ALGEMEEN > Gips > Alternatieve vochtonttrekkingsmethode

Je kunt vocht onttrekken aan klei door het op een gipsplaat te storten, maar zou het een werkbaar idee zijn om een handzaam blok gips in een netje te stoppen en dat te laten zakken in een emmer met (waterige) kleislib? Als het volgezogen is, haal je het er weer uit en leg je het ergens te drogen, en eventueel herhaal je de procedure met andere gipsblokjes/bolletjes.
gevraagd

5 antwoorden

  • Ik weet niet of dat gaat werken. Zou een optie kunnen zijn. In ieder geval raad ik het niet aan om op een gipsplaat te storten. Mijn ervaring is dat er regelmatig stukjes gips mee komen in de klei die moeilijk te verwijderen zijn. Het risico met jou idee is dat er klei aan het gipsblok gaat hechten die moeilijk te verwijderen is. Daarnaast is het zo wanneer je klei op een gipsplaat giet, de gipsplaat direct vocht aan de omgeving kan verdampen, wat bij jou idee niet het geval is.
    beantwoord
  • Het is geen werkbaar idee om gips in de klei te dompelen. Vloeibare klei op een gipsplaat laten drogen is zeker een goed idee, Kees. Als er stukjes gips in de klei komen duidt dat op een verkeerde wijze van verwijderen van de klei. Gebruik daarbij geen mes of metalen lomer. Het beste kun je de aangesteven klei eraf rollen of eraf walken. Het drogen van klei op gips komt doordat de gips het vocht absorbeert. Na het drogen van de klei dient de gips plaat zelf weer op te drogen.
    beantwoord
  • Kleidrab ontwateren gaat heel goed in een "gipsemmer", een emmer van gips dus.
    Die maak je eenvoudig door in een flinke plastic emmer een laagje gips te gieten (3 cm).
    Hierop een kleinere plastic emmer zodat er een tussenruimte ontstaat van 3 cm.
    Deze giet je ook vol met gips.
    Beide emmers verwijderen (soms is kapotsnijden nodig) en het gips laten drogen.
    Als je de gipsemmer op pootjes zet, blijft de onderkant ook vrij en kan uitwasemen.
    Als je hierin je kleidrab giet is deze na korte tijd weer kneed- en bruikbaar.
    Wel mengen met verse klei om een homogeen mengsel te krijgen.
    beantwoord
  • :-) Jij was met net voor Frans. Dit is de methode.
    beantwoord
  • Ja, ik heb ook de ervaring dat er gips op de klei komt. Het zijn kleine korreltjes die dan aan de klei zitten, of gewoon wat wittigs. Het is niet dat ik de klei weghaal met een mes of schraper, maar ik haal het er gewoon af (ik denk trekkend, nu ik het advies "rollen" lees, wat ik wel bij het eerste stukje doe om het te kunnen pakken).
    Maar tegenwoordig leg ik eerst een stevige doek op de gipsplaat en giet dan de klei daaroverheen.

    Die gipsemmer lijkt me een handig idee, ga ik maken!

    Bedankt!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.