ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > rauw glazuren III
Rauw glazuren.
Voor het rauw glazuren heb ik het volgende honingkleurig recept gebruikt.
Fritte 1005 loodbisilicaat 70
GRB 400 ballclay 10
Creaton 254 klei 5
Kali veldspaat 4
Krijt 2
Bentoniet 1
Stook 1074 graden 20 min pendel.
Ik heb geƫxperimenteerd met 20 soepkommen en het resultaat was slecht.
Ik heb het volgende gedaan:
A: binnenkant volgieten, uitgieten, 1 dag wachten buitenkant overgieten.
B: binnenkant volgieten, uitgieten, 1 dag wachten en dan buitenkant dompelen. (horizontaal onderdompelen)
C: buitenkant dompelen. 1 dag drogen en dan binnenkant volgieten.
D: buitenkant overgieten, 1 dag wachten en dan binnenkant vol gieten.
E: binnenkant en buitenkant in 1 keer dompelen.
De ontstane problemen zijn de volgende.
Sommige kommen hebben onder de gladde glazuurlaag een soort puisten van 5 mm die opengescheurd zijn.
Sommige kommen hebben een te dunne ruwe glazuurlaag.
De te dunne glazuurlaag ontstaat bij overgieten. Volgens mij zou ik dus bij overgieten het glazuur dikker moeten maken dan bij dompelen, omdat het glazuur korter met de klei in contact is.
De, gladde glazuurlaag met puisten ontstaat bij dompelen.
De puisten ontstaan volgens mij als de klei te lang met het glazuur in contact is en plaatselijk te veel water opzuigt.
Mijn voorkeur van werken gaat uit naar situatie D, buitenkant overgieten, met een iets dikker aangemaakt glazuur, 1 dag wachten en dan binnenkant volgieten. (is dit juist????)
Bij rauw glazuren wordt over de leerharde klei glazuur aangebracht.
Wat mij ook niet duidelijk is hoe lang ik de kommen moet laten drogen voordat ik kan gaan glazuren.
Graag suggesties
Voor het rauw glazuren heb ik het volgende honingkleurig recept gebruikt.
Fritte 1005 loodbisilicaat 70
GRB 400 ballclay 10
Creaton 254 klei 5
Kali veldspaat 4
Krijt 2
Bentoniet 1
Stook 1074 graden 20 min pendel.
Ik heb geƫxperimenteerd met 20 soepkommen en het resultaat was slecht.
Ik heb het volgende gedaan:
A: binnenkant volgieten, uitgieten, 1 dag wachten buitenkant overgieten.
B: binnenkant volgieten, uitgieten, 1 dag wachten en dan buitenkant dompelen. (horizontaal onderdompelen)
C: buitenkant dompelen. 1 dag drogen en dan binnenkant volgieten.
D: buitenkant overgieten, 1 dag wachten en dan binnenkant vol gieten.
E: binnenkant en buitenkant in 1 keer dompelen.
De ontstane problemen zijn de volgende.
Sommige kommen hebben onder de gladde glazuurlaag een soort puisten van 5 mm die opengescheurd zijn.
Sommige kommen hebben een te dunne ruwe glazuurlaag.
De te dunne glazuurlaag ontstaat bij overgieten. Volgens mij zou ik dus bij overgieten het glazuur dikker moeten maken dan bij dompelen, omdat het glazuur korter met de klei in contact is.
De, gladde glazuurlaag met puisten ontstaat bij dompelen.
De puisten ontstaan volgens mij als de klei te lang met het glazuur in contact is en plaatselijk te veel water opzuigt.
Mijn voorkeur van werken gaat uit naar situatie D, buitenkant overgieten, met een iets dikker aangemaakt glazuur, 1 dag wachten en dan binnenkant volgieten. (is dit juist????)
Bij rauw glazuren wordt over de leerharde klei glazuur aangebracht.
Wat mij ook niet duidelijk is hoe lang ik de kommen moet laten drogen voordat ik kan gaan glazuren.
Graag suggesties
16 antwoorden
-
Hallo Cor,
Ik heb geen goede ervaringen met het dompelen van rauw werk.Dat kan ook aan de vorm van mijn werk liggen.Ik denk dat bij dompelen een zuigend oppervlak een groot voordeel is.Dit lijkt me ook voor overgieten.
Ik glazuur het liefst rauw met een kwast.Het glazuur is dan aangemaakt met water en optapix.Het werkstuk bevindt zich in een vroeg leerhard stadium.Ik kan tot normale dikte glazuren(in lagen met tussentijdse droging).
Werkstukken zijn rauw te spuiten,het werkstuk is dan wat droger zodat de eerste laag snel kan indrogen.
Groeten Rob
-
Hallo Rob,
Bedankt voor je reaktie.
Kwasten had ik helemaal niet aan gedacht, en dat terwijl ik zelf veel werk kwast.
Wat denk je 2 a 3 lagen kwasten?
Binnenkant ook kwasten of gieten?
Cor -
2 of 3 lagen hangt af van hoeveel glazuur er in de mix van water en kleefmiddel (optapix)zit. De optapix werkt ook sterk verlijmend.Er brokkelt b.v.ook geen glazuur meer af bij het verplaatsen van het werkstuk later.
Ik zou het hele werkstuk kwasten.Bijvoorbeeld;In verband met het werkstuk vasthouden kan je eerst de helft van een laag aan brengen.Wanneer dat deel droog is kan je het werkstuk hier vasthouden om de andere helft te doen.Met optapix heb je geen last van de vetplekken veroorzaakt door je vingers.
Ik ben enthousiast over dit middel ,je moet maar kijken ervoor op de websites van de leveranciers.Het bind/stelmiddel Peptapon is idem aan Optapix. -
Hallo Rob,
Ik maak mijn kwastglazuren met:
100 g droge glazuur
1.25 g Peptapon Nr9
0,25 g Bentone (en niet Bentoniet)
60 - 70 ml water
Hoe doe jij het? -
Ik maak wat van de optapix eerst aan in een leeg groentepotje. Het ziet er dan uit als een potje met vloeibare lijm. In een ander groente potje maak ik dan de glazuur-mix. Poederglazuur, water en wat uit het lijmpotje. Ik roer met behulp van een verfhoutje.
Ik werk ook wel met kleine hoeveelheden glazuur b.v. 2 gram droog op een palet. Dan wat water erbij(druppelen) en een paar druppels van de aangemaakte optapix en mixen met een paletmes. De optapix-mix en de glazuur-mix meng ik op het handje. Het is ook te beschouwen als een schildermedium voor onderglazuren.
Iets anders, de optapix puur bij droog glazuur geeft bijvoorbeeld de mogelijkheid tot opnieuw kwasten van glazuur over een gladgebrande glazuurlaag. -
Probeer eens met zo weinig mogelijk water je glazuur aan te maken Cor en verdun het dan door middel van een paar druppels waterglas.
De concentratie van de glazuur wordt veel beter van en het hoeft er niet zo dik op.
Wel voorzichig met dat waterglas want teveel heeft averechtse gevolgen
suc6 Frans -
OK Frans, Daarna gieten?
-
gieten dompelen spuiten of kwasten dat maakt niet uit en wij doen het altijd op droge klei dus niet leerhard of zo. We doen wel altijd wat bentone in de glazuur ongeveer een hlaf procent nooit geen last van blazen of wegtrekkers
Frans -
In mijn situatie werk ik liever niet met droge klei.
Het werk is minder sterk als het droog is dan wanneer leerhard ,wat meer risico op uitval geeft bij een bewerking. Ook droog ik werk vaak zorgvuldig in een droogkast,zou ik daarna pas gaan glazuren kan ik weer opnieuw gaan drogen. -
Twee jaar geleden heb ik bij de SBB Gouda een workshop slibdecoratie gevolgd. Als basisglazuur gebruikten wij voor klei met een lage krimp (6-7%) 1080 graden.
1.
loodbisilicaat 70
klei (10 rood, 5 wit) 15
veldspaat 4
krijt 2
bentoniet 2
2. (donker hongkleurig)
loodbisilicaat 68
roodbakkende klei 26
veldspaat 2
krijt 2
bentoniet 2
Aanbrengen op leerharde klei.
Buiten- en binnenkant werden gelijktijdig (dompelen) of na elkaar gedaan (ingieten en buitenzijde gieten), daarna werden de werken in een oven van 100 - 150 graden gedroogd. Daarna gebakken.
Het werk kwam er allemaal goed uit, glazuur was goed uitgevloeid.
Gebruik je voor de klei in het glazuur witbakkende ball clay of witbakkende westerwalder, dan wordt het glazuur helder transparant. Gebruik je roodbakkende klei, dan wordt het glazuur hongkleurig transparant. Door combinaties te maken van beide krijg je resultaten er tussenin.
Als je deze glazuur gebruikt op een klei met een hogere krimp (8% of meer), voeg dan 3-10% alkali-boorfritte (1451) toe en verhoog de bentoniet naar 4.
Voeg aan het aangemaakte glazuur een bindmiddel toe om het glazuur beter zwevend te houden. Hier werd gebruik gemaakt van magnesiumsulfaat (engels zout of bitterzout, verkrijgbaar bij de apotheek.)
Groeten, Hanneke -
Hanneke,
Bedankt voor je waardevolle aanvulling.
Was je docent misschien Mathieu van de Giessen?
Wat is de functie van de alkaliboor fritte bij de klei met hogere krimp?
Enne nu we het toch over krimp hebben.
Is er ook iemand die een tabel heeft met de krimpwaarden van de meest voorkoende kleisoorten -
Hoi Cor,
Helemaal goed! Het was inderdaad Mathieu van de Giessen, die zelf dit glazuur bij zijn werk gebruikt.
Wat de functie van de alkaliboor fritte is, kan ik je jammer genoeg niet zeggen.
Groet,
Hannek -
Die alkaliboorfritte wordt toegevoegd om de hogere krimp van de klei op te vangen anders zou de slib gaan loslaten. Dat is dus het omgekeerde van haarscheuren,
Frans -
Frans!
Dank je -
We hebben het in deze discussie gehad over het gebruik van Peptapon en Optapix.
Later werd door Hanneke de opmerking gemaakt dat Magnesiumsulfaat het glazuur beter zwevend maakt.
Peptapon, Optapix en ook collal en behanglijm hebben toch eigenlijk hetzelfde effect ???? -
Hallo Cor,
Het verschil tussen optapix en alternatieve middelen is dat optapix ontworpen is voor keramische toepassingen.
Vergelijk de gebruiksaanwijzingen maar eens.
Groeten Rob
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.