ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku na het stoken waterdicht maken

Wie kan mij vertellen hoe je een rakuvaas, nadat het is gestookt in de oven, waterdicht kan maken. Ik hoor graag de gouden tip.
gevraagd

10 antwoorden

  • Hoi Petra,
    De Gouden tip is er niet.
    Je kunt een en ander proberen met Waterglas, ook heb ik wel eens gehoord dat bepaalde vernissen aan de binnenzijde het werk waterdicht maken. Bedenk je echter altijd: Rakuwerk geeft craquele, soms oppervlakkig, soms dieper.
    Maar juist dat is wat wij willen met raku! En dat is niet het nastreven van waterdichtheid.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ha Petra, dat is waterglas, te koop wat ik begrepen heb bij de drogist. Veel succes ermee, gr Jeltje
    beantwoord
  • Hanneke,

    Dank je wel voor je informatie. Je maakt trouwens zelf mooie raku stukken, ik heb je onlangs in de keramiekgids zien staan, en een interview in de Gooi-en Eemlander over je gelezen. Groetjes Petra
    beantwoord
  • Hoi Petra,
    Wat leuk! Ik mag hier uit opmaken dat je ook in het Gooi woont?
    Verder ook veel succes met je rakuwerk.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Of 't ook werkt bij raku-stukken weet ik niet, maar bij gewone aardewerkpotten heb ik altijd uitstekende resultaten behaald met gewone bootlak: bodempje erin, goed laten uitvloeien, ruim tijd nemen voor 't drogen. Ik behandel naar volle tevredenheid vazen aldus, alleen lvermoed ik dat ze maar beter uit in de vaatwasser kunnen blijven. Maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Waterglas heb ik ook geprobeerd als afdichting, maar dat schilferde er vrijwel direct af. Ik kreeg zelf de tip eens van een andere keramist, en begrijp eigenlijk niet waarom hij tot nu toe niet genoemd is.
    Succes, misschien hoor ik nog eens of 't bij jou werkt.
    beantwoord
  • Sorry hoor, maar dat waterglas is gewoon een laagje dat niet lang standhoudt. We hebben zelf genoeg getracht en nu echt waterdichte potten door het impregneren met een redelijk ecologisch iets : Prostone, en we verkopen het dan weer zelf. Maar goed, 't is gewoon ter informatie.
    beantwoord
  • Waarom een vaas, raku-gestookt, waterdicht moet worden begrijp ik niet, want vermoedelijk is de vaas zo wie zo een mooi werkstuk om te zien en zal de bos bloemen het accent verleggen. Dat is jammer, want het gaat om de vaas...... Maar oké, dat is mijn mening......

    Zoals Hanneke v Wijk benoemd.... botenlak. (ofwel bootlak) is volgens mij ook, de enige oplossing.
    Let eventueel wel even goed op of er nergens een breuk is ontstaan tijdens de raku-stook.
    Dit is eventueel héél goed te zien aan de vorm van het craquele...
    Bij het opbouwen van rollen, wil breuk wel eens voorkomen. Ik weet namelijk niet hoe jij werkt.....
    Bij een eventuele breuk, verwacht ik geen waterdichtheid, óók niet met botenlak....
    En natuurlijk is je vaas zónder breuk.... toch????
    Ik hoop dat dit onderwerp afgerond wordt met een reactie op de keus die je hebt gedaan en op het resultaat.
    Succes!!!!
    Marrie.


    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Op jouw vraag "waarom waterdicht maken..." ben ik totaal met je eens. Maar er was iemand geinteresseerd in een vaas van mij en stelde de vraag. Ik had haar ook uitgelegd dat raku niet bedoeld is om bloemen in te zetten. Maar om er toch achter te komen hoe het waterdicht gemaakt kan worden, stelde ik mijn vraag weer op het discussieforum.

    Maar om een lang verhaal kort te maken heb ik haar meegedeeld dat het niet voor 100 procent waterdicht gemaakt kan worden en dat ze eventueel een binnenpot kan gebruiken.

    Heel erg bedankt voor jouw reactie en mijn probleem, als je het een probleem kunt noemen, is inmiddels opgelost.

    beantwoord
  • Er bestaat een middel dat heet waterdicht. Te koop bij Ve-Ka Dreumel
    beantwoord
  • voor het waterdicht maken van vazen en schalen gebruik ik een dichtingsmiddel van Ed Knops. Als ik de schalen wil gebruiken voor bloemschikken kwast ik de onderkant een aantal keren, omdat het middel, wanneer er water op komt melkachtig wordt. Dat vind ik niet mooi.
    Ik adviseer om raku-gestookt werk niet op hout te zetten.( net als gewoon aardewerk, trouwens)
    Soms maak ik er een raku-gestookt onderzettertje bij.

    Margriet
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.