ALGEMEEN > Atelier/werkruimte > Ruimte verwarmen?

Mijn kleiwerkplaats is gesitueerd in een onverwarmde hoge plantenkas van een voormalig tuincentrum. De kleiwerkstukken drogen veel minder goed dan in de zomer, omdat de binnentemperatuur in de kas vrijwel gelijk is aan de temperatuur buiten. Alleen bij zon wordt het wat warmer. Dus ook de gipsen mallen drogen slecht in de wintertijd.
Ik zoek naar een oplossing voor dit probleem. De kas verwarmen is uitgesloten, omdat dit om een veel te grote ruimte gaat. Ik denk dus aan het maken van een kleine droogruimte binnenin de kas, zoals een houten tuinhuisje met een kacheltje of iets dergelijks.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, wat is de beste optie en waar moet ik rekening mee houden?
Alvast bedankt!

11 antwoorden

  • Beste Ezzie,

    Mocht het zo zijn dat het er alleen om gaat dat je je werkstukken sneller gedroogd wilt hebben, dan is het een optie om een soort droogkast te plaatsen in de kas, die de werkstukken kan verwarmen waardoor ze sneller drogen.
    Ik heb hier geen ervaring mee, weet slechts dat er zo'n ding stond op het cursuscentrum waar ik jaren geleden les had, en ik heb het idee dat zo'n kast te koop is of zelf gemaakt kan worden...

    Hartelijke groet😄
    Jeanine

    beantwoord
  • Een kamer maken in tweedekeuze of tweedehands metalen sandwichpanelen is zeer eenvoudig te construeren.
    Voorbeeld van het materiaal.
    http://www.dakrollenshop.nl/?page_id=24
    Nu nog even surfen wat het beste bod is.
    beantwoord
  • Voorlopig de snelste oplossing is een grote kartonnen doos of een houten kist met een gat bovenin. Daar hang je een HaarFohn of een Verfbrander boven. Dan heb je een goedkope droogkast. Je kunt je werkstukken ook in je oven droogstoken op 90 graden. Wel het deksel half open. Heb net op dit Forum gelezen dat waterdamp slecht is voor je spiralen.
    Succes, Tjalda Wesseling
    beantwoord
  • Een droogkast kun je snel en veilig maken door in een kastje o.i.d. enkele gloei- of kooldraadlampen (van bijv. 25 of 40 watt) in serie te schakelen achter een thermostaat.
    Ze geven dan heel weinig licht, maar voornamelijk warmte.
    Enkele ventilatiegaten onder- en bovenin zorgen voor de ventilatie.
    beantwoord
  • Best nog eens even de vraag van Ezzie herlezen. Dit prbleem beperkt zich niet tot enkel een droogkastje.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie antwoorden tot zover! Het is een behoorlijk grote kleiwerkplaats, dus met een klein kastje redden we ons niet. Als we langdurig een fohn of lampen aanzetten (ook 's nachts en als er niemand aanwezig is) lijkt het me toch wat onveilig met het oog op brandgevaar.. En als ik overdag slechts even verwarm, vrees ik dat het in de nacht net zo snel weer vochtig wordt...
    Ik denk dat een kleine ruimte binnenin de grote kas plaatsen toch het beste zal zijn. Zoals een houten tuinhuis. En die dan wellicht verwarmen met lampen of een elektrisch straalkacheltje. En voorzien van ventilatiegaten. Zou dat dan werken? Heeft iemand daar ervaring mee? En wat als de temperatuur 's nachts toch weer flink daalt (gelijk aan de buitentemperatuur)?
    beantwoord
  • Ezzie, ik heb daar ervaring mee. Dit materiaal( 2e keuze of 2e hands ) is goedkoper dan een tuinhuisje.
    http://www.dakrollenshop.nl/?page_id=24
    Ook de wijze van verwarmen is zuinig én veilig ( regelbaar ).
    beantwoord
  • Als ik e.e.a zo lees denk ik dat je probleem niet zozeer de temperatuur is maar de luchtvochtigheid...in een tuincentrum is het altijd erg vochtig. Dus ik zou me verdiepen in een manier om lucht te drogen ipv te verwarmen. Verwarmen is een manier om meer vocht in de lucht te kunnen bergen...en dat lijkt dan op drogen. Om dit te illustreren: in de winter heb je ook wel eens een hele droge tijd, het vriest dan en dan gaat al het vocht uit de lucht. Een ruimte drogen is eenvoudiger dan verwarmen. Als je wat meer wilt weten, laat maar horen.
    beantwoord
  • En dan is het in de winter ook lekker koud in zo'n serre als dat je atelier is. Droogvriezen is misschien wel een goed idee. :-)
    beantwoord
  • Mijn werkplaats is in een oude natuurstenen schuur - zeer koud in de winter en inderdaad, drogen gaat heel langzaam. Ik heb een droogkast gebouwd van een sterk roestvrij stalen rek, daaromheen aan drie kanten isolerende wanden gemaakt van overtollige isolatiematerialen en triplex, en aan de vierde kant een dubbele deur. En een dakje erop, natuurlijk. Hier en daar zitten wel wat kiertjes. Ik zet de spullen die moeten drogen op de rekken en onderin zo'n verwarmingselement dat voor kassen e.d. gebruikt wordt. Het is een electrisch element in een metalen buis, met een thermostaatje. Het gebruikt maar 50W en is veilig. De kast werkt voortreffelijk, eigenlijk tot mijn eigen verbazing. Misschien zou je ook zoiets kunnen proberen?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor jullie antwoorden en tips. Ik ga ermee aan de slag. Gewoon uitproberen dus. Dan kan ik straks uit ervaring spreken :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.