buiten het langzaam drogen om is het alleen koud voor jezelf. Wat je kan doen is een werkplaatskacheltje gebruiken en tijdens het draaien warm water gebruiken. Verder je stukken niet in plastic verpakken en eventueel binnen in huis laten drogen, dat gaat een stuk sneller. Scheuren heb ik vooralsnog geen last van gehad.
    beantwoord
  • Wij werken altijd in verwarmde ruimte, als we draaien :) Het is ook niet echt goed voor je eigen gezondheid ..... maar de werkstukken drogen langzamer in de kou, jij moet eventueel langer wachten voor afdraaien. Zo doen wij dat. Jij kan ook eventueel een kacheltje aanschaffen en hout gebruiken vovvor te branden :) Die hebben wij ook in onze werkplaats ... een tegelkachel. In de winter zouden ze ook bevriezen, haha, en scheuren, toch ....
    beantwoord
  • beantwoord
  • Ja, dat het koud is voor jezelf dat vermoedde ik al, maar dat is inderdaad misschien op te lossen met een kacheltje, ik werk sowieso met louw warm water, want dat is beter voor je handen. Waar het me met name om gaat is inderdaad het droogproces van je gedraaide werk. Dus je kunt ervoor kiezen het weg te zetten in je schuur onverpakt, waardoor het droogproces langer duurt (afhankelijk denk ik ook van het jaargetijde) en het dus langer duurt voordat je kunt afdraaien? Of je verpakt het in plastic en droogt het in huis op een plek?
    Heeft iemand ook ervaring met het wegzetten van je gedraaide werk in een afgesloten plastic opbergdoos i.p.v. met plastic? Dit schijnt makkelijker te zijn omdat als je met plastic inpakt snel je werk beschadigd, heeft iemand hier misschien goede ervaringen mee?
    beantwoord
  • Papier is beter dan plastic. Neemt het verdampte water op wat anders terugslaat op het werkstuk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.