ALGEMEEN > Stoken > Werk komt kapot uit oven. Hoe komt dit?

Hoi,

mijn werk komt sinds kort vaker kapot gesprongen uit de oven.

Ik maak 23 centimeter grote tegels van 1 cm dik en die bak ik liggend op een ovenplaat die behandeld is. Aan de temperatuur kan het niet liggen want het probleem doet zich voor bij verschillende cones.

Ik denk dat er
of: misschien lucht ingesloten zit dat uitzet tijdens het bakken.

Maar: het zou ook kunnen zijn dat er teveel oppervlak op de ovenplaat rust waardoor er spanning ontstaat. Als dit het probleem is zou ik dat dan kunnen oplossen door zand of keramisch papier te gebruiken?

Heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing. Ik hoor het graag.

Groetjes..

gevraagd

12 antwoorden

  • Dat ingesloten luchtbellen de oorzaak zouden zijn is een fabeltje. Wanneer de eerste 110 graden te snel wordt gestookt zal de klei niet scheuren maar kapot springen met kraters en schilfers. Het mechanische vocht in de klei gaat dan koken in de klei en blaast het materiaal op.
    Het door jou genoemde probleem is te wijten aan een te snelle temperatuur stijging tussen 520 en 620 graden. Vooral dikke keramische producten als platte tegels heb in dat temperatuursgebied een langzamere stook nodig dan het standaard uit je handleiding. Bij die maat tegels zou ik niet sneller dan 65 graden per uur stoken tussen de genoemde temperaturen. Het is altijd beter te langzaam te stoken dan te snel.
    Bij het maken van tegels is een hoog chamotte percentage aan te bevelen.
    beantwoord
  • Sorry typefoutje.. Het is 30 centimeter in plaats van 23.
    beantwoord
  • David, wat type klei gebruik je? Hoe vorm je de tegels? Is dit enkel in de glazuurstook of ervoor ? In hoeveel tijd stook je naar 600°C ?
    beantwoord
  • Hoi Lucien,

    ik gebruik deze klei: www.keramikos.nl/.../...tbakkend-fijn-0-05-mm.html

    De tegels druk ik in een gipsmal.

    Het gebeurt tijdens de eerste stook die soms tot 1020 en soms tot 1120 graden gaat.

    Ik gebruik een vingerling oven.
    de stookcurve is als volgt:
    1 uur 50%
    0,5 uur op 60%
    1 uur op 80%
    daarna 100%

    Let wel, het gebeurt niet altijd.
    beantwoord
  • David, deze klei is geschikt tot 1100°C en niet hoger.
    De ovenuitgang dient bij de bisquit-stook open te blijven. Bij afkoeling sluiten. Bij de bisquitstook, de tegels verticaal plaatsen op een bedje van kaolien of ceramisch vilt. Je zegt niet in hoeveel tijd de 600°C bereikt wordt. Dit zou minstens 4 uur moeten in beslag nemen. Bij de bisquitstook is 950°C ruim hoog genoeg. Indien je achteraf nog steeds brokken hebt, 20% fijne chamotte aan toevoegen.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Bedankt voor je antwoord!
    Op de verpakking en in de beschrijving op keramikos staat dat de maximale temperatuur 1120°C is, dus ik snap niet goed waarom het dan toch niet hoger dan 1000°C zou zijn.Ik kan de tegels niet verticaal plaatsen wegens plaatsgebrek en omdat er een reliëf op zit. De tijd dat het naar 600°C gaat weet ik niet, maar ik gebruik de ongeveer dezelfde stookcurve die beschreven staat in de handleiding van deze oven. Maar ik denk dat het ongeveer 4 uur is.
    Ik bak op deze temperatuur omdat het werk anders te fragiel is en omdat op deze temperatuur de klei mooi donker bakt.

    Maar ik heb keramisch papier en kaolien liggen, dus misschien dat dat helpt.



    beantwoord
  • David, ik had het over 1100%°C en geen 1000°C. Ondanks het relief kan je die alsnog verticaal plaatsen, de enen tegen de andere. Ik veronderstel dat je een temperatuur meter hebt. De stook moet je zo regelen dat er nooit meer dan 150°C stijging is tot 600°C. Indien het werk alsnog fragiel zou zijn op 1100°C, wat ik zéér betwijfel, moet je uitkijken naar een andere kleisoort. Je volgt mijn advies op of niet, dat is jouw keuze.
    beantwoord
  • Nog even een opmerking over stoken van tegels plat op de ovenplaat. Wanneer je een tegels plat op de ovenplaat stookt vormt deze samen met de ovenplaat een nog dikkere massa dan de tegel op zich, waardoor het ontstaan van problemen met de kwartssprong (573 graden)worden bespoedigd. Dit liever voorkomen door de aanraking met de ovenplaat te minimaliseren door de tegel rechtopstaand te stoken. Het is ook mogelijk de tegels op rolletjes klei te drukken die je radiaal er onder legt.
    beantwoord
  • Dat van die rolletjes is een goed idee. Ja rechtop gaat gewoon echt niet, omdat het niet past. Ik ga in ieder geval langzamer opstoken (Ik heb alleen geen temperatuur meter) maar volgens mij komt het goed als ik de deksel langer open laat en tevens stook op 60%.

    ps ik bedoelde ook 1100°C. Dus die 1020°C op de site klopt niet. Goed ik ga het proberen.

    bedankt voor jullie reacties..

    beantwoord
  • edit: tevens langer stook op 60% en daarna de rest van de stookcurve naar 100% volg.
    beantwoord
  • Ook het afkoelen van deze grote tegels dient zo langzaam mogelijk te gebeuren. (Oven helemaal gesloten houden tot 100 graden).
    beantwoord
  • ik denk dat ik er, naar aanleiding van Lucien's antwoord, goed aan doe om een pyrometer aan te schaffen. Nu is de vraag of deze überhaupt gebruikt kan worden icm een vingerling v220.

    Nog een paar vragen omtrent montage:
    Hoe bevestig ik de meetnaald? Door het kijkgat aan de zijkant? Of hoeft deze niet permanent bevestigd te worden en kan men gewoon als men de temperatuur wil meten de meetnaald in het kijkgat houden om af te lezen?



    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.