ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > hete ovenplaten

Hallo,
ik ben nog niet lang bezig met raku en vandaar nog enkele vragen. Als ik verschillende keren na elkaar wil bakken kan ik mijn werken dan steeds op dezelfde ovenplaten plaatsen, of dien ik die tussendoor af te laten koelen? Idem voor de ovensteunen.
alvast bedankt voor de reactie
gevraagd

25 antwoorden

  • Hallo Els.
    Je kunt de oven opnieuw inpakken zodra de temperatuur dat toelaat.
    Hiermee bedoel ik dat je zelf de warmte, die de oven nog vasthoudt, moet kunnen verdragen....
    Enige afkoeling is dus wel noodzakelijk.

    Ik probeer altijd zo snel mogelijk opnieuw in te pakken.
    Ik werk dan wel met handschoenen.
    Op die manier ben je voordeliger uit met gas.
    Veel plezier met stoken....
    Marrie.
    beantwoord
  • Nog even weer terug Els.
    Ik vraag me wel af hoeveel ovenplaten en steunen je wil gaan gebruiken bij één stook.
    Ik gebruik maar één ovenplaat en dat laat je immers gewoon staan.
    Als ik jou vraag lees, kan ik daaruit opmaken dat je met meerdere lagen wil werken??
    Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Els,
    Ook ik werk net als Marrie met één plaat. Daar zet ik het werk op, haal het er uit en laad opnieuw. De plaat laat je dan uiteraard liggen.
    Werk je met meerdere lagen, wat jij vermoedelijk doet,
    dan zul je de bovenste plaat eruit moeten halen, hetgeen ik altijd een nare vervelende klus vind, omdat de plaat gauw de neiging heeft te kantelen, met alle gevolgen van dien. De ovensteunen kun je gewoon laten staan.
    De plaat die je eruit haalt krijgt door het grote verschil in temperatuur wel een fikse opdonder en zal daardoor minder lang meegaan.

    Zelf vind ik het voordeel van een stook in meerdere lagen niet veel voordeel opleveren. Je bent langer bezig met uitladen en inladen waardoor je oven veel verder afkoelt en deze dan ook weer langer moet verwarmen. Naar mijn idee is het niet zo dat je veel minder gas gebruikt dan wanneer je slechts één laag per keer stookt, waarbij komt dat je ovenplaat minder lang meegaat en daardoor eerder aan vervanging toe is.
    Hanneke
    beantwoord
  • In mijn rakuoven gebruik ik geen ovenplaat maar staan er stukken isolatiesteen op de bodem.
    Afhankelijk van wat ik ga stoken maak ik daar een opstelling mee.
    Voordeel is dat ze minder warmte opnemen en uitstralen.
    In mijn vorige rakuoven had ik wel een bodemplaat, als die te warm werd, bleef rood gloeien, dan scheurden de werkstukken die erop werden gezet. Dat er triangels tussen stond hielp niet genoeg.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties.
    Ik werk maar met één ovenplaat, maar had reeds verschillende keren dat mijn potten springen wanneer ik de oven opnieuw inlaad.
    Hans, zou de opstelling met de isolatiestenen ook kunnen werken met een oven die met houtgestookt wordt? zou het glazuur dan heen schade ondervinden ven de rechtsreekse vlammen?
    Groeten Els

    beantwoord
  • Moet geen schade zijn natuurlijk
    beantwoord
  • Beste Els,
    ik verwacht dat dat geen probleem zal geven.
    Wat wel invloed heeft is of de ovenatmosfeer oxiderend of reducerend is.
    bij zware reductie in een te vroeg stadium kunnen deeltjes ingesloten raken in het glazuur.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    wat ik nog wilde vragen. De isolatiestenen die je gebruikt zijn dat dan porisostenen of ovenstenen of dergelijke?
    alvast bedankt!
    groeten Els
    beantwoord
  • Eigenlijk ben ik benieuwd, hóe er nu gestookt wordt...
    Els, stook je dan met hout, of met gas?
    Ik vind het zo vreemd dat je bij het opnieuw in laden van je oven al breuk hebt........( Daarom krijg ik de indruk, dat je met hout stookt.....) want ik ken dit probleem namelijk niet.... ( Ik stook met gas)
    Ik plaats sommige dingen, die aan de onderkant niet geglazuurd zijn, soms zó op de ovenplaat, bij de tweede stook, zonder een triangel er onder.....
    Geen probleem.
    Marrie.

    beantwoord
  • beste Els,

    het zijn isolatiestenen, geen poriso.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Het probleem wat jij beschrijft met de ovenplaat ken ik niet. Hoe hoog stook jij de raku-oven?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik stook de oven tot 1000 C
    Het probleem met de ovenplaat, een dikke van 4 cm, is dat deze zoveel warmte vasthoudt (blijft rood gloeien)
    waarddo de werkstukken die je er ,zelfs met een triangel, opzet scheuren.
    Ik gebruik die ovenplaat niet meer en heb nu dus stukken isolatiesteen onder in de oven.
    Deze nemen veel minder warmte op en heb ik dat probleem niet meer.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Marrie,
    ik stook inderdaad raku met hout. Ik kocht mij vorig jaar een rakuoventje bij Ed Knopps, als je op de site gaat kijken kun je het op foto terugvinden.
    Het is steeds een belevenis hoe het gaat lukken moet ik zeggen, nu stook ik zelf ieder stuk appart zodat de zijkanten van mijn werken zeker niet over de ovenplaat heen steken want daar heb nare ervaringen mee. Het glazuur was helemaal bruin geworden, precies iets met de rook foutgegaan denk ik. Teveel hout en daardoor te veel rook ontwikkeld?
    Groeten Els
    beantwoord
  • Hallo Els.
    Kijk, ik heb weer geen ervaring met hout stoken.
    Wel vind ik, net als jij, dat de werkstukken inderdaad niet buiten de ovenplaat uit zouden moeten komen.
    Bij het stoken met gas, vind de glazuur het vlammetje niet lekker op zijn velletje....

    Kijk ik even op de site van Ed Knops, of heb je zelf ook een site??
    Verder ben ik benieuwd naar de ontwikkeling van dit onderwerp......
    Marrie.
    beantwoord
  • Marrie,
    zelf heb ik geen site, maar bij www.knopclay.nl kun je een foto terugvinden bij materialen.
    groeten Els
    beantwoord
  • Els.
    Ik ga straks toch nog even kijken, hoewel ik de site van Ed Knops wel ken en bezit ook zijn beide boeken.
    beantwoord
  • Hans,

    Als jij je werk op stenen zet, komt dan de vlam niet op het werk? Hoe hoog zijn de stenen die je gebruikt? Als je een plaat gebruikt, dan laat je de vlam onder de plaat, tegen de achterwand komen, welke dan zijn weg gaat. Nu is die plaat er niet, of maakt dat niet uit?
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Goede vraag, richting Hans, Hanneke.
    Het lijkt er op, dat Hanneke liever geen vlam op het werk wil.
    Els heeft nare ervaringen gehad met werkstukken die buiten de ovenplaat uitsteken, schrijft ze.
    Zelf, krijg ik, wanneer mijn werkstuk in aanraking komt met de vlam, blaasjes in het glazuur.

    Hans, je geeft mij de indruk, dat jou werkstukken geen schade ondervinden van de rechtstreekse vlammen.
    Worden je werkstukken wél aan de vlammen blootgesteld?
    Eigenlijk stel ik me zo voor, dat je een ovenplaat hebt gebouwd van isolatiestenen?
    Stook je dan met gas, of net als Els, met hout?
    Of ervaring met allebei?
    Ik kan me er geen voorstelling van maken dat mijn glazuur tegen de vlammen zou kunnen....
    Zou het glazuur van jou, er wel tegen kunnen, dan ben ik benieuwd naar de stookcurve en zéker ook geinteresseerd in de basis glazuur.......
    Groetjes
    Marrie

    beantwoord
  • Beste Els en Hanneke,

    Mijn oven is van isolatiesteen met daarover een laagje dekenmateriaal.
    In de bodem zitten 4 gaten met daaronder 4 gasbranders.
    Tijdens het laden van de oven zorg ik ervoor dat er geen direct contact kan zijn tussen de vlammen en het werk.
    Hoe je het probleem wat je heb met de straling van de ovenplaat en de vlammen die door de oven gaan moet je oplossen in relatie met hoe je oven ontworepen is.
    Ik kan me voorstellen dat als je de ovenplaat nodig hebt om de vlammen tegen te houden je op de ovenplaat wat stujes isolatiesteen zet zodat de afstand tussen je werk en de ovenplaat groter wordt.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Hoi Hans,
    Bedankt voor je reactie. Ik begrijp nu waardoor jij geen ovenplaat nodig hebt en ik wel.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik dacht al, hoe doet Hans dat toch.
    Nu is het allemaal heel duidelijk.
    Ik denk, dat je in het bezit bent van een bijzonder mooie raku-oven.......
    Mag ik vragen, of je het zelf hebt gebouwd?
    Is de oven zo fors, dat je 4 branders nodig hebt om hem op temperatuur te krijgen of zijn de 4 branders een kwestie van verdeling van warmte?
    Ik ben erg nieuwsgierig geworden want het lijkt me geweldig.
    De oven die ik momenteel gebruik heeft zijn beste tijd gehad....
    Wil je hier eventueel meer over vertellen??
    Alvast bedankt.
    Marrie
    beantwoord
  • De oven heb ik in 1986 2e hands gekocht.
    Het is een amerikaanse gasoven, zetakiln als ik het me goed herinner. ik heb het een keer opgezocht.
    In het onderstel zitten 4 kleine gasbranders van een type die je hier niet zoveel ziet.
    Ze werken net zoals een bunsenbrander.
    Door de 4 branders wordt de warmte goed verdeeld.
    De maximumtemperatuur die je er mee kan stoken is niet zo hoog, ongeveer 1150 C
    Voor raku is het een fijne oven.
    Ik stook hem tot 1000 C
    De eerste keer stook je ongeveer 3 kwartier en elke volgende stook ongeveer een half uur.
    Hangt ook een beetje af van de hoeveelheid klei die je per stook in de oven stopt.
    Als je zin hebt kom je maar een keer kijken.
    Voor groepen organiseer ik workshops rakustoken en als je wilt kun je ook zelfstandig stoken. Dan is er een uurtje instructie en stook je de hele dag zelf met een eigen groepje.
    Groeten
    Hans.
    beantwoord
  • Hans, bedankt voor de duidelijke uitleg.

    Zin heb ik wél, om eens een keertje te komen kijken of een dagje te stoken, echter zal het daar voorlopig niet van kunnen komen...
    Bovendien woon je ook niet écht dichtbij. Ik woon namelijk in de buurt van Zwolle.
    Ik ben even op verkenning geweest op internet en heb zo je site gevonden. Ziet er allemaal prachtig uit.
    Complimentjes....
    Ik dwaal zo behoorlijk van het bovenstaande onderwerp af en dat is niet de bedoeling van deze site, denk ik....
    Groetjes:
    Marrie
    beantwoord
  • Het stuk springen van werkstukken in een hete oven komt waarschijnlijk omdat deze nog nat zijn van het water in de glazuur dus na glazuren goed laten drogen mvg Dirk Claeys
    beantwoord
  • Kan iemand mij vertellen hoeveel ruimte er tussen de gasvlam en de bodem van de oven moet zitten
    en hoeveel ruimte tussen bodem en ovenplaat
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.